Vroegen de kinderen van mijn vriendin me. De bawab luisterde nieuwsgierig mee. “Het beste van Egypte?” vroeg ik "Dat is het vliegtuig naar Amsterdam, natuurlijk! " Geheel in de stijl van Hans Teeuwen. Ze moesten er nog hard om lachen, ook!:cheer:
Wat vind jij het beste aan Egypte?
Ik ben er begin dit jaar voor het eerst geweest. In Hurghada.
Dat is natuurlijk niet echt Egypte zoals Egypte is, maar we hebben een dag een excursie naar Luxor gehad. 4 uur smorgens opstaan en met de bus opgehaald worden.
In die reis van een kleine 4 uur heb ik alleen maar naar buiten zitten staren. We reden, naast natuurlijk de prachtig mooie woestijn, langs plekjes waar alleen maar locals wonen, vreemde dorpjes, half afgebouwde huizen. Wat me opviel is dat mensen daar nog echt met elkaar omgaan. Daar bestaat nog een echte ‘samenleving’. Alles doet men samen. En het oogt allemaal zo relaxt.
Beetje buiten chillen op een steen met een waterpijpje, beetje backgammon spelen met je mattie, beetje met je ezel rondrijden en spullen vervoeren. Of gewoon lekker in de zon met een groepje de voorbij rijdende touringcars bekijken met die vreemd uit hun ogen kijkende westerlingen erin. Zoals ik. Ik heb echt de hele rit zitten genieten van wat ik allemaal gezien heb. In mijn achterhoofd speelt dan wat sfeervolle Egyptische oude muziek. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Wat een verschil vergeleken met onze wereld.
Wat vind ik het beste aan Egypte? Het sociale wat daar nog intact is en het klimaat. Eigenlijk gewoon de algemene sfeer en mystiek die er hangt. Het is een vreemd land, maar ooh zo aantrekkelijk in z’n soort.
Tijdens het typen van dit bericht luisterde ik ter inspiratie naar deze oude Egyptische muziek:
http://img20.imageshack.us/img20/9521/afbeelding1tf.png
:vak02:
Groetjes,
Dennis