hallo,
ik ben vanalles aan het lezen ter voorbereiding van onze planning voor onze reis naar ZA in maart.
nu ben ik een beetje in de war met wat specifiek met alles bedoeld wordt:
National Parks: parken in staatbeheer, lijkt mij duidelijk, daar kan je logeren in accomodaties die ook door het park behaard worden, juist?
game reserves and private game reserves: is dit altijd hetzelfde? Wat is dit dan: heel erg grote privé-domeinen met meestal luxe-accommodatie? Kan je daar ook gewoon doorrijden of is dit dan trespassing?
game lodges: zijn dit de accomodaties in de game reserves of kan dit er ook buiten liggen? Gewoon prive-accommodatie?
Ga er van uit dat je nergens zo maar binnen rijdt, overal staan poorten en hekken!
Je betaald bijna overal entree, mocht je veel NP willen bezoeken kun je overwegen
via Sanparks een wild card te kopen, daarin zijn ruim 80 NP in ondergebracht!
Je hebt gamereserves van de staat en private, de laatste zijn vaak veel en veel duurder en
meestal kleiner!
Maar ze hebben t voordeel dat je onder begeleiding de “big five” binnen korte tijd kunt zien!
Alle hebben ze gemeen dat de accommodaties vaak lang tevoren zitten volgeboekt, zeker
in de vakantietijd!
Als toerist koop je best een Wild Card: daarmee mag je onbeperkt alle nationale parken van Zuid-Afrika bezoeken binnen een periode van één jaar. Zeker als je meerdere parken gaat bezoeken is een Wild Card voordeliger dan telkens de daily conservation fee (dagelijkse parktaks) te betalen.
Prijs van een Individual Wild Card : R940 voor één persoon ()
Prijs van een Couple Wild Card: R1.640 voor twee personen ()
Prijs van een Family Wild Card: R2.210 per familie ()
(familie = twee volwassenen en hun minderjarige kinderen)
Ik heb deze kaarten vanuit België besteld en betaald en ze werden netjes opgestuurd
Sorry, Poike, maar ik vrees dat de door jou vermelde prijzen voor de Wild Card niet helemaal correct zijn - zie https://www2.sanparks.org/wild_new/tourism/pricing.php
Als Europeaan kan men sowieso enkel voor de International All Parks Cluster kiezen.
We betaalden R 2610 voor ons twee en we kochten hem 7 weken geleden in Kaapstad!
Kreeg van de week bericht dat hij onderweg is naar Nederland en binnen een
paar weken hier aan huis kan zijn, lekker makkelijk toch?!
Gelukkig hebben we ons prima gered met een copy, was een heerlijke vakantie!