In oktober ga ik 3 weken rondtrekken in China. Ga beginnen in Beijing en eindig in Hong Kong. Ook wil ik graag naar Lhasa. Ik heb geen idee wat voor kleding ik allemaal mee moet nemen i.v.m. tempratuurverschillen. Heeft iemand een tip voor mij. Laat het me dan weten.
Ik trek ook in oktober doorr China, ook van Beijjing naar Hong Kong. In september zit ik in Mongolië waar het kouder is.
Ik neem laagjes mee: een hemd, T-shirt met lange mouwen, bloesjes, een vest en een heel dun nylon jack. Alles van dunne stof.
Al naar gelang de kou trek ik er gewoon wat bij aan, dat bevalt mij altijd het best.
Op grotere hoogte kan het behoorlijk afkoelen, neem dus vooral ook een fleece en een winddichte jas mee. Al kun je deze zaken trouwens ook voor een prikkie ter plekke kopen, ook in westerse (grotere) maten.
jenny
P.S. wanneer je door tijdnood niet helemaal door kan reizen naar Tibet, raad ik je het gebied tussen Chengdu, Zhondian en Lijang aan. Ook tempels en grote hoogtes, mijn topper in China!
zie http://www.outofasia.nl
Het gebied dat Jenny (vorige post) hierboven beschrijft is erg mooi en waarschijnlijk Tibetaanser dan Tibet. Dit geldt ook voor het gebied ten westen en noordwesten van Tibet, bijvoorbeeld Langmusi. In de Tibetaanse steden wonen namelijk erg veel Han-Chinezen (overheidsbeleid). Deze gebieden zijn avontuurlijk en authentiek genoeg, en als je naar Tibet gaat heb je een duur permit en dure tickets of tours nodig.
Houdt in al deze gebieden (boven 4000 meter) rekening met extreme koude in oktober. Neem dus een warme trui en een warme jas, muts etc. mee. Zijn in China ook te koop (veel goedkoper) maar kan wel moeite kosten als je grote maat nodig hebt. De afstanden tussen de dorpen zijn in deze afgelegen gebieden lang; er gaat vaak maar 1 bus per dag, als er teveel sneeuw ligt rijdt de bus niet (valt in oktober waarschijnlijk nog wel mee); in de goedkopere guest houses en hotels is geen verwarming. Neem een warme slaapzak mee. Boven 3000 meter word je de eerste week snel moe als je tegen hellingen oploopt vanwege de ijle lucht en sommigen krijgen er hoofdpijn. Veel water drinken is het advies.
De meeste toeristen die naar Tibet gaan gaan of alleen naar Lhasa en wat andere bekende plaatsen of ze geven veel geld uit aan dure tours per auto of jeep, georganiseerd door reisbureau’s. Wil je daar zelfstandig rondreizen of trekken (goedkoper en authentieker), dan is dat zeker wel mogelijk (vooral in het oosten), maar is alleen geschikt voor de reizigers die alles zelf kunnen doen en onzekerheden voor lief nemen, want het is moeilijk om daar ‘strak’ te plannen. En onafhankelijke informatie van bijvoorbeeld engelssprekende reisbureau’s of hotels is daar niet aan te komen, omdat iedereen je de tours wil aansmeren en je vertelt dat je het niet zelf kunt doen. Op grote hoogte is de zomer de geschiktste tijd en is oktober waarschijnlijk lastiger, en ‘trekking’ door de hoogste bergen kan alleen in de zomer. Is dus alleen tof als je genoeg tijd hebt. Zou ik zeker niet doen als je maar drie weken hebt.
Hong Kong / het zuiden van China (het laaggelegen deel) is waarschijnlijk het enige gebied waar het in oktober ‘lekker warm’ is.
Indien u naar het zuiden van China reist, mag u genieten van een mild klimaat. In de zomermaanden is het zelfs ontzettend warm, en dan zijn een paraplu en zonnebrandolie onmisbaar.
Indien u een reis naar het noorden van China maakt, raden we u aan om - zeker tijdens de wintermaanden - lang ondergoed te dragen. Deze kan u goedkoop aanschaffen in China.
voor iedereen die van plan is om naar Tibet van uit China te reizen de grens is gesloten tussen 28 september en 12 oktober ivm het 60 jarig bestaan van de PRC ook zijn er grote veiligheid maatregelen getroffen op alle grote trein stations word je extra gecontroleerd en zijn er wachttijden die kunnen oplopen tot wel 2 dagen voor dat je een trein ticket kan aanschaffen
op het ogenblik is het 35 graden in hong kong de zomer is hier nog steeds aanwezig de gehele zuidwest kant van China is het heet tot eind december kan je hier rond lopen in je zomer oufit
Je wilt ook naar tibet. Kijk wel of dit mogelijk is. Het is een stukje moeilijker te regelen dan de “gewone” chinese steden. Je hebt namelijk een speciaal tibet permit voor Lhasa nodig.
ik ben nu in Hong Kong het is hier 30 graden en het zonnetje schijnt hier heerlijk. Nu even niet want ik schrijf dit als het donker is hahahaha. Het weer is hier heerlijk.
Ik vertrek morgen naar Beijing en trek dan richting Chengdu .
Eerst was ik ook van plan Tibet mee te pakken maar je verliest er teveel tijd door als je maar een maandje china doet . Tibet kun je beter apart eens doen en daar bij het schitterende Nepal meepakken .
Je zult wel onderweg zien , wat het best en leukste is .
Hallo Lauran. Wij zijn inderdaad van plan om in september 2010 via China naar Tibet en Nepal te reizen. Hoe zeker is het dat je de grens niet over kunt en bedoel je een specifieke manier of plek. Waar haal je deze informatie vandaan? Wij zijn benieuwd naar je antwoord . Groet MagdaG
Informatie betreft de grens met tibet en nepal kan je best bij de reisorganisaties halen. Zij hebben hier dagelijks mee te maken. Wij wilden vorig jaar ook over land de grens over. Dit ging helaas niet door de chinese overheid.
Magda en anderen:
die info kan van dag tot dag-zelfs van uur tot uur veranderen. De sjinees is als de dood voor opstanden, rebellie en daartoe opstokende alleenreizende bekpekkers in Tibet. Het betreffende forum-engels natuurlijk op www.lonelyplanet.com/thorntree heeft meest de beste uptodate info over dat soort zaken-en biedt soms tips voor vluchtwegen of alternatieven.
Maar bind je nu nog niks vast voor next year-er kan zoveel veranderen. Het is zeker raadzaam altijd een plan B paraat te hebben.
Dat deel van Szechuan dat hier enkele keren wordt geroemd wegens Tibet-sfeer is dat deel dat in 2008 door die grote aardbeving werd getroffen-vele wegen zijn nog amper begaanbaar.
Vanaf Yunnan=met recht Chjina’s bekpekker paradijs, kan je hoog de bergen in-vanaf Lijiang-Shangarila-dan ZONGDIEN (=midden in de hemel), dat boven 4000 mr hoogte ligt en ook tamelijk tibetaans is, of er tenminste zo uitziet. Net als in Tibet zelf worden de zaken trouwens toch door de Han-sjinees gedaan. Neem zonnebrand faktor 66+ mee-huidkanker is een zeer reëel gevaar op die hoogte!
Hou ook rekening met zeer grondige sjinese controles langsheen de wegen/bussen die die kant opgaan-plaatsjes van de Dalai lama worden gekonfiskeerd.