Hinduisme is een godsdienst en geen ras, maar het blijft een feit dat Balinese Hindu’s kindertjes krijgen van Balinese Hindu’s en dat al die Balinese Hindu’s dezelfde gelaatskenmerken hebben. Zo zien de Balinezen er niet uit als de Javanen, en zijn er zelfs verschillen met mensen uit Lombok.
Vaak kun je bovendien aan het uiterlijk van de Balinees zien of hij Hindu of Moslim is (ja, er is een Islamitsche minderheid), dus ergens valt er wel wat te zeggen voor Balinese Hindu als ras…
(Als zijn verschillen te klein om ECHT van een ras te kunnen spreken.)
De huidige Balinezen zijn eigenlijk gemankeerde Javanen. Toen de Islam omstreeks 1500 in Java oprukte en ook het Oost-Javaanse Hindu rijk Majapahit langzamerhand overging tot de Islam, zijn vele hogere Hindu’s zoals Brahmanen en leden van het vorstenhuis naar Bali gevlucht. Omdat ze daar uitgebreide relaties hadden met de vorstenhuizen aldaar. De oorspronkelijke bevolking van Bali de Aga is in de loop der eeuwen verkocht als slaaf, op de grootste slavenmarkt in Z.O. Azie te Makassar. In het oude Batavia waren Balineze slavinnetjes zeer gewild als bijzit omdat het goede huisvrouwen waren, ze waren dan ook behoorlijk prijzig, Men hield zich op Bali verder bezig met opiumsmokkel en -handel en het leegroven van voorbij varende schepen. Zelfs Thomas Raffles, toch een Indonesialover bij uitstek noemde Bali in zijn tijd een luguber eiland. In 1906 is er door de Nederlanders een einde gemaakt aan die “bende”
Er is een klein aantal Balinese dorpen (in het oosten) waar de oorspronkelijke bewoners van het eiland nog te vinden zijn. Helaas zijn die dorpen omgetoverd tot touristische bolwerken, en ik een bezoek aan zo’n dorp niet echt een aanrader.
Je moet zien in de context toen de Brahmanen (met Hindu geloof) naar West Java kwamen.Omstreeks 78 A.D .
De eerste Brahmaan (Orang Hindu) trouwde met een “Sundanese” prinsesje.De eerste bekende Sundanese Koninkrijk(Hindu) was Salaka Nagara in Pandeglang.
Alle Sundanese en later Javaanse vorstenhuizen waren afkomstig uit de nakomelingen van de vorsten van Salaka Nagara.
De roots van mijn moeder zijde was uit Galuh (kleine Sundanese koninkrijk in Ciamis)in de buurt van Tasikmalaya , hadden ze ook een link met de Orang Hindu.
De Hindu Sundanese koninkrijk Pajajaran komt ten val door de komst van de Islamitische Banten.
Ondanks dat Banten(Bantam) ooit een vazalstaat van Pajajaran was en hun vorstenhuizen in feite prinsen en prinsessen uit Sunda koninkrijk waren afkomstig.
Nir SA. kunt u misschien uitleggen waar die datum van 78 AD vandaan komt. Voor het eerst dat ik zo een precieze datum uit de oude oudheid m.b.t. de geschiedenis van Indonesie lees. En dan nog wel op een Nederlands forum.
Hij kan wel eens gelijk hebben boomaap, zie dat stukje over sanskriet en pallawa inscripties.
Maar wie gelooft tegenwoordig wikipedia nog en wie zegt niet dat daar een Indonesier voortvarend is bezig geweest om de geschiedenis te verdraaien?
Over dat engels. Ik denk dat de gemiddelde nederlandse mbo’er beter engels spreekt dan de Balinezen met een hogere midelbare opleiding die ik ben tegengekomen. Dat geldt ook voor die Javanen.
Het valt allemaal best wel mee. Wel las ik op een site, volgens mij van dat vriendje van boomaap tik maar bahasa gaul in in google dat men veel gebruikt maakt van engelse woordjes, en volgens die site is het alleen maal om geschoold en dus beter over te komen.
