Wat vragen over Australie

Hallo allemaal!

Half april wil ik graag naar australie voor drie maanden. Beetje kortdag misschien, maar ik ben nu eenmaal iemand die alles op het laatste moment bedenkt. Ik heb een aantal vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen!

• Ik ben er dus in de maanden april, mei en juni. Zijn dit eigenlijk wel goede maanden? Ik houd namelijk nogal van warm weer. Ik zou wel graag eerst naar Sidney willen en misschien wat van de zuidoostkust meepikken, bijvoorbeeld Melbourne en Adelaide, daarna wil ik wel naar de ayers rock, op het einde wil ik vooral in Queensland blijven, in Cairns, Brisbane enzo. Want volgens mij is het daar altijd wel mooi weer. Maar hoe warm is het in juni bijvoorbeeld in Sydney?
  • Is dit allemaal wel te doen in drie maanden? En wat is de makkelijkste manier om te reizen, kan alles met een bus, of moet ik misschien ook een binnenlandse vlucht nemen? Hoe duur zijn de busreizen ongeveer en hoe duur is een binnenlandse vlucht?
  • Hoeveel geld zal ik ongeveer kwijt zijn aan drie maanden overnachtingen? En verder, is het uitgaan en zo duur?

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen!

Groetjes Danielle

Hoi Daniëlle,

Alleen gedeeltelijke antwoorden over ons favoriete vakantieland (slechts 2 x geweest)…

1. Redelijke maanden. Juli-augustus kan het echt vervelend koud worden aan zuidkust, juni begint 't (Sydney rond de 5-10 graden soms). Dus als je april daar begint kan het prima. Ter vergelijking: paar jaar terug in mei in Adelaide geweest. Kon je meeste dagen prima zonder jas lopen en zelfs aan strand zonnebaden. Echter een dagje iets naar zuiden geweest en daar was het al stuk wisselender, met afwisselend zon en harde wind/buitjes.
  2. Alles is te doen met trein of bus, maar het zijn soms erg lange reizen. Greyhound Australia is één van de grote aanbieders, zijn we bijv. in 4 uur van Alice Springs naar Ayers Rock meegereisd. Prijzen kun je beste op hun website checken. Binnenlandse vluchten zijn veelal wat duurder, hoewel met name Virgin Blue soms leuke aanbiedingen heeft en ook Quantas concurrentie aandoet.
  3. Hangt helemaal van je wensen af. Backpacker-hostels beginnen bij iets van USD 15 per nacht (op slaapzaal) als we het goed herinneren, goedkoper zal ook wel soms kunnen.

Groetjes,

<Erik> & [Sandya]

Dank je wel! Dan moeten we dus gewoon zorgen dat we in juni in Queensland zijn. En USD 15 per nacht zijn Amerikaanse dollars toch?

Hoi Daniëlle,

Klopt van die reisroute. En inderdaad, USD 15 dus dat is wat meer AUD. Maar check de prijzen maar eens via Internet of recente Lonely Planet, het zal wisselen!

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ben jij dat Erik, local expert for Sri Lanka?
Je TA collega Tet14.
Danielle. houd er rekening mee dat het in NSW paasvakantie is van 6 tot 22 april 2007. Juni is een goede tijd voor FN OLD. De Wet is voorbij, er zijn geen stingers meer en het is voor de wintervakantie. De vakantietijd in Aus. is altijd erg druk en de prijzen zijn hoger. Ook in het Red Center is juni een goede tijd, alhoewel het 's nacht koud kan zijn. Brisbane in juni is niet echt warm maar ook zeker niet koud. Reken op ca 20-25 C overdag. Ik heb vaak backpackerbussen zien rijden aan de oost en aan de westkust.
Yeehaw

Goede aanvulling van Yeehaw oftewel TET14! Ook over Red Center; mei in Uluru en Alice was 30’ overdag en al snel 10’-15’ rond 5 uur 's middags, kon eigenlijk niet zwemmen want ofwel je verbrandde ofwel te koud :frowning:

Yep, same person. Omdat we 2e huis in Lanka hebben is kombineren met Oz makkelijker dan voor veel andere NL personen, vandaar 2 x geweest en dat is zeker niet de laatste keer. Maar van Oz weten we écht veel minder dan Lanka, vandaar zeer beperkte deelname aan topics als deze…

<Erik> & [Sandya]

Danielle.
Er zijn heel veel sites met info.
Probeer deze eens:
www.letstrekaustralia.com
www.greyhound.com.au
Met tarieven en timetables. Ben je van plan ook nog wat te gaan werken onderweg? Overweeg ook eens Western Australia (WA)alhoewel hier minder backpackers zullen zijn. Wij zijn hier diverse Nederlandse meisjes en jongens tegengekomen die in de horeca werkten. Wij hebben de afgelopen jaren 6x NZ en Australia bezocht en zijn vorig jaar nog van Brisbane naar Darwin en Perth gereden gedurende 2 maanden. FN (far north) Queensland is zoals gezegd lekker warm in deze tijd van het jaar. Ook Broome is zeer geschikt en ipv het GBR zou je ook kunnen duiken en snorkelen, zo vanaf het strand, in Coral Bay, maar dat ligt ver van alles weg.(maar wel een prachtig backpackershostel).Ook de Whitsundays zijn het overwegen waard. De eilanden zijn duur, maar Airlie Beach is een echt backpackerscentrum. Fraser Island (bij Hervey Bay)mag je niet missen, evenmin als de Australia Zoo 1 uur rijden boven Brisbane. Voor jongelui is ook de Gold Coast uitermate geschikt (onder Brisbane). Partytime! En Byron Bay (NSW)natuurlijk. Ook veel backpackers en prachtige stranden.
De afstanden zijn enorm hier. Van Sydney naar Cairns is meer dan 2500 km en van Adelaide naar Darwin meer dan 3000 en van Perth naar Sydney meer dan 4000. Wij hebben de meeste bekende plaatsen wel eens bezocht en de meeste wegen wel eens gereden maar zijn van een andere generatie dus geen geparty meer voor ons. (Nou ja, een beetje). Probeer de bib eens voor info. Vaak hebben ze reisboeken zoals van de Lonely Planet (Australische uitgever).
Hi Erik. Vrienden van ons zijn nu in Sri Lanka. Hun dochter woont daar aan de zuidkust. De dochter heet Janneke Litjens haar man heet Geoff, een Ier. Wellicht dat je hen kent.Weet maar nooit.
Yeehaw