Wat moet je echt meemaken in OZ? Yeehaw, Kees down under en/of iedereen?

Hallo allemaal,

Ik vertrek half oktober naar Australië en land dan in Sidney. Dat is het begin van mijn totaal ongeplande reis. Ik heb (uitgerekend) 5 maanden de tijd om zonder werk door Oz te reizen.

Maar ben zeker van plan om ook gewoon te werken, omdat mij dat ook een uitdaging lijkt en zo ook nieuwe mensen te ontmoeten. En ik wil er tot maximaal een jaar van te genieten.

Maar wat is jullie ervaring? Wat moet ik toch echt gezien hebben, aangezien ik de tijd en (zeker) de moeite wil nemen om maximaal van mijn verblijf daar wil genieten.

Ik hoop van jullie te horen!

Gr. Mike

Howdy, Mike,

Dat wordt dan een hele lange lijst:
Sydney, Harbour Bridge, Blue Mountains, Snowy Mountains, Melbourne, Pinguin Island, Tasmania, The Nullarbor, Perth, Broom, Darwin, Ayers Rock, The Great Barrier Reef, Gold Coast, Frasier Island, Brisbane… Dat is althans in een notedop ongeveer waar wij geweest zijn toen we in 2001 9 maanden in Oz hebben rondgetrokken. Dit is in feite het hele rondje.

Veel hangt eigenlijk af hoe je reist en met wie. Ben je alleen en reis je per bus of vliegtuig dan zijn de grote afstanden nog minder leuk dan als je met z’n 2en (of meer) in een eigen auto kunt rondtrekken. Wij hebben indertijd een VW busje gekocht en zijn daarmee helemaal rond geweest, 30.000km gereden. Niet het snelste vervoer, maar je ziet wel alles. Werken hebben we helaas maar weinig gedaan, al met al denk ik zo’n 2 maanden (waarvan de leukste 2 weken trouwens in The Outback van noordwest Australie, op een boerderij klusjes en schoonmaken).

Heb je trouwens alleen een retourticket Sydney? Of is dat ook nog flexibel? Wij zijn van Sydney naar Sydney gereden, hebben vervolgens een maand in Nieuw Zeeland getrokken en zijn toen via Brisbane en Darwin teruggegaan naar Nederland.

O, ja, verdiep je een beetje in het klimaat. Februari/maart wordt het fris in Tasmania (herfst!), december is te vochtig in het noorden (rond Darwin, veel regen en benauwd). Toch wel iets om even naar te kijken denk ik!

Alvast een goede reis!!!

Christiaan en Josephine

Kijk dat zijn alweer heel wat goede tips.

Ik reis alleen naar Australië en koop daar een auto. Ook het ticket is zeer flexibel. Een open retour ticket.

Ik zal me zeker in de genoemde voorstellen en het weer gaan verdiepen.

Bedankt Christiaan en Josephine!

Gr. Mike

Hallo Mike,

Er zijn zoveel hoogtepunten te noemen in Australie waar je ooit in je leven naar toe moet zijn geweest. Ben zelf ook niet overal geweest, ik weet zeker dat Yeehaw meer gezien hebt van Down Under. Sydney hoef ik niet te noemen omdat je daar begint, Fraser Island, Great Barrier Reef, Whitsunday Islands, Devils Marbles,Arboriginalcultuur in Arnhemland,watervallen en krokodillen in Kakadu, de Bungle Bungels,Ningaloo Reef (Western Australia, is rustiger dan Barrier Reef en ontzettend mooi), Monkey Mia,Pinnacles, Uluru /Ayers Rock (Uiteraard),Kata Tjuta / The Olgas,Kings Canyon, Kangaroo Island, de laatste acht van de twelve Apostles (Great Ocean Road), Philip Island (Pinguins bekijken), The Ghan.
Dit is natuurlijk de meest bekende hoogtepunten voor reizigers en er zijn nog meer aantrekkelijke gebieden. Heb je enige idee welke richting je wilt gaan: bijvoorbeeld naar Noord of oostkust, westkust of alles…inclusief Tasmania?

Voor oktober zal er beslist meer tips op je afkomen via dit forum!

Groetjes
Kees

Hoi Mike,

Even iets ove het weer in het land van Oz. Tegengesteld aan hier voor een deel, d.w.z. het zuiden van Oz. Het noorden kent van oktober t/m april een heet en vochtig seizoen (tropisch warm), en van mei t/m september droog en warm. Dat is voor het noorden de ideale reistijd, want het is er dan aangenaam warm met voortdurend stralend blauwe lucht en niet te heet; droge warmte. In de nacht koelt het wel af, maar dat is prettig om te slapen. Zeker in het rode hart wordt het in de nacht erg fris. In onze winter is het hele zuidelijke deel aangenaam van temperatuur, alhoewel het soms heet kan worden vooral in zuid-Australie, dus de staten South-Australia en Victoria. West-Australia is in de zuidelijke zomer heet en droog. Perth en omgeving kun je het beste bezoeken in november en december want dan is het daar prachtig voorjaar. Als je in Perth verkoeling zoekt, ga je naar de havenstad Fremantle (vlka in de buurt) en daar zul je merken dat het heel fris is vanwege de wind uit zee die Fremantle doctor heet.
Ik zou, als ik jou was, de klimaatzones een beetje op een rij zetten, want met de klimaten mee kun je het hele jaar door goed weer hebben en dat is zeker zo prettig. Bekijk ook per staat wanneer schoolvakanties zijn, want dat verschilt per staat nogal en ze kennen in Oz best veel verschillende vakanties. In die periodes zijn de mensen dus meer onderweg en kan het hier en daar druk worden. De gids van Lonely Planet kan ik aanbevelen.

Succes met je verdere planning en een goede reis,
Frans

Hallo Mike,

Ik heb hier een lijst van de schoolvakanties in Australie gevonden kijk op de volgende site: Oz Tourism | Best Israel Tours

en over het klimaat in alle staten van Australia zie een uitgebreid overzicht op de website van Australie Online:

groeten,
Kees

Hi Mike
Prima adviezen allemaal!
Mike, begrijp ik het goed dat je:
Een jaar blijft
Een auto koopt voor de gehele periode
5 van de 12 maanden kan doorbrengen zonder te werken.
En wil je 5 maanden aaneengesloten reizen of bv reizen, werken-reizen etc.
en wat voor werk wil je doen?
Yeehaw

Hallo allemaal,

bedankt voor al deze goede adviezen!!

Kwa werk zit ik nu nog te denken aan fruit plukken, maar ben zeker van plan om mijn cv te vertalen in het engels en wie weet kan ik daar nog wel een baan met wat meer inhoud mee krijgen.

Maar voor nu maakt het me nog niet zoveel uit. Zolang ik maar leuke mensen ontmoet!

En dat geldt ook voor het wel of niet werken. Go with the flow, zeg maar!

Gr. Mike