weekend

(origineel bericht op be-more.nl)

weekend

Zo het weekend is weer voorbij en er is weer genoeg gebeurd.
Vrijdag hadden we vrij en wilde we het weekend in Pakachere verblijven. Dit is een backpackers kamp met luxe in Zomba. Het is zo’n uur stevig door lopen hier vandaan. Marc, Anne en ik wilde dit dus gaan lopen met bepaking. Het begon wat te regenen onderweg dus we waren al snel nat en het lopen werd vermoeiend. Gelukkig kwamen we een Pickup Jeep tegen waarbij we achterin mochten springen. We moesten staan en de Jeep reed ongelooflijk hard door ruig terein. Dit was geweldig leuk om daar met z’n 3e naast elkaar te staan maar wel wat gevaarlijk omdat je soms gewoon van de Jeep af vloog.
In Zomba stopte de Jeep en gingen we verder lopend. We zijn nog langs de apotheek geweest voor Marc die Belharzia pillen nodig had. Zo’n apotheek is trouwens wel grappig om te zien. Een klein hokje wat net ons fietsen schuurtje lijkt. Ze scheuren van een kartonnen verpakking een stukje karton en maken daar je rekening van.
We gingen nog wat te eten halen in de lokale supermarkten en gingen via het park naar Packachere.
Daar gaven we onze tassen af en Anne en ik gingen samen gelijk naar het park terug wat naast Packachere ligt. Dit is een mega groot/mooi park waar je officieel zou kunnen golfen al zie je niemand golfen. Je komt er zoiezo weinig mensen tegen.
Na 1 minuut lopen kwamen we al een kameleon tegen. Anne en ik hebben hem allebei op de hand genomen voor de foto en daarna weer terug gezet. We kwamen na een half uurtje lopen een 2e kameleon tegen die ook op de foto ging. Verder ongeloofelijk veel mooie/grote vlinders die niet graag op de foto gingen. Ik heb er eigenlijk nog geen een goed op de foto gekregen. Door het park lopen allemaal stroompjes waar je visjes zag zwemmen. Na lang kijken zag ik in het water ook een mangrove krab. Na verder te kijken in het park blijkt het dat die overal zaten. Zelfs onder stenen midden in het oerwoud of op grasvelden.
Na een tijd gelopen te hebben gingen we weer terug naar het bagpackerskamp en ruste we wat uit. Na een kwartiertje rust ben ik alleen terug gegaan.
Ook de tuin van Pakachere is erg mooi. Super veel mooie vogels in alle kleuren. Die krijg ik trouwens al helemaal niet op de foto. Veel vlinders en erg veel reptielen. Ook lopen hier overal de Bromelia skinken die ik zelf ook gehad heb. Grote slakken zitten hier overal trouwens net als de miljoenpoten van 30 cm.
In deze omgeving zie je trouwens overal maar dan ook overal “mimosa?” Het plante dat dicht gaat als je hem aanraakt. (niet de venus plant)
We aten bij Packachere en gingen vroeg naar bed.
Ik sliep in een stapelbed naast het raam dus was mijn uitzicht het bos. Toen ik wakker werd van de vogels die hier heel mooi zingen zag ik een eekhoorn naast me in de boom zitten. Snachts had ik een hypo gehad en een half pakje koekje terug op de grond gelegt. Helaas pakte Billy (de zwangere hond van Packachere) s’ochtends de rest van me koekjes.
Zaterdag was het een echte regen dag. We hebben heel de dag wat binnen zitten lezen en lekker rustig aan gedaan. Savonds zijn Anne en ik bij Tasty bites gegeten. Het lokale restaurant. Wat eigenlijk een snackbar is. We zijn nog even langs wat winkels gelopen en een stukje over de markt.
S’avonds hebben we met nog een paar wat gedronken bij Packachere. We hadden gezelschap van een hele grote mooie roze met bruine nachtvlinder.
Zondag hebben we ook weer niks gedaan. Het klinkt nu in mijn weblog waarschijnlijk als een grote vakantie maar als het goed is moet dat snel over zijn. We zitten nu nog in “luxe” wat betekend dat we stroom/internet hebben. Over 2 maanden moet ik denk ik stoppen met mijn blog omdat internet in de stad niet echt mogelijk is. Officieel zou je kunnen internetten in Packachere maar ook dit is niet echt duidelijk omdat soms de “internetkaarten” op zijn. Deze zou je dan kunnen kopen in een winkel in de stad maar die winkel is dus weer nooit open en zo word je maar doorgestuurd.
In Malawi mag je trouwens geen foto’s in een stad maken. Dus als je ook maar per ongeluk je camera pak staan er honderde mensen naar je te roepen dat je hem weg moet doen. Iets wat wel jammer is want ik wil graag een foto van de viskraam etc. Je moet trouwens al helemaal geen foto van iemand in uniform maken want dan ben je er ook geweest. Hier lopen trouwens overal G4S beveiligers in de stad. Het waarde transport word bewaakt met een soldaat met een nog groter geweer.
Malawi heeft momenteel een mega grote crisis. (nee mensen, in NL is geen crisis) Hier dus wel. De bezine is dus ook op. Als je hier wil tanken moet je 3 dagen met je auto in de file staan. (dat is niet overdreven) mensen slapen hier in de auto om maar te kunnen tanken! Komt bij dat 99% van de tankstations verlaten zijn omdat ze gewoon leeg zijn. Ohja en je mag per keer maar 40 liter tanken wat betkend elke week een file van 3 dagen ongeveer.
De auto’s zijn hier trouwens ook een geval appart. Soms schuur je met de auto over de grond of denk je dat de auto doormidden breekt. In een 5 persoons auto zitten minimaal 10 personen en ga zo maar door.

Waar ik aan moet wennen hier is dat je als je iemand ziet. Wie dan ook, je: “hoi hoe gaat het?” zegt. En dan ook tegen iedereen! Ook in een drukke chaos stad. Dus die zin zeg je 10.000x per uur. Verder kijkt iedereen je aan omdat je een “Azungu” bent. Dat roepen ze ook allemaal tegen je wat letterlijk blanke betekend. De mensen hier zien blanken als helden. Bij een vergadering van het dorp vertelde het hoofd van Yodep mij dat ik de 5e blanke man was in hun dorp. Ik was een held volgens het dorp. Ik hoop hier dat ze nu te veel van me gaan verwachten maar alleen het blank zijn en bij hun zijn is voor hun al geweldig.
Nu ga ik ontbijten en daarna gaan we naar het project YODEP lopen.
Bedankt voor al het lezen en al de reacties. Sorry dat ik niet op alles reageer maar het gaat hier gewoon wat minder makkelijk. Het komt wel allemaal binnen.

(origineel bericht op be-more.nl)