We zijn weer thuis.

Hierbij mijn ervaringen in Gambia.

We kwamen aan op Banjul airport en de verwachte hordes kruiers en andere opdringerige personen viel ons meteen al mee :zon02: . Vriendelijk maar resoluut afgewezen en zelf naar de bus gelopen met de koffers, geen probleem ( maar dat is het motto van Gambia).

Bij de bus stond een man te roepen Corendon??? en zette de koffers die voor het laadvak stonden in de bus en vroeg daarna een astonomisch bedrag van 5 euro!!! Heel hard gelachen en gelukkig zag hij zelf ook de humor ervan in :dag:. Geen problemen dus tot zover. Van Corendon kregen we een flesje water aangeboden dat we echt wel konden gebruiken…wat een hitte en wat een sauna gevoel!

Na een prima transfer kwamen we bij Jjeliba hotel aan. Prachtig in één woord. Wat een lekker persoonlijk onthaal en wat een service zeg!! Kom daar in Griekenland of Spanje maar eens om.

Prachtig zwembad en lekkere lunches, goede bedden en in “straatje” drie hele aardige goede schoonmaaksters die de boel prima op orde hadden.

Het strand is gewoonweg prachtig, Poco Loco leuk maar iets te jong en te hip voor ons. Bij de buren “Maddy’s beach bar” veel rustiger, goede bedden en veel minder openlijke prostitutie ( dat was ook een nadeel van Jheliba…dames die voor een uurtje langs kwamen) Maddy’s is ook voor de lunch een prima aanrader. voor 100 Dalasi heb je een heerlijke tosti met garnalen, niet een maar 2 en friet plus keuze uit bruin en wit brood :o

'S avonds natuurlijk heel optimistisch naar de Senegambia strip gelopen…nu loop ik niet echt veel in mijn dagelijks leven, wat een sauna gevoel. Ik verwachtte hordes bumsters hahahha. Welgeteld was het er een!!! Maar die heeft het dan ook 3 dagen volgehouden :wacko: De vierde dag heb ik hem maar verteld dat ik het heel gezellig vond dat ie meeliep omdat ik dan niet aan het lopen dacht maar dat we hem geen business zouden geven. Toen droop ie af :tssk:

Toen we eenmaal door hadden wat de taxi’s kosten enz. hebben we besloten om iedere dag lekker met de taxi te gaan :vak02: we waren tenslotte op een zon vakantie !

Voor 50 dalasi heen en voor 50 dalasie weer terug ( de minimum prijs was 35 maar waarom uitknijpen als je ook “vrienden” kunt maken!).

Wel hadden we besloten om iedere avond een andere taxi te nemen omdat het echt het begin van het seizoen was en iedereen natuurlijk iets wil verdienen.
Aan de overkant van ons hotel was een grote groep groene taxi’s en “de controller” Baboucar bleek een uitkomst :kus: Mammy en Daddy werden goed verzorgd ( dit alles natuurlijk met een knipoog).

Deel 2 volgt morgen ( ik ben nogal ziek van de Malarone vandaar)

Hallo Jose,

wat klinkt dat goed allemaal! En zo te lezen hebben jullie precies de juiste instelling om met de Gambiaan om te gaan :wink:
Helemaal goed!

Sterkte met de Malarone naweeën. Toch geen voedselvergiftiging hoop ik? Zelf een keer opgelopen in Gambia en ook geen pretje. Van de Malarone heb ik nooit last gehad. Lariam kan veel heftiger zijn…

Benieuwd naar de rest van jullie ervaringen! :cheer:

Erwin, ik had geen idee dat je er zo’n last van kon krijgen :retard:. De eerste tien dagen ging het prima, ik ben de eerste dag in mijn gezicht ontzettend verbrand ( eerste keer in mijn 44 jarig bestaan) en kreeg blaasjes bij en in mijn ogen, ook kon ik niet goed tegen de zon, mijn ogen prikten constant. Dit soort klachten schrijf je natuurlijk toe aan Afrika en de felle zon maar later toen de andere klachten erbij kwamen heb ik de bijsluiter gepakt en stonden deze bijwerkingen ook gewoon in het lijstje.

Blaren op de bovenbenen en in de schaamstreek, zo erg dat ik bijna niet meer kon lopen, dus de laatste vier dagen ben ik bijna alleen maar in en om mijn kamer geweest.

