Wat vragen (tips)

We gaan over een paar weken voor 13 dagen naar China. We doen de korte trip Hangzhou -> Shanghai -> Yangshuo (vanaf Kuala Lumpur).

Ik heb een paar praktische vragen en hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

1. Welke 3G micro simkaart provider kan ik het beste nemen zodat ik op het complete traject bereik heb en houdt? Laten providers in China tethering toe?

2. Wanneer we een fiets huren in Hangzhou; kunnen we dan ook vanaf West-Lake gewoon naar het centrum fietsen (dat op de kaart tegen het meer aan ligt?) of valt dit af te raden?

3. We moeten nog treintickets voor het traject Hangzhou -> Shanghai kopen. Dit wordt onze eerste ‘snelle trein’. Heeft het zin om ons best te doen voor ‘luxe’ klasse, of voldoet elke klasse. Kan ons guesthouse gewoon treintickets voor ons regelen (bv 2 dagen vooraf) of moeten we zelf naar het treinstation?

4. Heb je in Shanghai een soort Hop-on, Hop-off bus waarmee je makkelijk in 1 dag alle (of een hoop) hoogtepunten kunt bezoeken?

Enige input zou van harte welkom zijn :slight_smile:

In Shanghai kun je het handigst een metrodagkaart nemen.

Dank je voor je reactie. We zijn idd van plan om een kaart te kopen, scheelt altijd flink wat hassle.

We kijken uit naar de trip. Volgende week is het alweer zover!

Iemand nog andere tips?

In Yuangshuo kun je ook goed fietsen huren, hebben wij ook gedaan, keus zat…

Ha…fietsen zullen we er zeker doen. De eerste dagen al in Hangzhou (hopelijk fiets je makkelijk vanaf West Lake naar het centrum; zodat we dat ook op eigen houtje en dus makkelijk kunnen bezoeken :)). Ook in en rond Yangshuo zullen we over een fiets beschikken; lekker de omgeving verkennen…

Nog een vraagje. Is dit een gangbare power plug in China? Ik heb namelijk zo’n adapter, maar niet een adapter met de 3 poten (waarvan er twee schuin staan).

Mijn telefoon adapter heeft bovenstaande 2 poten; zou handig zijn wanneer ik die in hotels etc gewoon kan gebruiken…

Verder; heeft niemand ervaring met 3G in China? Ik heb het liefst een kaartje die en in Hangzhou, en Shanghai en ook in Yangshuo/Guilin werkt. Moet ik dan gewoon in zee met China Mobile?

Thanks!

Ilya

Hoi Ilya.
Fijne reis in China! Met de trein reizen is prima. Vooral de Soft Sleaper of Hard Sleaper is perfect als je 's nachts reist. Een hard seater is weliswaar goedkoop, maar niet aan te raden voor langere trajecten. Treintickets kun het beste kopen via je hostel of questhouse. Zelf kopen bij het station kan ook, maar je moet dan wel geluk hebben dat je een Chinees vindt die een beetje Engels spreekt en je wilt helpen.

Hi en thanks :).

We hebben de treintickets al vooraf via www.travelchinaguide.com gekocht. We betaalden wel wat meer voor de service, maar konden de treintickets wel al bij de visumaanvraag tonen (althans, de boeking). Geen vereiste, maar toch handig.

We hebben de soft sleeper tickets deze week bevestigd gekregen. Volgende week worden ze als alles meezit netjes bij ons hotel in Shanghai bezorgd.

Ik ben er al uit dat de tickets voor het traject Hangzhou - Shanghai wel prima ter plekke kunnen. De G-treinen gaan elke 20 minuten (meen ik) en ik verwacht dat er altijd wel een plaatsje beschikbaar zal zijn. Lijkt me leuk om in die snelle trein te reizen.

