Hallo,
Ik ben volgende week in Washington DC en New York, kan iemand mij zeggen welke de gangbare rate is voor fooien in restaurant en taxi ?
Bedankt,
Geert
Hallo,
Ik ben volgende week in Washington DC en New York, kan iemand mij zeggen welke de gangbare rate is voor fooien in restaurant en taxi ?
Bedankt,
Geert
Taxi niks of afronding bij normale service, als je het leuk, fijn vond kan je wat meer geven
Restaurants meestal rond de 10%
Norm is voor beiden zo’n 15%, gebruikelijk is om het bedrag aan belasting te verdubbelen en het geheel af te ronden op hele dollars. Let wel op in restaurants, sommige zaken zetten zelf al wel een bedrag aan fooi op de rekening, vaak zelfs een pittige 20%, dan zeker niet nog meer tippen.
Bedenk wel dat het een aanzienlijk deel van het inkomen van het personeel betreft, dus niet zo vrijblijvend als hier in Nederland. Uiteraard mag goede service wel beter beloond worden, maar geen fooi kan in principe alleen als het echt beroerd was. En juist door die fooiencultuur zal dat minder snel het geval zijn dan hier in Nederland, waar het qua personeel in de horeca bedroevend slecht gesteld is.