Wat mis je??

Als je in Suriname bent was mis je dan daar of wat ontbreekt er naar jullie gevoel?

Wat ik super mis in Suriname, is de vanzelfsprekendheid van een goede, snelle en vooral goedkope internetverbinding. Het is mijn ongezouten mening, dat dit, hoewel beschikbaar, van hogerhand doelbewust word afgeremd/vertraagd, en dat dit de communicatie vanuit Su met de geestelijke aanleghavens in de rest van de wereld achterhoudt. Een gemiste kans voor de nuttige besteding van een stukje van de zak met geld die in Nederland klaar staat voor verbetering van de infrastructuur. Ik meen, dat de communicatie via internet, voor de vorming en informatievoorziening van mensen, belangrijker is dan de mobiele telefoon, die snel en gemakkelijk, wel gemeengoed is in Suriname. Ontwikkeling begint in je hoofd, en heeft voeding nodig, die lokaal voor veel mensen ontbreekt. Wat onderwijs begint, kan de onderwezene met honger naar kennis, zelf afmaken via internet, als zijn uitzicht op de wereld en communicatieplatform met anderen. Ik merk dit al aan mijn dochter, die veel achtergrondinformatie over projecten van school van het internet betrekt, en zichzelf daarmee veel leert, en leert informatie te selecteren op waarde en betrouwbaarheid.