Wat neem ik mee op reis?

Volgende zaken mogen zeker niet ontbreken in je reiskoffer.

Verzorging:

Badhanddoek, handdoek, washandje
Toiletzak
Zeep
Shampoo
Badschuim
Kam, Borstel
After-Shave
Tandenborstel, Tandpasta, Tandenstokers
Oorstokjes
Make-Up
Papieren zakdoeken
W.C. Papier
Maandverband, Tampons
Vuillinnen - of plastiekzak

Apotheek:

Persoonlijke medicatie
Middel tegen reisziekte
Middel tegen buikloop: Immodium 
Koortsthermometer
Koortswrend middel (Dafalgan, Asperine, ...)
Pijnstiller
Middel tegen werking spijsvertering (Motilium, Primperan, Gaviscon)
Slaappilletjes
Voorbehoedsmiddelen
Pleisters
Snelverband
Veiligheidsspelden
Zonnecrème

Tip i.v.m. medicatie:

Voor uw belang is het aangewezen een lijstje samen te stellen met de medicatie die u dagelijks moet gebruiken. U bewaart deze in een gesloten omslag die u in uw bezit heeft. Mocht u op reis iets overkomen kunnen we hierin de nodige gegevens terugvinden om u eventuele zorgen te laten toedienen. Deze omslag wordt slechts geopend bij hoogdringendheid en dit om uw privacy te bewaren. Maak ook dat je meer medicatie bij u heeft dan de reis duurt!!!
Allerlei:

Zonnebril, bril, contactlenzen (schoonmaakproducten)
Wekker, horloge
Regenscherm
Schoensmeer, - borstel
Wasproduct
Gezelschapsspelen
Insectenverdelger

Handbagage:

Identiteitskaart
Internationaal paspoort (visum)
Tickets
Reisverzekering - Bijstand
Ziekenfondsformulieren
Vaccinatieboekje
Wisselgeld
Vreemde munten
Eurocheques - Traveller's cheques*
Creditcards (* bankkaart en cheques nooit samen bewaren)
Geldbeugel
Brieventas
Adresboekje
Schrijfgerei
Lectuur
Reisgids
Wegenkaart
Woordenboek
Hygiënisch materiaal
Medicijnen
Fototoestel
Foto/diafilms

Valies - reistas:

Ondergoed
Beha
Zakdoeken
Kousen, Panty's
Hemd
Blouse
T-shirt
Lange broek, jeans
Kleed, rok
Trui
Sportvest
Regenjas, overjas
Short
Sportkledij
Sportuitrusting
Bikini, zwembroek
Pyjama, slaapkleed
Schoenen, sandalen, pantoffels

Ben toch heel benieuwd wat jij met tampons en maandverband moet georges :biggrin:

Persoonlijk kan ik zeggen dat mijn lijstje heel veel korter is, ik reis graag licht, het liefst ook met alleen handbagage (hoewel dat intercontinentaal vaak niet geheel gaat lukken)

De enige twee dingen die heel belangrijk zijn zijn een paspoort en een creditcard. Verder kun je in geval van nood alles aanschaffen.

Dat is een beste lijst! Reis je per zeecontainer?

Ik kom niet verder dan;

Tandenborstel, Tandpasta
Scheergerei
Leesbril
Persoonlijke medicatie
Pleisters
Zonnecrème
Zonnebril
Identiteitskaart
Internationaal paspoort (visum)
Tickets
Medicijnpaspoort
Ziekenfondspas
Vaccinatieboekje
Vreemde munten
Bankpas
Creditcards
Telefoon oplader
Ondergoed
T-shirt
Lange broek
Hoodie
Short
Zwembroek
Schoenen, slippers
Cap

Ik merk dat ik de laatste jaren steeds kritischer ben gaan kijken naar wat ik daadwerkelijk gebruik, en steeds meer dingen thuis laat. Vroegâh gingen er toch best een hoop dingen mee die me wel praktisch leken: kleding voor alle denkbare omstandigheden, badslippers, vaak zelfs een 2e paar schoenen, een microvezel-handdoek, een tube vloeibaar wasmiddel, shampoo, regenponcho’s, boeken waarvan ik me al tig reizen voorneem ze eindelijk eens te lezen, en nog veel meer. Maar het grootste deel daarvan gebruikte ik zelden tot nooit.

Voor kleding kijk ik tegenwoordig veel meer naar de te verwachte omstandigheden, en tenzij ik echt vrieskou kan verwachten gaat er meestal hooguit een long sleeve of een enkele dunne trui mee. En ik zal als het even kan ook eerder een keer wassen tussendoor, en pas de hoeveelheid ondergoed en T-shirts daar ook op aan. Zeker in Japan voorzien hotels ook altijd wel in shampoo en doucheschuim, dus dat laat ik ook thuis. Werkt ook prima als wasmiddel voor een handwas, maar vaak neem ik nog wel een klein flesje mee in plaats van die hele tube. En al die andere zooi? Blijft gewoon thuis.

