Hallo,
Ik heb plannen om volgend jaar samen met een vriendin in Zuid Afrika rond te trekken. Nou ben ik benieuwd hoe het zit met ongedierte daar. Ik ben niet de grootste held met beestjes. Waar moeten we ons op voorbereiden? Wat kunnen we tegenkomen muizen, insecten, andere beesten? En hoe schoon zijn de hostels?
Alvast bedankt!
Ik heb geen muizen en ratten gezien, en ik kan me ook geen spannende insecten herinneren. Wel muggen, die zijn vervelend en kunnen soms de malaria parasiet bij zich dragen.
De guesthouses waar ik verbleef waren altijd schoon tot zeer schoon. Dat is iets wat ik belangrijk vind, en waar ik toch wel een beetje op selecteer. Maar echt, geen klachten. Ik moet er wel bijzeggen dat ik in juli/aug in Z-Afrika was en dat het niet superdruk was, soms had ik een dorm voor mezelf Misschien is het iets minder netjes als er heel veel mensen zijn, maar ik had echt het idee dat het goed bijgehouden werd op de meeste plekken.
Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen van mensen zijn en wat ik kan verwachten? Kun je 's avonds buiten zitten zonder dat je wordt lastig gevallen door allerlei muggen etc. Is het erg insectenrijk of zijn er veel kleine diertjes?
In welke maand wil je gaan? Vanaf Mei tm Oktober zijn er (hier in het Greater Kruger Park) nauwelijks tot geen insecten. Dit omdat het dan nog droog is, pas vanaf November heb je meer insecten.
Maar… Zuid-Afrika is een enorm groot land, de helft van Europa, of 33 x groter dan Nederland. Het hangt er dus ook vanaf in welk gebied je wilt gaan reizen. Op het highveld zit je gemiddeld rond de 1500 meter hoog, en daar heb je dan ook nauwelijks muggen.
Malaria kan alleen verspreid worden door een soort mug, deze moet dan eerst iemand gestoken hebben die al besmet is met malaria. Hoe minder mensen (en hoe droger) hoe beter dus.
Hostels zijn de wat goedkopere accommodaties, en ik denk dat hoe goedkoper hoe ‘sneller’ er schoongemaakt word
Succes ermee. Groetjes uit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com