Maar dit is dan een item voor een andere thread.
Uiteraard , je kan niet 100% leunen op wikipedia , zoals ook niet 100% kan leunen op L.P.
Maar omgelijk een indonesier te beschuldigen van geschiedenis vervalsing is ook op zijn minst kort door de bocht.
Je kan ook verder gaan googlen .
Over Aji Saka waren er verschillende verhalen in omloop en is een bekende naam in de oude indonesische geschiedenis (lees: de Sundanese geschiedenis).
De hinduvorsten van Salaka Nagara waren de voorgangers van Taruma Nagara .
The existence of the kingdom of **Tarumanagara **and its king Purnawarman is attested by inscriptions found in the west of the island Indonesia of Java, in particular in the east of Jakarta, which one dated from the surroundings of 450 a. J. - C.
The name of " Taruma" survived in that of the river Citarum, " the river of the Indigo " , which is thrown in the sea in the east of Jakarta. The indigo was indeed one of the products which this area exported, in particular towards India.
The buddhist monk Chinese Faxian, returning of India in China, makes a stopover forced in 413 with " Ye-Po-ti" , i.e. " Yavadvipa" , name which the Indians at the time gave to the island of Java. This name, which means " the island of the millet " , is attested in the Indian epopee of the Ramayana, written between the third century BC and 3rd century a. J. - C. One does not know in which port it dropped anchor and nothing indicates that it is Tarumanagara. What is certain, it is that one does not know an other State organized in Java for this time.
According to certain sources, Tarumanagara would have been sufficiently powerful to control the straits of the Probe and Malacca by which an important maritime trade forwarded. It seems that in 689, a naval defeat in front of the City-state of Sriwijaya in the southern of Sumatra makes him lose this hegemony with the profit of this rising power of the west of the archipelago indonésien. ** **
Bedankt voor de uitleg surya, maar wanneer je nog moet goochelen ook dan geloof ik het allemaal niet meer.
Ik kijk wel in een goed geschiedenisboekje. Tips misschien van jullie?
Staat ook in indonesische geschiedenisboeken .
Dat heb ik tijdens mijn SMP tijd (Voorgezetonderwijs onderbouw) moeten leren.zeg maar ongeveer 40 jr geleden.
Oeps , Ayam sori , ik weet niet of je het betrouwbaar genoeg vindt.
Mss staat het ook wel in het Boek Sejarah Indonesia Modern ?
Geschreven door een blanke man , een Australier , ene Menir Propessor Ricklefs of zoiets.
Moet ik het voor je opzoeken ? staat op mijn boekenplank.
Aanvulling: staat niet in het boekje van Ricklefs , heb net doorgebladderd .
Wel een vermelding van Taruma Nagara in het boek , Geschiedenis van Indonesia Land Volk en cultuur., een redelijk goede boek , onder redactie van Dr John Miksic - Nat.Universiteit van Singapore.ISBN 90 6825 201 1
Tientallen Indonesische en buitenlandse historici hebben meegewerkt .
Alweer bedankt, ik heb een boek van Ricklefs onlangs nog bij de Slegte zien staan voor 20 euro.
Ik ga morgen kijken. Op amazon kun je deze engelse boeken ook bestellen, veel goedkoper dan in Nederland.
Goed, ik hou er maar mee op gaat u allen toch verder met uw goede tips en uitstekende reisbeschrijvingen.
Bedankt voor het mij toestaan van deze en andere onderbrekingen.
Boekje van Ricklefs heb ik in Indonesia gekocht , een Indonesische vertaling .De verzendkosten(luchtpost) was toen ook niet mis.
De Nederlandse boek, is een vertaling uit Engels.
Heb gekocht op Marktplaats voor 10 euro.
Persoonlijk vind ik het boekje van Ricklefs Sejarah Indonesia Modern 1200-2004 niet zo denderend.
Je hebt een Time Line Sejarah Indonesia van Gimonca.
Mss ken je het al .