1 oktober a.s. begint onze wereldreis in India. In totaal blijven we ongeveer een jaar weg, maar de eerste maand brengen we dus door in India. Groot land, veel te zien en te doen, dus mijn vraag: wat moeten we absoluut wel en niet doen als we een maand de tijd hebben? Welke route is het beste? We komen aan in Delhi en vertrekken weer vanuit Mumbai.
Tja, een maand is voor India inderdaad kort, daarom wil ik het ook zo goed mogelijk plannen. Ik denk zelf dat vooral Noord-India veel te bieden heeft wat ons interesseert (Agra natuurlijk, Udaipur, misschien nog verder noord naar Amritsar?), maar we willen sowieso ook naar Goa omdat een vriend van ons daar woont…
Het probleem is… hoe langer ik erover nadenk en hoe meer ik lees, des te meer wil ik zien. Beperken is lastig… en ideeën zijn dus meer dan welkom!
Er zijn natuurlijk heel wat leuke plaatsen dus zal je keuzes moeten maken.
Als je bereid bent om enkele nachttreinen te nemen kan je relatief veel afstand overbruggen zonder al te veel tijd te verliezen.
Amritsar is inderdaad echt wel de moeite. De Golden Temple is prachtig en de sluitingsceremonie aan de Pakistaanse Wagahborder mag je zeker niet missen.
Een mooie (maar intensieve) route zou kunnen zijn : Delhi, Varanasi, Agra, Jaipur, Jodhpur, Bikaner, Amritsar, Delhi, Udaipur, Mumbai, Goa, Mumbai.
Haal er eventueel een paar bestemmingen tussenuit en het wordt al wat relaxter.
Aangezien je maar een maand hebt, zou ik alvast de treinen boeken.
Top, daar heb ik echt iets aan, dankjewel.
Vooral ook het idee om treinen vooraf te boeken, daar had ik al wel over gelezen, maar vroeg me af of dat inderdaad nodig zou zijn.
What about accomodaties onderweg? Heb je daar misschien ook nog tips voor? Hoe makkelijk is het om in India ter plekke iets te regelen? We willen in elk geval vooraf al in Delhi wat reserveren voor de eerste nachten, zodat we “rustig” aan kunnen komen.
Treinen boeken is op het eerste zicht redelijk frustrerend maar eens je de site een beetje doorhebt, lukt het best.
Je kan best eerst even de treinen rustig opzoeken op www.indianrail.gov.in via de “Trains between stations” knop.
Boeken zelf doe door je te registreren op www.irctc.co.in en dan wijst het zichzelf uit. De betaling met je visakaart kan echter soms eens vastlopen. Als dit gebeurt, geen nood, Indian Railways stort elke misgelopen betaling na max twee werkdagen terug op je visakaart.
Kies voor de meest vlotte werking de AXIS Paygate, bovenaan rechts in het pop up venster.
Accomodatie vooraf boeken is niet echt nodig in India, je vindt overal keuze genoeg, zelfs midden in de nacht. De meeste guesthouses en hotels hebben een nachtwacht die je gerust mag wakker maken om een paar kamers te bekijken. Gebruik je reisgids (bvb Lonely Planet) om de juiste buurt te vinden met de overnachtingsmogelijkheden en shop around.
Boeken in Delhi kan, maar boek dan nooit meer dan één nacht, dan kan je iets anders zoeken als de kamer tegenvalt. Regel best geen Airport pick-up bij het hotel dat je eventueel boekt in Delhi. Ze vragen hiervoor tussen de 600 en 1000 Rs terwijl een prepaid taxi naar New Delhi amper 250 Rs kost.
Accommodatie is geen probleem. Meestal hoef je niet eens op zoek, zodra je uit de bus of trein stapt vinden ze jou wel…
Als je zelf rustig wilt zoeken, of geen commissie aan “touts” wilt betalen (zoals bv in Jaipur) dan is er een simpele truc. Stal je reisgenoot in een restaurant met de bagage en ga dan rustig zonder rugzak een hotel zoeken. Als je zonder rugzak een treinstation uit wandelt zien ze niet meer aan je dat je nog een kamer zoekt. En als het 30 graden is is het toch al lekkerder zoeken zonder die baal op je rug
Een kleine update ivm het boeken van treinen. Er zijn momenteel wat problemen op www.irctc.co.in met de uitvoering van de betalingen van e-tickets. De AXIS paygate aanvaardt voorlopig geen internationale kredietkaarten en de CITI paygate verwerpt de meeste internationale kaarten. Dit probleem deed zich al eens eerder voor en werd na enkele dagen opgelost.
