Hoe zit het eigenlijk met fooien geven in Amerika. We zijn nu bezig met onze vierde en laatste week in Amerika en hebben het nog steeds niet echt onder de knie.
We zijn twee studenten en proberen redelijk goedkoop te eten. 's Avonds eten we gemiddeld voor $ 40 exclusief fooi. De ene keer geven we wat meer fooi dan de andere keer, afhankelijk van hoe het eten is. Over het algemeen geven we 10% - 15%.
We kunnen er allebei niet echt tegen wanneer de fooi al op de rekening staat als “15% Gratuity included”. Mogen we toch zeker zelf wel bepalen? Vandaag was dat ook zo en zo geweldig was het eten niet. We gaven dus iets minder dan wat er op de bon stond. Mag dat zomaar? De serveerster zei dat we te weinig hadden gegeven, waarop wij zeiden dat we toch zelf wel mochten bepalen hoeveel fooi we geven.
Naar onze mening is een fooi niet iets vanzelfsprekends, maar moet je dat verdienen met goed eten en goede service. Dus mijn vraag, mag je minder geven dan wat er op de bon staat als er op de bon ook “gratuity” staat, of zijn wij echte krentige Nederlanders.
De serveerster liet ons toen overigens wel gelijk gaan, maar erg blij was ze er niet mee.
Ze mogen zelf de fooi alleen aan de rekening toevoegen als dit op het menu vermeld staat. Meestal in kleine letters Serveersters zijn afhankelijk van de fooi die ze trouwens ook nog soms moeten delen. Ze worden ook door de belastigdienst aangeslagen voor de fooi. Gemiddelde restaurant fooi is 15-20% en niet verplicht maar when in Rome do as the Romans do, dus tip.
Bij een dure maaltijd ben ik overigens geneigd eerder 15% te geven dan 20 en bij een goedkope maaltijd omgekeerd. Het hangt er ook vanaf hoe de bediening is maar daar is in het algemeen weinig op aan te merken. Bij hoge uitzondering hebben wij wel eens 10% gegeven en 1x keer zelfs helemaal niets, zo slecht was het eten en de bediening.
Overigens hoef je niets te tippen bij bv McDonald.
Yeehaw
In het algemeen tip je tussen de 15% - 20% voor een goede bediening. Jij bepaalt uiteinelijk of je 15 of 20% (minder of meer) tip, afhankelijk van de service die je hebt ontvangen. 10% of helemaal geen tip is een duidelijke ‘boodschap’ dat je bediening minder goed tot slecht vond.
De menu heeft meestal een foot note dat bijvoorbeeld zegt: “XX% gratuity is added to parties of 6 or more”, hier moet je aan voldoen. Als de bediening super slecht is kan dit uiten aan de manager.
De meeste kunnen de “Gratituity of XX% is included” op de rekening niet uitstaan, omdat het restaurant het al aanneemt dat ze het hebben verdient. Maar dit moet ook ergens zijn aangegeven op de menu, zodat de klanten een goede service kan verwachten. Als je vindt dat de service of eten minder of slecht was, dan is het, het beste om dit met de manager te bespreken dan de server.
Ik beschouw mezelf als goede tipper en waardeer de waiters/servers hier, velen krijgen State minimum wages (salaris), zo tippen hier is part of de cultuur. Ik ben nooit weggelopen zonder te tippen, 10% is mijn minimum en als de bediening super slecht was, dan laat ik dit weten aan de manager.
Iedereen die mij bedient begint met een 20% tip en vandaar werken ze voor minder of meer. Ik ben er bewust van dat ik niet dezelfde bediening en kwaliteit van eten kan verwachten van een 2 ster dan van een 5 ster restaurant, maar ik ‘straf’ de waiters niet voor slecht voedsel, dit deel ik met de manager na mijn eerste hap.
Wens je nog een fijne laaste week hier in Amerika.