Vorig jaar gemeld dat we voor 5 weken naar DU gaan. Welnu het is bijna zover, nog 8 weekjes.
We hebben gepland: 2 dagen singapore (als we er toch zijn) daarna doorvliegen naar Brisbane, overnachting en 's morgens camper oppakken. Daarna via dierentuin van Steve Irwine richting Rainbow Beach. Daarna Fraser Island. Langs de kust verder naar Rockhampton, daar het binnenland in richting Emerald, Coppabella richting kust naar Mackay. Dan Cornway, Whitesunday, langs de kust naar Townsville. Weer het binnenland in richting Charter town, via Greenvale langzaam richting Cairns. (totaal 14 dgn)
Cairns camper inleveren en binnenlandse vlucht naar Ayers Rock, 2 dgn.
Ayers Rock binnenlandse vlucht naar Adelaide. Camper ophalen, naar Glenelg met de dolfijnen zwemmen, via Princess Higway tot Mnt Gambier, binnenland in richt Grampians, terug naar de kust naar Warrnambool via Grt Oceanroad naar Mlebourne, tot aan Bairnsdale. Richting binneland naar Wodonga, via Canberra richting Sidney. (totaal 14 dgn)
Sidney -adam.
Heeft iemand aan- op merkingen, tips, vergeten dingen, maakt niet uit. We horen het graag.
Mooie route, en een mooi vooruitzicht. Je gaat zelfs wegen rijden die mij onbekend zijn bv van Charters Towers naar Ravenshoe.
Ik wil toch wel even wat zeggen over jullie plannen.
Na het ophalen van de RV zal je nog boodschappen willen doen en ik weet niet hoe laat die pick up is. Die dag zal je dus niet meer Australia Zoo kunnen bekijken en doorrijden naar Rainbow Beach. Fraser Island kan je het gemakkelijkst bezoeken van Hervey Bay en wellicht ook nog een halve dag voor een whalewatch cruise (zeer aanbevolen!),
Ik begrijp ook niet goed waarom jullie een dag gaan omrijden tussen Rockhampton en Mackay. Onderschat de afstanden niet. De weg tussen Rockhampton en Emerald is wel fraai maar ook druk. Met de tijd die jullie hebben zou ik hier een slag om de arm houden.
Ook de omweg via Charters Towers ontgaat mij. Waarom willen jullie dat doen? Zou je niet beter meer tijd in Cairns en omgeving spenderen? Wij zijn wel eens een week lang in die omgevning geweest zonder ons te vervelen en je mist ook Mission Beach. Wat mij betreft een van de mooiste plaatsen langs de kust.
Als je naar Grampians wil en ook langs de kust wil rijden zou je tot Robe kunnen gaan en dan via Naracoorte (mooie caves) en Horsham.
Dan tenslotte van Melbourne naar Bairnsdale. Ik begrijp dat jullie nu Alpine Rd willen rijden naar Bright en dan via Beechworth en Corryong naar Canberra of via Albury naar Canberra.
Deze Alpine road is prachtig maar niet zo gemakkelijk rijden met een RV. Tussen Bairnsdale en Omeo is bochtig en langzaam en tussen Omeo en Bright moet je over een bergpass over Mnt Hotham. Van Mnt Hotham naar Harrietteville is een en al switchbacks en erg lastig met een RV. Het is maar dat je het weet. Verder is de omgeving zou mooi dat het zonde is hier zo snel doorheen te rijden. Bright and Beechworth en naar Lake Hume is ook weer mooi maar ook weer langzaam rijden.
Ik zou ter plekke bekijken welke routes je neemt onderweg.
Yeehaw
yeehaw, hartelijk bedankt voor de tips. Omdat we nog even hebben kunnen we de route nog eens kritisch bekijken. Uiteraard zullen we ook per dag daar moeten beslissen. Als iets erg mooi is dan blijven we gewoon 2 dgn en slaan we iets over.
Ik ben het eens met Yeehaw: dag om auto op te halen (dat gaat niet altijd even snel!), boodschappen te doen, dierentuin én door naar Rainbow is best veel. Als je die dierentuin goed wilt bekijken, ben je wel een dag kwijt.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om rustiger naar het noorden te reizen, in Noosa te kijken of je koala’s in het wild kunt spotten en dan door naar Fraser Island. Mogelijk kun je 's avonds nog een overtocht maken, zodat je de volgende dag op Fraser kunt doorbrengen. Een walvistour kan ik ook erg aanbevelen.
De omweg naar Mackay ontgaat mij ook een beetje. Misschien handiger om de snelweg te nemen en dan een uitstapje te maken naar Eungella NP bij Mackay.
Het binnenland in bij Townsville is wat voor te zeggen. Je zou dan via Undara kunnen gaan (prachtig vulkanisch gebied met bijzonder lavatunnels). Je mist dan inderdaad Mission Beach, maar je kunt dat weer ‘goed’ maken met de mooie regenwouden in de Atherton Tablelands. Mocht je tijd hebben, dan is een tweedaagse tocht ten noorden van Cairns ook aan te raden, dan pak je ook nog wat mooie stranden mee die je in Mission Beach hebt gemist.
In het zuiden kan ik helemaal meeleven met Yeehaw. In de bergen heb ik geen ervaring met een camper. Met de auto ging dat prima, maar ik kan me wel voorstellen dat dit lastig kan zijn.