Week 5

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 5

Lieve allemaal!

Afgelopen week zijn de nieuwe vrijwilligers gearriveerd dus het was vooral een week van kennismaken met elkaar en voor hun kennismaken met het project. Het was een beetje een rommelige week met weinig activiteiten en dingen die niet doorgingen. Meestal vertel ik over het hoogtepunt van de week, maar omdat het zo’n rare week was en er niet echt een hoogtepunt was doe ik het dit keer eens anders en vertel ik over het dieptepunt van mijn week. Voor dinsdag stond Village Bank op het programma en hoewel ik weet dat dit hele lange dagen zijn had ik er best wel zin in. Ik was benieuwd eens te zien hoe zo’n dag in zijn werk gaat omdat ik het een erg goed en interessant concept vind. Helaas werd er eigenlijk zo goed als niks voor mij vertaald dus heb ik in totaal een uur of 6 op een houten stoeltje (ooh, ik wist echt niet meer hoe ik moest zitten!) zitten luisteren naar Chichewa, wat eigenlijk net zo goed Chinees had kunnen zijn want ik begreep er echt niks van!

Gelukkig stond er voor het weekend Liwonde op het programma. Vrijdagochtend eerst even wezen pinnen, naja even…daar doe je aan het eind van de maand toch al anderhalf uur over. De mensen hier willen als ze hun salaris krijgen hun geld zo snel mogelijk van de bank af hebben dus gaan ze massaal pinnen. Maar wachten is hier helemaal niet zo erg, je hebt toch niks anders te doen en ongeduldig zijn heeft helemaal geen zin dus je geeft je er maar gewoon aan over.

’s Middags nadat we in Liwonde waren aangekomen even een stukje gelopen en meteen heel in de verte olifanten gesport. Dat het ook anders kon kwam ik zaterdagochtend achter toen ik om 5 uur wakker werd en van de anderen hoorde dat er olifanten heel dichtbij waren. Dus ik mijn bed uit en daar stonden ze. Nou geloof mij maar als ik zeg dat het wel een hele gave manier is om wakker te worden! Toen stond er een kanotocht op het programma. Dat was echt een heerlijke tocht, wat een rust op dat water! Onderweg hebben we nijlpaarden gezien, een hele groep olifanten aan de waterkant en aan het einde nog wat aapjes. De rest van de dag lekker rustig aan gedaan, omdat het echt heel warm was en er eigenlijk verder ook niets te doen was. De volgende morgen zijn we met een jeep op safari geweest en kwamen al snel een grote groep olifanten tegen. Ik kneep hem wel even toen we er langs wilden rijden en er opeens nog een kleintje opstond die de bestuurder niet had gezien. Dat vond de grote olifant toch niet leuk en moesten we toch even in zijn achteruit. Verder allerlei hertachtige beestjes gezien en waterbuffels en heb ook meteen geleerd hoe je die moet ontwijken. Altijd handig om te weten toch! Ook hebben we nog twee vechtende olifanten gezien. Alles gaat zo zwaar en traag bij die beesten, zelfs het vechten. Al met al was ook dit een super safari. De rest van de dag lekker niks gedaan en ’s middags weer richting huis vertrokken.

Komende week staan er geen bijzonderheden op het programma en vrijdag vertrekken we alweer naar Cape Maclear voor een lang weekend aan het strand.

Liefs, Floor

(origineel bericht op be-more.nl)