We gaan in Shanghai ook nog even met de Maglev naar de luchthaven; hoewel we verder niks te zoeken hebben op de airport zelf :)…puur om ook die trein eens mee te maken :)…

dat fietsen in Huangzhou zal best wel meevallen .
In shanghai rijdt er een sight seeing bus rond , die u voor een aanneembare prijs gans Shanghai toont , je kan overal op en afstappen , en zelfs overstappen op een van de 2 andere lijnen die u telkens een ander deel van de stad laten zien , zoals Pudong bv . Je kan dan uit al het moois dat je zal zien kiezen wat je de volgende dag eens grondig wil bezoeken .
Als je Shanghai goed wil bezoeken heb je toch vlug een dag of 5 nodig ;prachtige stad .
En vergeet die adapters voor uw elektrische toestanden gerust , je kan alom uw europese stekkers inpluggen .

Je hebt in China geen adapter nodig voor Nederlandse stekkers. Die passen gewoon in het stopcontact.
Fietsen in Hangzhou gaat prima! Er staan overal fietsen die je kunt huren. Je betaalt (als ik het me goed herinner) 100RMB borg en kunt de hele dag je fiets gebruiken. Of je parkeert hem ergens en neemt vervolgens een andere mee. In de hele stad staan fietsen die je hier voor kunt gebruiken.

Hop on, hop off, die is er zeker in Shanghai, maar zal ik niet zo gauw nemen. Metro brengt je ook overal heen.

juist ja de metro brengt je overal , snel en goedkoop ,maar … je ziet geen barst , tenzij je de metrostations van binnen een cultureel hoogstandje vindt . Deze mensen komen wel op reis en willen wat zien , wat is er dan leuker dan boven op die dubbeldek bus (open trouwens) .

Grappig die verdeelde meningen over hop-on, hop-off. Hier in KL is het grote nadeel dat je telkens maar weer die uitlaatgassen inademt. Verder sta je 80% van de tijd in de file. Leuk om foto’s vanaf het open bovendek te nemen; maar het verveelt al snel. Ik loop normaal gesproken liever wat blokjes (we doen bv de food tour bij UnTour), dan die bus. Metro nemen we natuurlijk om snel tussen de verschillende attracties te reizen. We hebben wat vrienden in Shanghai wonen, dus de avonden (overdag werken ze) zijn al leuk gevuld!!

Dank voor alle leuke reacties. Zorgt voor extra vakantieplezier :slight_smile:

We zijn inmiddels alweer een paar dagen terug uit het fantastisch mooie China. We zijn er 12 dagen geweest en hadden het weer enorm mee op de drie plekken. De eerste paar dagen Yangshuo e.o. was wel erg mistig, maar de laatste dag was het prachtig blauw en heb ik dus nog flink wat mooie foto’s weten te maken (zie hieronder).

We hebben een prachtige tijd gehad. Wel was het minder ‘wennen’ omdat we hier in KL al aardig wat gewend zijn (groot percentage Chinezen).

Een kleine tegenvaller was een gemiste trein (Shanghai - Guilin). We waren ruim op tijd aanwezig op het verkeerde station :). Toen we bij de informatiebalie vroegen hoe we het beste naar het andere treinstation konden reizen (met op zich nog voldoende tijd om het te halen) was de vriendelijke meneer vrij stellig in het aanraden van een prive taxi (‘we zouden dan zeker weten in 30 minuten op het andere treinstation zijn’). Dit was helaas het enige moment dat we ‘erbij genaaid’ zijn. De taxi kwam in de file terecht en uiteindelijk zagen we onze trein wegrijden. Het was natuurlijk onze eigen fout dat we niet goed naar de uiteindelijke tickets hadden gekeken (of in ieder geval onvoldoende om op te merken dat de trein niet vanaf Honqqiao zou vertrekken. Uiteindelijk zijn we een trein later alsnog vertrokken; 24 uur in wagon 2 hard seats tussen de locals wat ook wel zijn charme had :).

Top tijd gehad. Dit gaan we zeker vaker doen, want er zijn nog honderden attracties die we nog niet gezien hebben :).