Wat verdient een serveerster in NYC?

dag New York gangers,

wie kan mij antwoord geven op de vraag wat een serveerster verdient in een restaurant? Moeten zij het echt alleen van de fooien hebben of is hun loon vergelijkbaar met dat van een serveerster in Nederland?

bij voorbaat dank voor antwoord,

groet E.

Ik weet niet de precieze lonen, maar laag is het zeker. Minimuminkomen, want men rekent erop dat je fooien vangt (deze zijn dan ook belast, als ik het goed heb). Je inkomen hangt dus af van of je in een drukke zaak werkt, hoeveel collega’s je hebt, etc. In plekken waar alcohol wordt geschonken, zijn fooien (en soms ook de lonen) hoger dan in een simpele diner.

Dank voor je antwoord.

Eerlijk gezegd wil ik het verschil weten van N.Y. en Nederland want in Nederland verdien je ook maar een schijntje in de horeca.

groet Ceciel

Ik heb nog even verder gekeken op internet voor je.

Ik las reacties met lonen vanaf 3 dollar per uur (minimumloon in de VS is, voor zover ik snel kon vinden, $7,25). Doordat men er vanuit gaat dat je fooi vangt, kunnen ze minder dan minimumloon geven.

Laten we er even vanuit gaan dat een gemiddeld appartement in downtown Manhattan 4000 dollar per maand kan kosten, werk je voor een schijntje.

Aan de andere kant: in een druk restaurant, als je goed bent (en er komen geen massa’s toeristen die niet weten hoe het werkt met de fooien), kun je makkelijk 40 dollar per uur vangen. In een cocktailbar met veel ervaring kunnen fooien oplopen tot 800-1000 dollar in een avondje.