Reis ik dan echt optimaal efficiënt? Nee, nog steeds niet. Tijdens m’n laatste reis had ik naast de broek die ik aanhad en en korte broek ook nog een extra spijkerbroek meegenomen, die heb ik alleen tijdens de terugvlucht gedragen. Idem met één T-shirt, terwijl ik een andere überhaupt niet gedragen heb (nog even afgezien van twee HRC-shirts die ik op de laatste dag gekocht heb). Daarnaast heb ik ook de gewoonte op zo’n beetje alle denkbare én ondenkbare plaatsen in m’n bagage pennen weg te stoppen, ik heb ze niet geteld maar het zou me niet verbazen als ik er in totaal een stuk of 20 bij me heb.

Qua opladers is het tegenwoordig wat makkelijker geworden nu het bijna allemaal via USB gaat, met uitzondering van de laptop. Weliswaar zou ik met alleen kabeltje ook de accu direct in m’n camera kunnen opladen, maar aangezien dat met de soms toch broodnodige 3 accu’s minder handig is heb ik daar nog een aparte dubbele lader voor, ook via USB. Maar samen met m’n telefoon heb ik aan twee USB-aansluitingen dus voldoende. Waarom had ik dan liefst vier USB-laders bij me? En afgezien van m’n laptoplader zijn de meeste laders reeds voorzien van een Amerikaanse/Japanse stekker, waar ik ook een handig en compact verdeelstekkertje voor heb, altijd handig in hotelkamers met een tekort aan (praktisch geplaatste) stopcontacten. Maar waarom had ik dan in vredesnaam ook nog een tamelijk fors verdeelblok van één naar drie Europese stekkers bij me?
(en weet ik meteen weer iets wat ik vergeten ben: ik had in Japan of Taiwan nog willen kijken voor een compacte USB-lader met meerdere aansluitingen, om de stekkerbrij nog wat verder te versimpelen…)

Nog een laatste eigenaardigheid die ik heb qua bagage: een overdosis aan papieren zakdoekjes, een WC-rol en allerhande inpakmateriaal (bubbelplastic, papier e.d.). Goed opvulmateriaal voor een wat te lege tas bij vertrek (90 liter is toch best veel wanneer je licht vertrekt, dan blijft er met de spanbanden helemaal aangetrokken toch ruimte over), het weegt niks, het kan altijd van pas komen om kwetsbare souvenirs wat beter in te pakken, en bij ruimtegebrek is dat spul ook het eerste wat de prullenbak in kan.

Mijn paspoort >>>

** in je reiskoffer** Hanneke ! Zelf neem ik juist het hoogst nodige mee op reis,zeker geen maandverband of tampons.
(ik heb dat niet nodig) :biggrin:

Gelukkig zijn er middeltjes voor dat je als vrouw die rotzooi tijdens je vakantie niet nodig hebt GeorgesS!
Zoals eerder gezegd: ik neem zo weinig mogelijk mee, alles wat ik thuislaat is meegenomen.

Ik neem eigenlijk geen elektronika meer mee en dat bevalt steeds beter. Geen gezever meer bij de bagagecontroles op luchthavens, met speciale verloopstekkers en opladen, overgewicht… alleen maar voordelen. Ik vind een geschoren gezicht heel belangrijk en zo mis ik mijn scheerapparaat het meest! Tja, dan maar met mesjes en kraanwater.

Verder in gebieden zoals Lake District een plat opvouwbaar regenpak en extra paar waterafstotend schoeisel. Ook al regent het daar eens even niet, dan zakken je voeten elke stap weg in die drassige aarde daarzo. Heb ik teveel ervaring mee.

Voor reizen naar het verre oosten havermout, volkorenbrood, aardappelpurree en groente (spinazie/boerenkool in pot), want als ik daar ga mee-eten krijg ik binnen de kortste keren een tekort aan vezels. Ook een zak appels en ander fruit, omdat dit daar peperduur is of dusdanig gekweekt is dat het mierzoet is, brrr. Een zakje met walnoten en amandelen, dat soort dingen; ik heb er zo’n hekel aan om daar weer extra voor uit te gaan geven. Mijn eigen bestek (van plastic) en ruime hittebestendige bakjes. Die meestal bij pofaardapelen zitten. Verekte handig, kan ik mijn havermout in koken en uit eten. Heb je geen vuile vaat, want na gebruik gooi je ze weg. Zo heb ik ook geen borden meer nodig. Kleine hapjes en snoepgoed om weg te geven. Een pakje koetjesrepen bv, heel compact en ideaal om weg te geven aan een Japanse gastheer.

en dan, de leegte die ontstaat na het verbruiken van meegebracht voedsel komt goed uit voor het vullen met soeveniers en aankopen uit het bezochte land.