(origineel bericht op be-more.nl)
Week 1
Lieve allemaal!
Hier een nieuwe weblog uit Malawi! Er is deze week al zo veel gebeurd dat ik nu al bijna niet meer weet waar te beginnen…
We zijn maandag vanuit Pakachere backpack opgehaald en samen met Rosie en Naomi zijn we richting ons huisje gegaan. Het is toch het ‘oude’ huis geworden omdat het daar veiliger is. Dit betekend dus een gat in de grond als WC (met savonds heel veel kakkerlakken) een kraantje buiten en geen electriciteit. Ellen woont bij ons in huis en kookt voor ons. De eerste dag had ze ‘dutch pancakes’ gemaakt, heerlijk! De eerste nacht niet veel geslapen. Alle nieuwe geluiden zijn erg wennen maar gelukkig gaat t nu al stukken beter! We zijn dinsdag begonnen met een introductie en childrens corner. Dit word elke week gehouden voor kinderen uit de buurt en de opkomst word steeds groter. Er waren deze dag ongeveer 130 kinderen. Ze leren spelende wijs dingen over de toekomst. Daarna krijgen ze allemaal pap. Een super leuke dag en een project wat heel erg goed loopt. Wat wel opmerkelijk is dat kinderen eigenlijk geen voorlichting krijgen over seks. Het lijkt ons juist goed om daar mee te beginnen aangezien je dan juist de problemen van HIV door onveilige seks voor kan zijn. Woensdag begonnen we met de Youth club. Hier komen jongeren uit de omgeving bijeen en dit keer hebben we de groepstherapie van de dag daarna voorbereid. De opkomst van de jongeren is wat aan de lage kant dus misschien dat we er voor kunnen gaan zorgen dat er meer jongeren weten dat Hope for Life er voor hun is. Het was een ochtend met veel zang en dans, lekker jezelf voor lul zetten door te schudden met mijn stugge heupen Die middag zijn we naar woman empowerment geweest. Een project dat er voor zorgt dat vrouwen voor zichzelf kunnen gaan zorgen. Elke week wordt er door iedereen 10 cent ingelegd welke gebruikt wordt om zieke vrouwen van hun clubje te ondersteunen (een groep bestaat uit +/- 30 vrouwen) en er wordt minimaal 50 cent ingelegd wat in een bank gestopt word welke de vrouwen dan kunnen lenen en moeten terug betalen met rente. De rente wordt dan aan het einde van het project verdeeld waarna het project weer opnieuw begint. Op dit moment zijn er zo’n 12 groepen en het loopt super! De projecten bezoeken zijn heel erg leuk aangezien je vaak te voet naar andere dorpjes moet en Malawi is echt ontzettend mooi! Donderdag was er de groepstherapie. Hier komen mensen bijeen welke HIV positief zijn. Door middel van dans en voorlichting wordt dan vanalles besproken en dit keer stond HIV en TBC centraal. (ook iets over azijn ter voorkoming van baarmoederhalskanker… heel vreemd!) Aan het einde van de meeting kunnen mensen die zich niet goed voelen bij Molly langs gaan. Ze kunnen dan ORS, vitamine en paracetamol krijgen. Dit gaat zonder structuur en aangezien ze vinden dat ik een dokter ben werd elke klacht met mij overlegt om vervolgend precies te geven wat ik zij. Volgens mij kan dat de bedoeling niet zijn, want dit project liep ook zonder dat er medische mensen bij waren dus ik denk dat ik me de komende tijd hier op ga richten.
Vandaag zijn we naar Zomba gegaan waar we om 12h richting Lake Malawi gaan. Daar is het festival van Afrika en iedere (rijke) gaat er heen en wij mochten zeker niet achterblijven dus ben heel erg benieuwd! Maar een beetje chillen aan een meer met afrikaanse muziek lijkt me heel fijn om deze eerste week te laten bezinken.
Hakuna Matata!
X