(origineel bericht op be-more.nl)
Wauw!
Tja, waar moet je beginnen als alles wat je ziet anders is dan in NL?!
Van te voren had ik veel blogs van anderen geleen en dacht dat ik een beetje wist wat zou zien, maar nee toch niet;)
1e dag Lilongwe was het al gek dat iedereen naar je keek. Iedereen is buiten en wil graag dat je luitstert en dingen van ze koopt. Na 3 uur rijden in een minibusje met 13 man en 18 koffers kwamen we aan in Zomba.
Een busje zit nooit te vol zeggen ze hier… Ook al is het busje al half stuk en is er geen benzine om fatsoenlijk de berg weer op te komen:P
Snel door naar ons huis voor de komende 2 maanden. Een bank, tv, computer en een redelijk goed bed hebben we tot onze beschikking! Luxe dus! Totdat je de wc en de douche ziet… Dit is een hokje buiten met 2 “deurtjes”.
Wc is een gat in de vloer met 2 voetjes ernaast waar je op moet gaan staan. De vliegen zoemen om je heen en 's avonds is het stikkedonker en word je vergezeld door kakkelakken en andere leuke vriendjes. Fijn!
Gelukkig went dat snel en ben ik er nu niet meer zo snel weg als in het begin;)
Stromend (drink) water hebben we buiten. Daar pak je water en dan mag je in het andere hokje “douchen”. Je hebt daar trouwens een heel mooi uitzicht:D
Nog even een paar dingen op een rijtje hieronder:
- Kinderen willen dat je hoi (bo) zegt en rennen naar je toe en laten je niet meer los. Ze roepen allemaal Mzungu (blanke) naar je, erg grappig!
- Ook volwassen vinden het leuk als je gedag zegt (mwaswera bwanji)
- Kinderen kunnen hier super goed en leuk zingen en dansen, heel leuk om mee te maken!
- Afrikaans tempo. Deze week was het een half uurtje per dag ong. iets doen en de rest vd dag relaxen. Als je vraagt hoe laat we moeten beginnen vragen ze wat een goede tijd is. Meestal is het half 3, 3 uur en dan staat er om 3 uur nog niemand.
- Het is zoo mooi hier, heel veel groen door het regen seizoen.
- Het is ook mangoseizoen dus die eten we bij het leven. Ongeveer 3 per dag.
Dit weekend ga ik naar Liwonde National Park. Volgende week beginnen als het goed is de echte werkzaamheden.
Goed leven dus!
Tot dan