Misschien ligt het probleem bij de invoering van het nieuwe Beta systeem bij irctc maar voorlopig is het dus zeer moeilijk om hier te boeken.
Je kan echter wel tickets boeken bij www.cleartrip.com
Je betaalt hier wel een totaal van ongeveer 70 Rs commissie (iets meer dan een Euro) maar het boeken van e-tickets gaat wonderbaarlijk vlot.
Mijn hoogtepunt in India was absoluut Varanasi, Hindoeisme is heel groot in India en dat kan je daar heel intens meemaken, daar kan je een heel bijzonder stukje van India leren kennen. Udaipur is mooi, en een woestijntocht met overnachting in Jaisalmer is inderdaad ook heel erg uniek! In het zand slapen onder de sterren…
Toch allemaal vrij Noorderlijke plaatsen die hier worden verteld, ik zou voor Noord India gaan! Ik heb ook mijn tickets bij cleartrip.com besteld en 0 problemen er mee gehad, ik kreeg de tickets meteen netjes op de mail binnen.
Hallo! Over 2 weken vertrek ook ik naar India en ga ik samen met mijn vriend een kleine maand rondreizen door het noorden. Hierna nog naar Nepal en Tibet voor een maand en daarna nog 4 maanden ZuidOost Azie voor de boeg
We hebben voor in India nog geen treinen geboekt maar ik hoor wel dat het op het laatste moment nog wel eens lastig kan zijn omdat ze dan vol zitten.
Toch wil ik nog niet alles vastleggen en ergens langer blijven als het leuk is… hebben jullie ervaring met het boeken van treintickets bijv via cleartrip en dan evt nog omzetten van data terplekke?
Hoe zit het met de bussen, is dat ook vaak vol?
Als je geen speciale eisen hebt kom je altijd wel vrij snel weg. Wil je een lange rit eerste klas nachttrein, dan kun je beter reserveren. Op een bus heb ik nog nooit langer dan een halve dag hoeven te wachten geloof ik.
Lange treintrajecten moet je tegenwoordig spijtig genoeg lang vooraf boeken, ook in de gewone sleeper class. Je kan het er soms wel op wagen om te wachten op tatkal tickets, maar dan moet je bij openingstijd aan het loket staan met je papiertje ingevuld en je ellebogen gebruiken.
Sommige treinen hebben een “tourist quota”, die kan je niet online boeken, hiervoor moet je naar het tourist booking office of loket en kan je alleen betalen met Euro’s, dollars, kredietkaarten of Indiase roepies mits voorleggen van het ticketje van het wisselkantoor of de ATM.
Lukt het je niet om een rservatie vast te krijgen, dan kan je op bijna elke dagtrein springen met een “unreserved ticket” dat je gewoon aan het loket koopt. Dit kan alleen als de reis niet langer dan vier uur duurt.
Je kan ook overal met de bus geraken, al is dit niet altijd even comfortabel (zeker de nachtbussen). Er zijn altijd massa’s bussen naar alle mogelijke bestemmingen en je moet inderdaad nooit lang wachten. Met de bus ben je natuurlijk veel meer flexibel.
Aangezien jullie naar Nepal trekken na India (ik veronderstel over land) dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Als je ergens op tijd moet geraken om een vlucht te nemen of zo, dan ligt het wel anders.
Indien je meer info wil over het zuiden kunnen we altijd een planning uitwerken.
Als je hulp nodig hebt met het boeken van treinticketten, kunnen we je hier altijd mee helpen. Dit lukt namelijk makkelijker in India zelf.
Groeten
Kim
[EMAIL=“kim@2india.eu”]kim@2india.eu / www.2india.eu
Ik weet niet of je alles perse met de trein wil doen maar het vliegtuig is sommige gevallen goedkoper en sneller!
Ik heb in india twee binnenlandse vluchten gehad met Kingfisher en dit is toen erg goed bevallen… veel afstand overbruggen in een uurtje