Als je lekker op vakantie bent wil je ook wel wat leuke dingen gaan doen. Maar hoe kom je op de plaats van bestemming uit? Neem je altijd de auto of ga je toch liever met de taxi of bus naar dat ene mooie culturele plekje op je vakantiebestemming. Waar kies je voor en waarom?
Stem hierboven in de peiling en licht je mening hieronder toe!
dat is eigenlijk best lastig… ik vind wel, dat als je ergens met de auto heengaat, dit weer ontzettend veel mogelijkheden biedt om ter plekke de omgeving te verkennen.
Echter, als je niet met de auto bent, huur ik geen auto.
Ik ga vaak alleen op pad, dus dan is een auto huren vaak te duur. Om ter plekke dingen te bekijken vind ik de bus erg prettig, mits het bussysteem een beetje duidelijk is.
De trein ter plekke is altijd handig als je iets verderweg wilt.
ik kies dus overigen: mengelmoes van beschikbaar vervoer.- maar overigen staat er niet bij
meestal in Azie en omdat de afstanden groot zijn vlieg ik liefst,de prijs van een vliegticket ligt amper hoger dan een treinticket
bovendien vlieg ik graag
laatste vakantie in China Maart heb ik 10 vluchten gemaakt, heerlijk
Om precies te zijn: onze Volkswagen T2 camper! In 2001 hebben we in zo’n camper heel Australie bekeken (daar gekocht en verkocht) en ook nu in terug in Nederland hebben we zo’n camper aangeschaft om met onze twee zoontjes in rond te reizen. Een heerlijke camper: niet te groot, maar toch alles bij je, en lekker relaxed (want met een 30 jaar oude auto word je wel gedwongen het wat rustiger aan te doen!)
Buiten de heen- en terugreis naar de bestemming doen wij het meeste met de bus. Openbaar vervoer is in veel landen goed geregeld en is een leuke vorm van reizen. Binnen Europa met de auto of met een vlucht.
@ CenJ: leuk zo’n busje, heb vroeger met zo’n door Europa gereisd (zonder kaart ) en heel wat leuke plekken gezien.
Sinds '68 steeds met de eigen wagen(vw/kever tot '70)
Vanaf '71 tot heden(vw T2/T3/T4) Huidige vw/T3 Syncro/16"/DJ. Zowel n/w/central/z Afrika als Midden Oosten en usa/alaska/canada. Inverbinding met enkele
parkeer/berging plaatsen gedurende aantal maanden.
Hangt er wel van af waar.
In Japan denk ik er niet over om een auto te huren. Het OV is daar veel te goed en het verkeer voor ons niet te doen met al die tolwegen.
In China misschien een auto huren voor korte afstanden; anders met de trein of het vleigtuig.
Maar verder het liefste een personenauto en motelletjes afgaan!
In Europa de auto, maar dan al liftend!
Daar waar ik lange autoreizen normaal maar niets vind, is dit al liftend een heel ander verhaal. Je komt nieuwe mensen tegen, die meestal niets met toerisme te maken hebben. De “echte” Oostenrijker, Duitser, Bulgaar,…
En de mensen die je meenemen hebben meestal wel iets te vertellen en zijn zelf dikwijls reislustig. Hoewel dat als je op parkings vraagt aan iemand om je mee te nemen, je echt de meest diverse mensen tegenkomt.
Buiten Europa vind ik het openbaar vervoer het fijnste. Hoe geradbraakt je ook soms uit een bus komt, dat is toch wel het “echte” leven. En meestal nog lekker goedkoop.
Meestal als we aankomen op het vliegveld pakken we de taxi, maar zodra we op onze bestemming zijn ergens in azie, pakken we zoveel mogelijk de tuk-tuk. Ook lopen we veel en soms een brommer. Nog 10 weken en dan gaan we weer lekker een maandje tuk-tukken.
Wat is er gebeurd met de benenwagen en de trein? Ik mag namelijk graag met de trein een eindje op weg en dan voor de rest te voet. Btw: T2 busje lijkt me ook fantastisch om mee op vakantie te gaan,
Persoonlijk reis ik het liefst per fiets, mijn eerste grote reis was van Brussel naar Noordkaap en terug, in totaal ongeveer 7200 km op een maand tijd,de jaren nadien heb ik praktisch volledig Europa rondgereden met de fiets de meeste reizen lagen hier tussen de 3 a 4000 km op een 3 a 4viertal weken tijd,nu 25jaar later reis ik nog steeds met de fiets maar het fotograferen heeft een belangrijker plaats ingenomen om goed te fotograferen is het dan ook nodig om contact met de plaatselijke bevolking te hebben wat mij minder tijd geeft om te fietsen, nu dinsdag vertrek ik met vliegtuig en fiets naar Nepal, de barre levensomstandigheden en de hitte schrikken mij enigszins af maar harder dan Ijsland zal moeilijk zijn,waar ik soms uren tegen een stormwind in moest vechten op een baan vol stenen, zand en wasborden(doorwinterde fietsers weten wat ik hier mee bedoel), of in de ene hittegolf naar de andere op mijn reis naar Portugal met temperaturen die tot 45 graden opliepen, mijn conditie is nu niet meer zo goed als toen maar met mijn ervaring hoop ik toch een groot deel van Nepal te kunnen bezichtigen met de fiets, meer hierover na mijn reis, groetjes Ivo
Als het maar een beetje rustig blijft in Nepal (er zijn veel demonstraties momenteel nu maoist Prachandha is afgetreden), dan komt het helemaal goed! Ket wel op bussen en vrachtwagens op de hoofdwegen. Die zijn geen fietsen daar gewend en rijden je zo van de sokken.