Reizigers diaree heb ik natuurlijk ook gehad maar dankzij Umi en haar verse baobab juice was dit binnen een dag voorbij…lang leve de service in Djeliba!! :thumbsup:

WE ZIJN WEER THUIS DEEL 2

Gambia en de Gambianen zijn ons dus ontzettend goed bevallen. Als het aan mij was gingen we volgend jaar weer, alleen moeten we eerst dat malaria probleem tackelen.

De eerste dagen hebben we niet veel gedaan overdag, eerst maar eens wat wennen. We waren niet voor niets voor twee weken gekomen :zon02:

De derde ochtend bleek dat het regende, de hele nacht al ( goede bedden dus niets gemerkt :hihi: )
Temperatuur was heerlijk door de bui en we besloten om naar de hoofdweg te lopen om naar de ferry in Banjul te gaan, niet dat we wilden oversteken maar gewoon Banjul verkennen en het inladen van de ferry bekijken van veilige afstand :so:

Beetje dom van ons, de wegen in de hoofdstad zijn niet de wegen van onze hoofdstad, sterker nog…de wegen waren grootdeels weg en vervangen door rivieren :tear: van gele modder…

Toch een aardig tripje gemaakt maar wat was dat een vieze rommelige stad zeg!! Dan zie je dus Gambia zonder touristen en dat is een heel ander verhaal. Zonnebril op de kop getikt ivm overgevoeligheid voor de zon…kek brilletje voor 3 euro :zon02:

De gele taxi heen hadden we een chauffeur die niet zo goed engels sprak dus weinig gepraat maar op de terugweg is dat ruimschoots goedgemaakt. De chauffeur kwam uit Banjul en we hebben alle ministeries en bezienswaardigheden gezien.
Fijn als iemand trots is op zijn stad, dan hoor je de mooiste dingen.

We hebben ondervonden dat je gewoon van te voren moet beslissen wat je voor iets of iemand over hebt en dat je dan gewoon iedere taxi die er goed uitziet kunt aanhouden en voor een hele schappelijke prijs komt waar je wilt zijn…ik zou als vrouw alleen prima uit de voeten kunnen denk ik, iedereen is op een enkele uitzondering na uiterst beleefd en aardig en er wordt niet aangedrongen. Wij hebben voor deze rit ( prive taxi) 200 dalasi betaald, dit vonden wij voor 12 km een prima prijs en hebben dus niet extra afgedongen, al had dat denk ik wel gekund.

Terug in het hotel lekker bij het zwembad gehangen en in de avond wederom naar de strip. De eerste week hebben we steeds in verschillende restaurants gegeten en begin tweede week zijn we gaan doubleren…waar was wat lekker en wat willen we nog een keer enz.

Zondagochtend vroeg zijn we naar het apenbos vlakbij het hotel gegaan maar blijkbaar waren we te vroeg, de apen schijnen nogal verwend te zijn en niet zo vroeg uit het bedje te komen ( onze gids zei dat ze misschien naar de kerk waren hahhaa).

Wel hoog in de bomen veel beweging maar helaas geen aap dichtbij. Omdat het zondag vroeg was waren we ook geen pinda verkopers tegengekomen.

We hebben maar besloten om dit in de tweede week nogmaals te doen.

Om een lang verhaal kort te maken, de tweede week is een beetje in het water gevallen en daardoor heb ik het idee dat de reis nog niet echt af is…ik was wel blij om naar huis te gaan maar dat kwam puur doordat ik me niet goed voelde.

Gambia is een prima land!

De Senegambia strip schijnt ( pure roddels) een beetje op zijn retour te zijn en komt wat gezapig over. Het straatje waar Djeliba ligt krijgt echter steeds meer allure.

Djeliba is ons prima bevallen en ik het er eigenlijk niets op aan te merken, behalve misschien de dames die opgedirkt voor een uurtje bij een meneer op bezoek komen. Dit is een keuze die het hotel denk ik wel moet maken…gezinshotel met strandbar of meer los vast gasten.

Tot zover mijn verslag, als er vragen zijn…ik hoor ze graag en zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Hoi Jose,

Wat een geweldig, enthousiast verhaal, leuk om te lezen voor een groentje als ik! Zeker weer wat van opgestoken. Wel balen dat je ziek werd, uitgerekend van preventiepillen. Welke had je als ik mag vragen? En is dit algemeen of reageert iedereen er weer anders op? Dit vind ik wel en spannend stukje, alleen in Gambia gaaf! , maar alleen ziek op een hotelkamertje…

Ik had malarone, normaal gesproken hebben weinig mensen daar last van dus ik vrees dat ik gewoon pech heb gehad! Niemand anders uit ons hotel had last hoor dus de kans is echt heel klein.

1 like