Hallo allemaal.
Ik ben half indo. Maar ik ben zelf nog nooit in Indonesië geweest…
Wat vinden jullie het mooiste in Indonesië en waarom?
Ik hoor graag jullie mening:dag:
Hallo allemaal.
Ik ben half indo. Maar ik ben zelf nog nooit in Indonesië geweest…
Wat vinden jullie het mooiste in Indonesië en waarom?
Ik hoor graag jullie mening:dag:
Ik vind niet dat Indonesie echt mooie steden heeft. Het is juist de omgeving van de stad, en de uitstapjes die je kan maken, wat een stad de moeite waard maakt.
Als ik toch moet kiezen dan zou ik voor Yogyakarta gaan. Het kraton is mooi, en het waterpaleis, en de vogeltjesmarkt.
Als men alle schreeuwende reclameborden, die van enorme afmetingen zijn, weg zou halen en alle boven de straten hangende draden zou wegwerken kies ik ongetwijfeld voor Medan. Prachtige brede lanen met aan weerszijden oude bomen en schitterende koloniale gebouwen. De grote moskee, het oude postkantoor, Chinatown, Maimoon Palace, het oude Hotel de Boer (Inna Dharma Deli nu), de mooie parken: je waant je op sommige plaatsen in de stad nog echt in de koloniale tijd vooral als je een ijskoud biertje drinkt in het Tip Top restaurant aan de jalan A. Yani…
Hey,
De steden zijn zelf idd niet erg leuk,vooral mega druk en chaotisch.yogjakarta is leuk maar zou er maar 2/3 nachten blijven.je kunt vanaf hier makkelijk uitstapjes maken naar borobordur,bromo…enz.
medan is idd ook een optie grootste moskee,tuinen,gebouwen maar ook veel armoede zoals jakarta ook heeft.
Het is lastig te zeggen elk dorpje heeft zijn eigencultuur dus de kleinere plaatsen zijn ook erg leuk.
persoonlijk was ik blij als we een grote stad uit waren
Voor elke stad die je bezoekt geldt dat het er druk, lawaaiig, vies en stoffig is, dat het op veel plaatsen stinkt en dat er vaak veel te veel schreeuwende reclameborden staan en dat er helemaal geen verkeersregels zijn. etc. Je moet wel tijd investeren om de echte mooie plekken van elke stad te vinden.
Het is nu eenmaal een tropisch land met een totaal andere mentaliteit.
Maar… wij doen niets liever dan dat land bezoeken en er midden in springen en ons helemaal onderdompelen in die kakafonie en op die manier contact maken met de o zo vriendelijke bevolking. Want we weten dat zodra we de stad weer uitzijn we ontzettend gaan genieten van de overweldigende natuur dat het land je biedt. Het onthaasten kan dan beginnen.
Als je vraagt welke stad wij het mooist vinden? Van Jakarta vind ik persoonlijk de oude kota met Fatahila Square met daaraan vast de oude haven (Sunda Kelapa) het mooist, daarnaast staan er diverse indrukwekkende gebouwen door de stad verspreid. Lopen door het gedeelte waar Monas staat (Medan Merdeka plein en het presidentieel paleis. Verder vond ik de Mesjid Istiqlal héél indrukwekkend. Het zou de grootste in Azië zijn. Daarnaast wordt je geconfronteerd met moderne prestigieuze kantoorgebouwen en malls. Het Nederlands ereveld vinden we ook het bezoeken waard. Laatst zijn we speciaal in het Park Lane hotel gaan zitten en hebben een kamer gevraagd die op het ereveld uitkeek. Een andere keer namen we het Alila Hotel omdat we toen een prachtig uitzicht hadden op het Presidentiele paleis.
Yogya heb ik jarenlang het leukst gevonden om te bezoeken omdat je daar nog het meest de sfeer van vroeger kon proeven en je daar ook nog heel leuk de becak kon nemen om naar een ander gedeelte van de stad te gaan, maar ook Yogya is zo ontzettend druk geworden dat je alleen nog maar uitlaatgassen inademt als je in de becak zit.
