Ik ga komende zomer voor 3 weken naar Malaga om spaans te leren via Plustaalreizen. Maar wat voor stad is Malaga eigenlijk? Wat kan ik daar verwachten? Is het veilig s’nachts? Wat MOET ik weten?? En als je tips hebt… dat is ook wel welkom!!
Ervaringen zijn ook hartstikke welkom!!!
Tja, waar moet ik beginnen? Málaga is een echt Spaanse stad. Er komen dagelijks veel bezoekers maar je hebt niet het gevoel dat de stad wordt overspoeld door toeristen. Het is een stad met veel gezichten. Het heeft alle winkels en hippe bars en café’s die je je maar kunt wensen, een oude binnenstad met leuke kleine straatjes, het is ook een havenstad en het heeft een strand. In sommige chiringuitos is het echt goed eten. Een aantal jaren geleden lag de oude binnenstad er nog verpauperd bij, maar er is/wordt de laatste tijd enorm veel opgeknapt. Op dit moment is de (prachtige) Paseo bijvoorbeeld een grote puinhoop. Of het er 's nachts veilig is kan ik niet zeggen want ik woon zelf in Antequera, in het binnenland. Maar het is een grotere stad, dus zoals overal moet je er niet als een naïveling rondlopen
Wat MOET je weten/zien/doen? Ga in ieder geval het Alcázaba bezoeken (het Moorse fort dat boven de stad uittorent), en het nieuwe Picassomuseum. Ook een bezoek aan de markthal is altij leuk. Voor uitstapjes kun je de thread over Andalucía in dit forum misschien lezen. En er zijn vast en zeker anderen actief in dit forum die je nog meer over Málaga kunnen vertellen. Ik wens je in ieder geval een goede tijd in Málaga.
Málaga is echt een Spaanse stad. Er zijn hier wel veel internationale mensen in Málaga om Spaans te studeren, maar over het algemeen is het niet toeristisch. Het is een vrij grote stad met heel veel bezichtingen. Teveel om op te noemen. Alcazaba is 1 van de grote bezichtigingen. Alcazaba ligt toevallig naast mij appartementencomplex. Als je van winkelen houdt, zal je je hier niet gauw vervelen. Ook zijn er heel veel barretjes waar je lekker wat kunt drinken en uiteraard tapas kan eten. Zelf ben ik hier nog maar 1,5 week, dus weet opzich nog niet zo heel veel van Málaga. Naast het strand is ook een grote Bullring waar stierengevechten worden gehouden, maar dat schijnt hier in Málaga niet zoveel worden gehouden. Daarvoor kan je het beste naar Torremolinos gaan, dat is hiervandaan 15 a 20 km. Toevallig ga ik daar a.s. zondag naar toe met wat studenten. Als je nog wat specifieke vragen hebt over Málaga, laat het mij dan weten. Dan ga ik nu weer verder van Málaga genieten.
Je kan ook even kijken op de vakantiereiswijzer (www.vakantiereiswijzer.nl) als je op de naam van de stad klikt krijg je ook een hele reeks reacties van Malaga-gangers. Het gevoel is blijkbaar een beetje dubbel. Veel ‘toeristen’ vinden Malaga maar een banale stad en dat is ook zo op het eerste zicht. Maar wie de moeite doet om de stad echt te ontdekken zal beloond worden voor de moeite, want voor mij is het een authentieke Spaanse stad.
Misschien ís Málaga ook wel een wat banalere stad. Maar je kunt het ook anders zeggen: een no-nonsense stad waar gewoond, gewerkt en geleefd (!) wordt. Er is genoeg vertier te vinden, zie hierboven. Sevilla wordt over het algemeen als mooiste grote stad in Andalucía gezien maar is wel erg “gepolijst”. En het heeft geen zee, geen stranden. Die combinatie maakt Málaga voor mij nou juist zo aantrekkelijk. In Málaga kun je jezelf zijn en hoef je niet mooi op te zitten.