wat moet je zeker meenemen in een slaapbus graag tips

Wij gaan met de slaapbus van Hue naar Hanoi. Ik heb nog nooit met een slaapbus gereisd. Wat moet je zelf meenemen om het een beetje comfortabel te maken. Moet je zelf voor een dekentje of kusssen zorgen. Moet je bijvoorbeeld eten en drinken meenemen?

Graag tips alvast bedankr

Hallo Henk,

Wij hebben de slaapbus van Hoi An naar Nha Trang gedaan, Ik voeg zo een foto bij zodat je een idee hebt hoe je ligt.
Ieder heeft een stoel die achter overligt en met je voeten lig je in een koker onder het hoofdeind van je voorganger.
En dat drie rijen met een gangpad ertussen en achterin 5 naast elkaar. Ik weet niet hoe groot je bent maar Rob is 1.95m… dat betekend dat je geluk moet hebben om er tussen te passen. Hier niet dus zijn wij achterin gaan liggen (5 naast elkaar) zodat hij zijn voeten in het gangpad kon leggen over de rand heen.

Voor iedereen ligt er een deken en een kussentje bij je stoel, wij hadden zo’n reiskussentje bij ons en hebben dat ook gebruikt maar hoef je niet speciaal te kopen. Zodra je ging rijden (rond 6 of 7 uur weet ik niet meer) gaat ook meteen het ligt uit, je kon zelf nog wel een lampje aandoen. Rond een uur of 12 stopte de bus zodat iedereen even naar het toilet kon en daar was ook de mogelijkheid om iets te eten of te drinken of iets mee te nemen voor onderweg. Maar dit kun je ook van te voren al meenemen, is een stuk goedkoper. (Wij hadden voordat de bus vertrok al onze maaltijd gegeten want daar stopt ie zeg maar niet voor.

Het was ook onze eerste keer met een slaapbus, een hele ervaring!! In Vietnam gaat het verkeer niet harder als 40km per uur denk ik, dit kan ook niet gezien het slechte wegdek op vele stukken. Regelmatig vlieg je dan ook een stukje omhoog.
Mooi om meegemaakt te hebben!! Maar houd er rekening mee dat je niet uitgerust aankomt en meestal de dag nodig hebt om bij te komen van de slaapbus!!!
Hierna hebben we dan ook gekozen voor binnenlandse vluchten 1 uur vliegen ipv slaapbus of bus overdag van 9 uur. Als je een bus overdag neemt bv van Hue naar Hoi An zit/lig je ook in zo’n slaapbus. Maar wij wilden graag alles meemaken dus hebben de trein, de bus en binnenlandse vluchten geboekt.
Slaapbussen zijn makkelijk te regelen kan vanuit ieder hotel waar je overnacht bij de receptie is onze ervaring.
Vluchten zijn makkelijk te regelen vanuit hier al met http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/home?country_code=VN&country=vietnam&lang=en of via een kantoortje van hun in de meeste steden wel te vinden.
Wij waren ook nog nooit eerder met een slaapbus of trein geweest, was onze eerste keer in Azië.
Mocht je er wat aan hebben kun je onze ervaringen lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1
Misschien doe je er nog ideeën op.

Succes met de voorbereidingen!!
Groetjes Ingrid.

1 like

Wij zijn ook met de slaapbus van Hoi An naar Nha Trang geweest, en onze ervaring was eigenlijk hetzelfde als die hierboven! Wij hebben nog wel redelijk geslapen, maar de nachttrein was een stuk comfortabeler. We wilden dit ook een keer proberen, en omdat Hoi An zelf geen treinstation heeft scheelde het in dit geval ook weer wat tijd/geld om daar dan weer heen te moeten.

Wij hebben alle busreizen geregeld via TheSinhTourist (thesinhtourist.vn) en dat was allemaal heel goed geregeld. Let er dan wel op dat er een hoop namakers zijn, dus als je dit ter plekke bij hen wil boeken moet je even van tevoren de goede adressen opzoeken op hun website.

1 like

Ik neem bij lange busreizen áltijd een eigen opblaaskussen, een shawl, een buff (voor over m’n ogen) en wat te eten en te drinken mee. Soms stopt de bus voor eten en drinken, soms krijg je wat, maar niet altijd wanneer je er behoefte aan hebt.

Oordoppen of een mp3-speler kunnen ook fijn zijn.

Hartelijk bedankt allemaal door jullie informatie gaat het zeker lukken. Morgen zullen wij ook de slaapbus ervaren.