(origineel bericht op be-more.nl)
Week 3, veel vooruitgang op Umthombo!
Hallo!
Maandag was mijn eerste dagje “outreach”. Zoeken naar kinderen op straat om ze naar Umthombo te halen. Gelukkig heeft de politie in Durban wegens een vergadering van Ministers in Durban alle kinderen die geen slaapplek hebben de stad uit gezet. Top, outreach is werkloos totdat de kinderen terug zijn. Hopen dat het niet lang duurt, dan nogmaals… Het probleem verschuiven is geen oplossing.
Dinsdag ben ik even gaan kijken hoe het voetbalteam van Umthombo speelt op het plaatselijke veldje. De kids spelen om de vier jaar het WK voor straatkinderen, dus ik dacht: TALENT! Na een stukje door de straten van Durban te zijn gelopen kwamen we aan op het veldje, een Afrikaans veldje zoals je in de films ziet, slecht gras, hobbelig en veel open plekken. Het doel bestaat uit 2 olietonnen die door en door veroest zijn. Voor de jongens geen probleem, ze spelen heerlijk. Twee van deze kids zijn wat mij betreft talenten, die zouden niet misstaan op de Nederlandse voetbalvelden. Toch zit er een grote maar aan. Na een goed uur voetballen zijn ze kapot, lijm is dus blijkbaar ook niet heel goed voor je conditie…
Woensdag was misschien wel de mooiste dag van de week! Ik wilde na mijn val van het paard even snel een dokter bezoeken om daarna naar Umthombo te gaan want ik had al nachten amper geslapen. Gelukkig waren mijn mede kamer genoten zo slim om de deur op slot te doen en de sleutel mee te nemen… Opgesloten in mijn eigen kamer. En nee, je kan hier niet het raam uit klimmen. Voor de meeste ramen zitten tralies en de ramen waar het niet voor zit, geloof me daar kan je niet uitklimmen. Wat een topdag!
Donderdag zou de dag moeten worden van het volleybal, het begin van mijn project. In de morgen ben ik eerst twee uur in conclaaf geweest met de Durban Police, me laptop is uit mijn kamer gejat… TOP! Hoe triest wil je het hebben…Verder ging alles perfect, de kids waren enthousiast ik had de staf achter me, volleybalsucces was een feit! Helaas was er 1 kid die iets te enthousiast was, bal op het dak. Drie hoog en het dak is nog zachter dan WC papier, onmogelijk om die eraf te krijgen. Volgende week weer een week! De middag heb ik maar opgevult met het repareren van oude computers, het gaat me lukken om ze allemaal te repareren alleen heb ik nog wel een aantal kleine onderdelen nodig. Hopelijk kan ik die ergens krijgen, iemand die geloofd in Umhtombo en ze wil schenken! Het belangrijke van de computer op Umthombo is dat de kids met begeleiding kunnen leren om er mee te werken. Dit alles zorgt er voor dat de stap tussen de straten van Durban en het normale leven kleiner zal zijn!
Vrijdag (vandaag) begon de dag heerlijk. De auto is kapot. Gelukkig heb ik al aardig geleerd wat hakuna matata is. Dus de hele ochtend zijn we met de andere auto de stad rond gereden, te comisch een heerlijke Jeep met een kleine Matiz erachter door de straten van Durban! Vrijdagmiddag kwam CEO Tom Hewitt met het goede nieuws dat we tapijt gekregen hebben van een bedrijf. Hij vroeg mij of ik dit wilde leiden zodat het er een beetje netjes uit komt te zien. Geen probleem, een beetje knutselen ligt mij wel. Vijf minuten later kwam hij weer naar mij toe: “Leon, there will come a few people to help you. They working for a company that fundraise us every month, they want to know more about Umthombo, I count on you.” Top! Mensen die Umthombo steunen zijn altijd welkom. Gelukkig waren de werknemers van het bedrijf zeer enthousiast en stelde veel vragen over de organistie. Ze zijn tevreden het pand verlaten en hebben hun hart verloren. Ik weet het zeker!
Vrijdagmiddag bijna 16.00 uur, WEEKEND!
Adios!