(origineel bericht op be-more.nl)
week 7 en 8 yodep
de laatste twee weken zijn zo verschrikkelijk snel gegaan!!! Morgen avond geven we al ons afscheidsfeestje, maar eerst wil ik jullie nog vertellen wat ik heb gedaan.
Ik ben weer op huisbezoek bij de mensen in de community geweest Wederom een flinke wandeling maar deze keer in de regen!!! De gemiddelde levensverwachting hier in malawi ligt rond de 50 jaar, dus als je dan op visite mag bij een man en een vrouw die allebei al ver in de 70 zijn, dan is dat heel bijzonder. Wederom zat ik weer met een flinke brok in mijn keel. Ze leefden in erge armoede, hadden al hun kinderen verloren, maar zorgden ondertussen nog wel voor zes verschillende weeskindjes!! Yodep heeft gezorgd dat er voorlopig genoeg eten voor hen is en binnekort wordt hun huisje opgeknapt. Toch blijft het moeilijk om aan het einde van het bezoek weer weg te gaan en weer verder te gaan met je eigen leven.
Deze week was ook de grote yodep-dag. We hadden echt een spectaculaire opkomst en we waren dan ook zeer tevreden over het verloop van deze dag. Er waren comedians gekomen, er was een vechtsport demonstratie, kinderspelletjes en uiteraard een voetbalwedstrijd tussen het yodep en het regionale team (drie maal raden wie er gewonnen heeft!?!). De achterliggende gedachte van deze dag was natuurlijk dat mensen zich zouden laten testen op HIV, en dit is dan ook veelvuldig gebeurd!!!
Zoals jullie op de foto’s zien, probeer ik zo afrikaans mogelijk te zijn. Ik kan al met twee kilo meel op mijn hoofd lopen en ben inmiddels ook in het bakkie geweest met al mijn brothers en sisters!!! Stiekem wil ik niet meer weg ![]()
veel liefs,
Maaike