Week 5 de vakantie!

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 5 de vakantie!

Week 5!

Deze week was vakantieweek van de kinderen. We zijn deze week verder gegaan met de uitjes naar het strand. Zondag was het eindelijk mooi weer en dus waren de high school kids aan de beurt. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten, maar dit was echt top! De kinderen waren echt enthousiast en vonden het helemaal leuk. Met een van de jongeren heb ik een leuk gesprek gehad over het geloof. Hij snapte er niks van waarom in Nederland het normaal was dat niet iedereen bidden of überhaupt geloofde. Toen ik verteld dat ik op een christelijke middelbare school had gezeten, maar daar nog nooit gebid had met de klas viel hij stijl achterover in de zee. Hoe kan je nou op een christelijke middelbare school nou niet bidden. Hij wilde wel eens een hartig woordje met die directeur spreken, want dat kon toch niet. Op maandag begon de eerste vakantiedag. In de vakantie worden de kinderen verdeeld in 5 groepen. Groep 1 zijn de kinderen die niet mee willen doen. Groep 2 zijn kinderen in de leeftijd van 11 t/m 14, groep 3 zijn kinderen in de leeftijd van 6 t/m 10, groep 4 zijn kinderen van 3 t/m 6 jaar en groep 5 zijn de baby’s in de leeftijd van 1,2 en 3 jaar. De groepen 2,3 en 4 doen mee aan het vakantieprogramma. Ze hebben 4 onderdelen: theatre, playground, hall en art room. Wij moeten voor elk onderdeel een spel, knutsel of iets anders bedenken. Maandagavond hadden we disco met groep 2. Deze hadden aangegeven dat ze dit graag wilde doen, dus braaf zoals we zijn gaan we dat ff doen voor ze. Ze vonden het eerst maar kort duren 2 uurtjes. Maar rond 9 uur waren ze toch allemaal erg moe en wij ook. Het feest zelf was erg leuk! De kinderen kwamen voor een groot gedeelte in pyjama aanzetten, maar gelukkig waren in de theatre genoeg verkleedkleren. Wij deden hier enthousiast aan mee. Het was een leuke avond. Dinsdag was een nationale feestdag, heritage dag, ook wel bekend als nationale braaidag. Wij hebben met de kinderen geschminkt, snoep gehapt en genagellakt. Dinsdag kwamen de nieuwe vrijwilligers en we namen afscheid van Yvonne en Sanne. Dit was een dag met dubbele gevoelens. Het was leuk dat de nieuwe er waren en verdrietig dat de laatste van de eerste maand weggingen. Op woensdag hadden we eerst weer de lekkere high tea met de huismoeders. De volgende maand heb ik dat dus weer, vind ik totaal geen ramp. Daarna gingen we weer vrolijk door met onze activiteiten het thema die dag was vuur. We hebben met kinderen brood gebakken en marshmallows geroosterd boven een bbq. Dit was een groot succes. De vrouw van de keuken had er nog nooit van gehoord. Dus die kwam ff kijken wat dat toch was. ze vond het erg lekker. Op donderdag was het thema water. Met groep 32 gingen we naar het strand. Deze groep was tot nu toe de moeilijkste groep. Ze zijn te oud om aan de hand mee te nemen en te jong om volledig zelf te gaan. Dus dat was constant in het water staan, koppen tellen en hopen dat het goed gaat. ’s Avonds hoorde ik in mijn huisje op het journaal dat er 2 kindjes in Cape Town verdronken waren. Het was maar goed dat ik dat niet eerder wist. Vrijdag werden we om 6.30 opgehaald om op trip naar de wild coast te gaan. Deze trip was dus aan de kust. Eerst hebben we 4,5 uur gereden naar een backpackers hostel, genaamd de jungle monkey. ’s Middags een klif/berg afgeklommen door middel van een stevige kabel. Daar hadden we echt een vet uitzicht. Rond 1700 zijn we de berg opgereden om een mooie sunset te bekijken. Wij hebben alleen gezien hoe mooi de wolken voor de zon schoven. Die avond gezellig in het hostel gegeten. We bestelde om 18.19 pizza, maar dat gaat natuurlijk heerlijk op zijn afikraans. Rond kwart voor 9 zaten we dan eindelijk allemaal aan ons avondeten. Na het eten gingen we trommelen met een jongen die ook wel eens in Nederland geweest was dit was erg grappig om te doen. Op dag 2 gingen we naar het vakantiehuis van de gids. Eerst reden we langs de muddcave. Bij deze grot woont een groep mensen heel primitief. Zij gebruiken de modder als zonnebrand en het is goed voor je huid. Het water wat daar stroomt geloven ze dat het heilig is. De modder krijgen wij ook op ons gezicht, het water hebben we maar niet uitgetest. Na weer een stuk autorijden kwamen we bij zijn huis aan. Van de voorkant dachten we wat is dat voor primitiefs. Maar als je dan op zijn balkon staat en het uizicht ziet begrijp je helemaal waarom die man daar een huis heeft laten bouwen. Ook hier gingen we weer hiken. Eens stuk door de bergen en over het strand en daarna door naar de mangrove om een tocht maken met de boot. De andere meiden vonden het erg tegenvallen. Ik wist niet eens wat het was dus een boottochtje was best leuk. Het deed mij een beetje denken aan de poel. Alleen dan zonder seringen. Het avondeten bestond uit een heerlijke braai. Onze eerste Afrikaanse braai en lekker dat het eten was! De volgende ochtend ging de wekker weer vroeg om 5.15 om een mooi sunrise te bekijken. Maar ook dit keer hadden we weer pech. De wolken zaten ervoor alweer! We zijn weer gaan hiken naar de mermaid pool. Vervolgens zat de trip er alweer op en konden we weer 5,5 uur naar huis rijden. Alle baterijen van onze spullen waren leeg dus het was ook wel weer tijd om naar huis te gaan, maar je raad het natuurlijk al aangekomen bij het project blijkt de stroompaal omgereden te zijn door een vrachtwagen. De stroom lag er sinds zaterdagavond half 10 uit. Een stank uit de koelkast, plas water op de grond door de vriezer en dan bedenken dat werkelijk al het kookgerei op stroom werkt. Gelukkig is er een keuken op het terrein waar op gas gekookt kan worden. Beetje jammer dat heel mother of peace dan op 4 pitjes moet koken. We zijn rond 7 uur onze pizza’s gaan opwarmen in de koekenpan. Je heb hier gelukkig wel lampen die je eerst oplaad en vervolgens flink licht mee heb. Rond half 9 sprong het licht weer aan. Met gejuich werd dit ontvangen, want de wifiboom doet het dan ook weer! Alle telefoons snel aan de oplader en weer wifi vangen.
Morgen gaan we met de laatste groep naar het strand, als het weer dit tenminste toe laat. Daarna begint het gewone rooster weer, Gelukkig! Ik ben wel weer toe aan het normale ritme.

Tot volgende week!

(origineel bericht op be-more.nl)