Een vriendin en ik (beiden 23) willen deze zomer op vakantie naar Indonesië. Mijn opa (opgegroeid in Indonesië) is een aantal jaar geleden overleden en hij wil graag zijn as daar uitgestrooid hebben. Dit is de enige reden dat we voor Indonesië hebben gekozen, want verder kennen we het land amper. Nu hebben we het volgende probleem, er is ontzettend veel informatie te vinden maar we zien door de bomen het bos niet meer.
We willen graag eind augustus vertrekken voor een rondreis van 15 dagen (helaas niet langer i.v.m. werk). We willen een reis waarbij we de highlights bezoeken maar we willen ook kunnen relaxen op mooie stranden. En als het mogelijk is 1 of 2 avonden ergens op stap. We willen niet de hele vakantie achter een reisleider aan lopen maar zelf bepalen wat we kunnen doen.
Heeft iemand tips waar dat we het beste (en zo goedkoop mogelijk) kunnen boeken? Is het mogelijk om ergens een rondreis te boeken waarbij je bijv. treinkaartjes/binnenlandse vluchten en hotels boekt en verder zelf alles kunt bepalen? Is het verstandig om zelf een reis samen te stellen? Of ben je dan duurder uit?
En als laatste, wat zijn de dingen die we zeker moeten zien?
Wie o wie is hier de Indonesië expert en kan ons helpen? :biggrin:
Hallo Daisy, Indonesië is heel groot en er is heel veel moois te zien overal. Heb je je vlucht al geboekt? En zo ja waar vlieg je op? 15 dagen is erg kort. De afstanden zijn groot en de wegen niet zoals we dat hier gewend zijn waardoor de reistijd veel langer is. Wat je onderweg allemaal te zien krijgt daarentegen is meer als de moeite waard dus vervelen doe je je niet. Ga je de as van je opa op een speciale plek uitstrooien? Hou daar dan rekening mee. Voordeel is dat Indonesië goed te bereizen valt op eigen houtje om het zo maar eens te zeggen. Als ik jou was zou ik eerst mijn zoekveld verkleinen en een keuze maken voor welk van de eilanden je wilt bezoeken. Vervolgens zou ik overwegen hoe ik wil reizen: gebruik makend van openbaar vervoer of bijvoorbeeld een auto met chauffeur huren. Wat voor eisen stel je aan accommodatie (of wat juist niet?) Als je een keuze voor een eiland gemaakt hebt, lees erover om er achter te komen wat je aanspreekt en wat niet en ga dan pas een reisschema maken. Experts zijn er genoeg maar het gaat erom wat jullie willen. Succes! Groetjes, Anita
voordat ik hele verhalen met adviezen ga typen, inderdaad graag eerst antwoord op de vraag waar je Opa wilde worden uitgestrooid: ik neem aan op de plek waar hij een deel van zijn leven heeft gewoond. Indonesië is gigantisch groot, en inderdaad is 15 dagen erg weinig. 3 weken zou al een stuk beter zijn, is dat echt niet mogelijk?
Hebben jullie al geboekt? Ik kan gericht advies geven als die eerste vragen zijn beantwoord, ook over vervoer en waar je het beste kan boeken. Inderdaad kun je uitstekend zelf alles regelen, en hier vandaan alleen de hoofdzaken. En ik kan je een spreadsheet met begroting sturen zodat je een indruk krijgt van de kosten én de highlights. Bellen gaat sneller, trouwens, stuur me anders een pm of een mail.
Hartelijke groet,
kbdr kbderaadatkpnplanetdotnl
*** When you travel you must not only look but also think
***- Ix Zubin, Mayan High Priest, in ‘Caribbean’ by James A.Michener -
??? Waar staat dat dan in mijn tekstje, dat ‘anderen’ geen goed advies kunnen geven???
Sorry hoor, ik ben nieuw op het forum, ik zie iemand 3 weken geleden een vraag stellen, ik zie 2 reacties en ik geef aan dat die reacties volkomen juist zijn - en dat ik als frequent globetrotter - ook in Indonesië - wel advies kan geven…
Begrijp ik het goed dat adviezen zijn voorbehouden aan mensen die in Indonesië wonen? Hoe kan ik dat dan zien? Andere forumleden mogen geen adviezen geven? Apah boleh buat! Ik heb hier een spreadsheet van mijn laatste fantastische reis in I. wat ik graag ter beschikking stel of op basis waarvan ik iemand kan helpen een leuke trip te plannen.
Onbegrijpelijke reactie van jou, Paulana.
Nu graag :topic: ; **Daisy, alle deskundigen wachten op je input **en inmiddels zijn we erg benieuwd naar de plek waar je Opa wil ‘vervliegen’ …
Met hartelijke groet,
Klaas B. Borders? I have never seen one.
But I have heard they exist in the minds of some people.
Als je op het profiel van Daisy klikt dan zie je dat ze al enige weken niet meer op dit forum gekeken heeft. Ik wil haar best advies geven, maar zolang ze niet aangeeft waar ze heen wilt dan bespaar ik me de moeite.
Klaas, tip voor jou, misschien kun je info die je wilt delen ergens op een website zetten? Je bent nu nog nieuw hier (welkom trouwens!), maar als je hier al een paar jaar meedraait dan is het niet fijn om steeds dezelfde vragen persoonlijk per mail te beantwoorden. Dan is het fijn als je naar een openbare site kan verwijzen.
Trouwens het advies wat Ibu Nita geeft is heel uitgebreid, daar kan je eigenlijk niets meer aan toevoegen Klaas.
Dat bedoelde ik te zeggen in mijn vorige posting.
Ik heb weinig ervaring met reizen in Indonesie, maar ben al aardige tijd in Jakarta en heb enkele andere plekken bezocht.
Ik zou zelf 2 dagen in Jakarta blijven, het is toch de hoofdstad van Indonesie en ook al is het vies en erg hectisch, het is een hele ervaring om mee te maken. Laat het me weten als je specifieke tips voor Jakarta wilt.
Verder zijn Yogyakarta (Borobudur Tempel) en Bromo zeker aanraders.
Voor mooie stranden zou je naar Lombok of de Gili eilanden kunnen gaan. De meeste toeristen gaan echter naar Bali, maar het is er daarom ook erg toeristisch en zonder eigen vervoer (auto) is het lastig om de mooie, wat meer afgelegen plekken te bezoeken.
Bandung is vrij saai en ik zou je niet aanraden om daarheen te gaan, zonde van je tijd, als je maar 15 dagen hebt.
Veel reizigers in Indonesie beginnen met Java/Bali en ik denk ook dat deze eilanden het meest geschikt zijn voor een relatief korte vakantie, waarin je niet te veel tijd aan reizen wilt verspillen.