Inmiddels heb ik alle provincies in Indonesië wel een of meerdere keren bezocht, uitgezonderd Midden-Sulawesi. Dit klinkt natuurlijk heel erg opschepperig, want iemand die Indonesie kent zal zeggen, het is onmogelijk om in een mensenleven heel Indonesië te zien, daar heb je drie mensenlevens, elke dag vrij en een vreselijk pak geld voor nodig. Dat is waar en heb ik altijd een soort verlanglijstje. Daar stond bijvoorbeeld Flores nooit op. Toevallig ben ik daar afgelopen december verzeild geraakt en vreemd ik vond het gedeelte waar ik aankwam, Maumere volkomen onaantrekkelijk, voor wat betreft de mensen en het landschap. De “stad” Maumere ben ik al vergeten. Ik wilde naar Solor en moest via Larantuka, dat is een heel leuke plek, maar toch weer met een paar mensen waarvan ik dacht, nee dat zijn mijn types niet. Gesjoemel met de centjes en een beetje gluiperig. Ik bedoel dus Florijnen of hoe die mensen ook heten, geen import.
Er is nog zo een eiland wat me totaal niet trekt en dat is Lombok. Ik vermoed dat het erg toeristisch is en toen ik er op weg van Maumere via Sumba overheen vloog zag ik dat het behoorlik dicht bevolkt is.
Wat maakt Lombok nou eigenlijk aantrekkelijk . Als overloop voor mensen die Bali vanwege de drukte niet zien zitten ? Die Gili eilanden lijken mij helemaal een tourist trap.
De omgeving van Maumere in het oosten van Flores is niet het meest mooie gebied op aarde (al kun je er aardig duiken), maar de binnenlanden van Flores rondom Bajawa en Moni zijn erg mooi. Veel ruige bergen, vulkanen, kleurrijke kratermeren en prachtige rijstvelden. De overwegend animistische dorpen zijn ook een bezoek waard. Zie ook mijn website.
Wat Lombok betreft: ik heb niet zoveel met getalletjes, dus of Lombok dichter bevolt is dan andere eilanden weet ik niet. En het interesseert me te weinig om het op te zoeken in Wiki.
Ik ben slechts een paar keer (3 keer) op Lombok geweest, en nooit echt lang. Heel goed ken ik het eiland dus niet. Ik kan me echter toch wel verschillende redenen bedenken om naar Lombok te gaan.
de Rinjani
Deze vulkaan is een van de hoogste vulkanen van Indonesie. Je kan er prachtige trekkings maken en de kratermeren bezoeken, een van de dingen die ik nog altijd een keer wil doen. Ook aan de voet van de Rinjani kun je echter prachtig wandelen
handwerk
Toegegeven, veel eilanden op Indonesie hebben mooi handwerk, maar ook Lombok heeft in dit opzicht aardig wat te vinden. Batik als op Java vind je er niet, maar er worden op Lombok mooie ikats gemaakt. Ook aardenwerk van de Sasak is bijzonder, zo heb ik verschillende schalen thuis staan.
strand
Tja, een archipel als Indonesie heeft veel strand, dus alleen voor het strand hoef je niet naar Lombok. Maar wanneer je er toch bent… Kuta (Kute) in het zuiden van Lombok biedt mooie verlaten stranden, waar overigens niet veel luxe accomodatie is. En ook de Gili eilanden zijn leuk voor een paar dagen, al moet ik toegeven dat op de Gili’s weinig van het authentieke Indoensie terug te vinden is. Dat heeft zo zijn nadelen, maar om eerlijk te zijn vind ik het soms (heel soms) wel fijn om na een dagje duiken (of tussen de duiken door) even in een zwembad te plonzen of gewoon in zee. Iets wat in veel delen van Indonesie toch not-done is, zo’n halfnaakte blonde vrouw in een bikini
Lombok is nog altijd veel minder touristisch dan Java, Bali, of Sulawesie. De touristen die het eiland bezoeken beperking zich veelal tot de Gili’s en Sengigi, en buiten die badplaatsen zul je zelden een blanke zien.
Dank voor je info over Lombok, ik voel me niet echt aangetrokken. Dat "over"bevolkte was mijn indruk van boven af, maar ik had net daarvoor Sumba en Sumbawa vanuit de lucht gezien, en vanuit die hoek zien die twee eilanden er aantrekkelijker uit. Hoewel ik zag aan de westkust van Sumbawa een immense mijn. (NB Ik doe graag aan aardrijkskunde vanuit een windowseat)
Overigens bij prachtige rijstvelden kan ik me weinig voorstellen, zoiets als prachtige weilanden. Ik woon er tussen, regelmatig ratten- en andere plagen.
In de '90’er jaren liet ik “Lombok”'aardewerk in Purwakarta - West Java maken, dat scheelde enorm in de transportkosten en breukrisico. Weten die Nederlanders veel. :teeth:
Wat toerisme op Java betreft, ik ben woonachtig in Solo, toch toeristisch bezien een zeer aantrekkelijke stad en omgeving, daar zie je nauwelijks een toerist. Af en toe stopt er een bus van De Boer & Wendel bij de Holand Bakery om daar wat vee uit te laden. Die gaan dan vlug naar binnen, Terwijl aan de overkant van de straat allerlei kraampjes staan die “srabi” verkopen, pannenkoekjes van rijstemeel, een Solonese specialiteit. Ik zelf kom graag op plaatsen waar ze nooit een toerist zien. Ik was laatst in Hoamoal een schiereiland op Seram en Manipa een eiland bij Buru. Qua natuurschoon indrukwekkend, mensen nog indrukwekkender. Maar ja mijn LP heet bahasa Indonesia.
Nou Boomaap, eerdaags kom ik als ‘toerist’ naar Solo, dus maak je borst maar nat . Nog maar een paar maandjes … wat is overigens het leuke aan Solo ? Groetjes, Indesco
Solo ligt centraal, het heeft twee kratons, ik kijk uit op de Merapi en de Merbabu, de mensen zijn rielekst (alon-alon, waton kelakon) , de huren zijn laag, de taxi’s zijn goedkoop met nette chauffeurs. Een busterminal met bussen in alle richtingen, en treinstation waar alle eksprestreinen stoppen, een vliegveld, met vluchten naar Jakarta, KL en Singapore anders het vliegveld van Yogya voor andere richtingen op 1 uur afstand. Het eten is goed en zeer betaalbaar, nasi bandeng, opor, nasi liwet, oseng2, kupat tahu, lotis, nasi merah & pecel, srabi, nasi gudeg. Voor toeristische attracties moet je maar even op dit forum vragen :slapen:
Solois eenklein"provincie" stadje,ben vandaag voor de 2de keer geweest.
Ben toch een paar uur gebleven , heb zakente doen metmijn vriend.
Heb ook een paar foto’s geschoten uit een beca (beca gecharterd) voor een paar uren.
Inderdaad, lekker rustig. Er wonen 400 buitenlanders, in Yogya 8000, dus als je behoefte hent om de stoere jongen uit te hangen zit je in Yogya veel beter. Van die 400 te Solo studeert een groot gedeelte nog eens “Budaya Jowo” Taal, wayang, mystiek