Een stad die ons laatst aangenaam verrast heeft is Semarang. Daar staan nog prachtige oude koloniale gebouwen en men doet een serieuze poging om wat er nog staat voor het nageslacht te bewaren. Op gigantisch grote rotonde met 5 kruispunten (Simpang Lima) staan diverse gebouwen uit de koloniale tijd, waaronder een kerk, de oude sociëteit en Lawang Sewu (= het gebouw met 1000 deuren en ramen = het voormalige hoofdkantoor van de Nederlands-Indische Spoorwegmaatschappij).
Daar is een prachtig Nederlands ereveld. Heel heel indrukwekkend.
En we hebben natuurlijk heerlijk zitten eten bij Toko Oen.
http://www.stichting.semarang.nl/
Bandung is een prachtige stad waar je gerust meerdere dagen uit kunt trekken ten eerste om door de prachtige stad met diverse Art Deco gebouwen en prachtige lanen te rijden. Eten bij het saté restaurant naast de spoorwegovergang en op Food Street (een plein dat rondom volstaat met warungkjes (piepkleine restaurantjes) waar je allerlei soorten gerechten kunt eten). Verder is Bandung een ideale uitvalsbasis om allerlei prachtige natuur buiten de stad te bezoeken. In het noorden Tanguban Perahu, de heetwaterbronnen van Ciater, het Chinese Kerkhof Kuburan Cikadut, de theetuinen met daartussen de kaneelbomen van “oeps ben even de naam kwijt” met een prachtig meer waar je bootjes/waterfietsen kunt huren.
In het zuidoosten kun je o.a. naar Kawa Putih (= de witte krater met groengele kratermeer) heel indrukwekkend ook.
In het zuidwesten kun je nog naar de Papandayan vulkaan.
En je hebt er twee Nederlandse erevelden.
Solo is echt heel erg vergane glorie. Twee kratons waar ze helemaal niets aan gedaan hebben om het te behouden. Zonde zonde. Pasar Klewer (Batikmarkt) is trouwens wel de moeite waard. Je kunt er wel heerlijk eten natuurlijk en er is genoeg keuze wat hotels betreft, maar ik kan me voorstellen dat je nog even door wilt rijden naar de bergen om Candi Sukuh te bezoeken en daar in de beurt kun je heel leuk overnachten in de pitoreske Sukuh Cottages.
Malang is heel leuk om te verkennen, breng dan ook een bezoek aan het Tugu Hotel. Het is gewoon een paleis, een museum en daarna kun je heerlijk koffiedrinken met iets lekkers of beter nog lunchen of nóg beter boek er een kamer. Wij waren blij dat we het Cakra Hotel konden betalen. Dat is een heel leuk kleinschalig hotel midden in de stad. Om 4 uur krijg je thee met iets lekkers bij het zwembad, waar je vervolgens in kunt plonsen om de vermoeienissen van de hele dag van je af te zwemmen. Vanuit Malang kun je het best een trip naar de Bromo maken en niet vanuit Yogya, want dat is veel te ver rijden naar de Bromo.
Surabaya is de tweede stad van Java en is voor mij leuk omdat ik daar van oudsher banden mee heb en er ook een paar jaar zelf gewoond heb toen ik op de lagere school zat. Staan natuurlijk wel wat leuke gebouwen en heb je ook daar een heel indrukwekkend Nederlands ereveld, maar verder ben ik erg bevooroordeeld. Wij verblijven altijd in het Majapahit Hotel (= het voormalige Oranjehotel) Uit het sprookje van 1001 nacht gestapt. Laatste keer hebben we daar een nieuwe zonnebril op sterkte voor mijn man laten maken die hij verloren was. Moderne hippe bril, perfecte kwaliteit glazen na 2 dagen klaar voor 75 euro all in!!! Volgende keer gaan we weer een nieuwe bril laten maken haha.
Cirebon (= aan de noordkust) We vonden het leuk dat we daar geweest waren en hebben ons absoluut niet verveeld, maar de Kraton is ontzettend vergane glorie en je moet echt helemaal van de route afwijken om er te komen. Wij gaan altijd een volle maand naar Indonesië en dan kun je je veroorloven om zoiets erbij te pakken. Wij zijn o.a. naar Linggadjati geweest in de bergen. Daar zijn destijds die o zo belangrijke besprekingen geweest over de soevereiniteitsoverdracht. Het is een leuk museum om te bezoeken als je geïnteresseerd bent.
Ik weet zo gauw niet wat ik nog kan vermelden, maar ik moet nu echt aan het eten beginnen haha.