Wie heeft ervaringen treinreis Hanoi-Hue

Hallo,

Wie heeft er ervaring met de treinreis Hanoi-Hue in een eenvoudige couchette. (nachttrein)
zijn er ook 1e klas couchettes?

groetjes Monique

Hoi Monique,

Je kunt meer informatie vinden op de website www.seat61.com/vietnam.htm De treinen hier hebben slaapwagons met 4 of 6 bedden (berths) ingedeeld in hard of soft sleeper. De soft sleeper heeft een coupe met 4 bedden en is het meest comfortabel (1e klasse dus). In de coupes met 6 bedden lig je bovenin heel erg krap. De onderste stoelen/bedden zijn altijd ietsje duurder dan de bovenste. Reserveren is handig en kan via de genoemde website of via Vietnam Rail, uit mijn hoofd www.vr.com, maar zie anders de Lonely Planet voor meer info!

groet, Karin

hard sleepers is gewoon op een houten plank liggen, soft sleepers is een heel dun matje. De bus nemen is comfortabeler.

Ook zijn de vietnamese treinen niet echt hygienisch te noemen. Ik ben van Sapa naar Hanoi geweest per trein en … ik heb niet eens gedacht om naar het toilet te gaan terwijl ik toch dringend moest :stuck_out_tongue:

Hallo,

Wij mijn man en ik hadden ook het plan om van Hanoi naar Hue te gaan reizen. Het nadeel vonden wij hiervan dat je rond of 1 uur in de nacht aankomt komt of 4 uur in de ochtend. Wij hebben toen besloten om te gaan vliegen waar we per persoon 30 euro voor betaalde.

gr van Moira

Mocht je met de nachttrein gaan; hoogst waarschijnlijk heb je er als vrouw niet zo’n last van, maar de bedden zijn niet bijzonder lang. Ik paste er precies in als ik mijn voeten recht hield. 1,90 m dus. En dan slaapt het bijzonder slecht. De trein richting Sapa was fantastisch (softsleeper), naar Hue minder.
Hanoi - Hue is toch iets van 16 uur? Het was een pittig lang reisje in ieder geval!

Zelf geef ik in principe de voorkeur aan treinen, zeker als het langere reizen zijn. Maar dat komt omdat ik het fijn vind wat te kunnen lopen, naar de wc kan, ik meestal iets beter pas tussen de stoelen in de trein, en de gemiddelde busreis lijkt op een rallyparcours.

Als ik het goed heb vinden de Vietnamezen het lowerbed fijner, en is dus duurder.

Moira, was dat vliegen écht maar 30 euro?? Ik had wel het idee genaaid te zijn toen ik het treinticket voor 40 dollar in mijn hotel kocht…

Hallo,

Ja per persoon hebben wij dat altijd betaald in Vietnam. Dit was in 2008. Zo zijn wij van Danang naar Hoi Chi Minh gevlogen voor 40 euro per persoon one way. Vliegen is niet duur in Vietnam daarom hebben wij het veel gedaan.

gr van Moira

Hoi Moira,

Dat zijn best interessante prijzen! Alhoewel het reizen op zich per trein of bus niet echt heel erg prettig is, vind ik het wel leuk om wat van het land te zien. En dat is minder als je met het vliegtuig gaat. Maar met de nachttrein zie je natuurlijk ook bijzonder weinig van het land…

Gr. Gert Jan

Hallo,

Ja inderdaad met de nachttrein zie je ook niet veel. Je hoort vaak dat met over de grond reizen het goedkoper is maar dat is niet altijd zo. Dus vandaar dat wij veel gevlogen hebben. Het is ook persoonlijk.

Ik heb net even een vlucht ingevuld van Hanoi naar Hue en betaald daar voor one way per persoon 45 euro voor dat is toch goedkoop. Dit met Vietnam Airlines.

gr van Moira

Ik zou zelf niet een busreis willen vergelijken met een nachttrein…! Persoonlijk zijn lange busreizen en met name in de nacht niet geheel ongevaarlijk. Zelf heb ik de route Ho Chi Minh City - Nha Trang met een nachtbus gedaan. Je komt dan echt gebroken aan want slapen gaat nauwelijks (hobbelige weg, veel getoeter). De nachttrein vond ik comfortabeler, maar in de ochtend idd het sanitair vermijden indien mogelijk.
Vliegen is sneller en niet al te duur… zeker een aanrader. Met de nachttrein krijg je wel meer contact met locals en andere reizigers. Succes met kiezen!