Wat is je favoriete vervoermiddel op vakantie?

Toch niet de tein in Nederland?

Nou ik snap nooit zo goed het gezeur over treinen in Nederland. Als je wat treinen in het buitenland (zelfs België) hebt gebruikt, ben je altijd weer heel blij met de treinen in Nederland!!
In andere landen kan het veel lastiger zijn om je fiets mee te mogen nemen (België); kun je 11 uur lang stranden in een woestijn (Chili), of aan het begin van de reis al 4 uur vertraging hebben (Peru); bankjes op kinderformaat hebben (veel landen); midden in de nacht nasi-verkopers hebben die je wakker maken (Indonesië); of je helemaal scheel betalen (Engeland) etc.

Kortom hoera voor de NS!

Maar al die bovenstaande dingen maken het natuurlijk ook wel leuke culturele belevingen…

:thumbsup:

En in aanvulling: een perfect verlopen reis is vaak een saaie reis. De mooiste herinneringen krijg je toch vaak aan de onverwachtse zaken, ook al zijn ze negatief. Zo vertellen wij nog regelmatig over onze motorproblemen in Oz. Toen niet leuk, maar achteraf wel een mooi verhaal (in het kort: motor kapot op 140km van dichtsbijzijnde dorp, vervoer per sleepwagen, vervolgens 650km met roadtrain mee naar dichtsbijzijnde stad:

http://members.home.nl/cejjacobs/OZ/mini_OZ32.jpg

en uiteindelijk nog 15000km (totaal 30000km) zonder problemen rondgetufd!)

Ja dat is ook zo!
Ik heb ook leuke dingen meegemaakt doordat een bus in Malawi geen benzine meer had, en er in het hele land nauwelijks nog benzine te koop was vanwege ruzie met doorlever-land Zambia. Ik kreeg een lift van een Duitse arts die 7 jaar in Malawi had gewerkt en fantastische verhalen kon vertellen, en me samen met zijn goeie vriend mee nam naar een tabakveiling, rubberplantage, uit eten, en naar een luxe lodge, en ook de volgende dag een lift gaf naar mijn volgende bestemming.

En in Peru ook wel eens na 3 lekke banden bij 1 bus (dus reservebanden waren op) een leuke lift achterop een open vrachtwagen gehad.

Maar dat mensen in Nederland dan al zeuren bij 10 minuten vertraging, sorry hoor daar moet je bij mij niet mee aankomen.

Dat bedoel ik. Je noemt zo even 5 landen waar op de trein is aan te merken (België, Chili, Peru, Indonesië, Engeland). Maar samen met de NS maken 6 slechte nog steeds geen goede.
Het kan wel hoor. Nooit in Japan geweest? Snel, efficiënt, op tijd. Maar wel een beetje druk….

In Japan reis ik ook het liefste met de trein. In Nederland met de auto, motor of fiets.

Het hangt natuurlijk af van het raamwerk waarme je alles vegelijkt. Ik geloof ook wel dat de NS goed afsteekt bij het OV in Malawi en Peru. Maar om dan meteen hoera te roepen voor de NS?

heb gestemd voor scooter, maar dat kwam omdat motor er niet bij staat :slight_smile:

Voor mij gaat de auto (huren of je eigen karretje) boven alles. lekker je eigen gang gaan, stoppen waar je maar wilt, geen vertraging, je hoeft je bagage niet te dragen, fiets kan ook mee als je wilt, je favoriete muziek draaien en je kan ongestoord meezingen.
Om op plaats van bestemming te komen neem je natuurlijk eerst een vliegtuig.>>>

groetjes,
Wendy

Grappig is dat toch: treinen worden vaak geassocieerd met vertraging en de auto niet. Terwijl je toch (juist in Nederland of juist in vakantietijd) vaak ook met de auto met vertraging wordt geconfronteerd… Maar verder helemaal mee eens, Wendy, eigen auto (bus!) is het meest indeale vervoermiddel.

Hoi,

De trein. Geweldig om in contact te komen met de lokale bevolking en over van alles en nog wat te kletsen, vaak met handen en voeten.
Verder hoef je nergens op te letten en is het tempo meestal ultra relaxed.

Maar ja, ieder zijn of haar ding hè.

Groet,

Ton

Nee hoor de vergelijking is ook met landen als België en Engeland. Ik vind dat Nederlanders gewoon veel teveel klagen.
En ik vind het heel knap hoe de NS zo ontieglijk veel treinen laat reiden op zo’n klein grondgebied en relatief weinig sporen, en dat meer dan 80% nog heel punctueel is ook. Ik heb altijd geleerd dat een 8 een hele dikke voldoende is!
Ja ik heb ook wel eens vertraging met de trein, maar nog veel vaker files met auto’s (heb er zelf geen, maar als ik meerijd), maar er zijn ergere dingen in het leven toch. Het is zo makkelijk om te kankeren op de NS… maar het slaat eigenlijk nergens op. (En nee ik heb geen aandelen.)

Ik vind de treinen in Belgie vrij goed eigenlijk, maar misschien pak ik daar niet vaak genoeg de trein om de ellende te kennen? :tongue:

Ontopic: Ik ga bijna nooit met de auto op vakantie, dus ik neem meestal lokaal vervoer: bus, trein en als ze er zijn tram of metro. Daarvan staat er maar een in de poll, dus ik heb voor de bus gekozen.

:belgium: Ja grotendeels ook prima maar bijv. als je je fiets wilt meenemen (waar je ook voor betaalt), mag je soms blij zijn als die ook echt mee mag. En je moet hem een steil laddertje van een meter hoog (!!) op tillen, wat nogal lastig is als je ook bagage erop hebt! :slight_smile: En vaak mag je niet bij je fiets in de buurt blijven maar gaat die fietscabine op slot, dus ook lastig als je effe een trui uit je tas wilt halen ofzo; en als je er weer uit moet.

Op sommige trajecten zetten ze ook boemeltreintjes in met kinderbankjes. Allée plezant zo met de kniekes tegen elkander!

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.gif

mijn favoriet vervoermiddel blijft de fiets ook in een land zoals Nepal, ben zo ongeveer halfdoof van al dat geklaxoneer, remblokjes na een week versleten,

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon4.gif

men moet beducht zijn voor elke bocht en draai ofwel wordt men van de weg geklaxoneerd ofwel ligt het wegdek er niet absoluut niet goed bij ofwel beide, man man man wat een ervaringen doe je er op, het is stresserend, hard, ( continu fietsen bij temperaturen boven de :zon02: 40graden in bergop) maar het geeft een goed gevoel,na een volle dag rijden moe maar tevreden, vanaf morgen begin ik met mijn beelden van Nepal op mijn photoblog te zetten " photoblog.be/blog/1ivo " met uitleg over mijn wedervaren in Nepal, Namaste Ivo