Ik lees nogal wat tegenstrijdigheden op verschillende fora over het al dan niet meenemen van weggevertjes voor bijv. je gastheer/vrouw van de Casa’s waar we overnachten en andere bereidwillige Cubanen.
Het zou bedelarij in de hand werken. Pennen zouden alleen worden verhandeld voor geld.
Kortom, is het nu aan te raden weggevertjes mee te nemen (het lijkt mij een leuke manier van contact maken) en zo ja, wat wordt gewaardeerd?
En dan nog een vraagje; ik las dat de politie je wel eens kan bedonderen. (boete terwijl je niet te hard rijdt bijv.), maar ook omkoopbaar is. Waarmee en hoeveel?
Ik ga deze zomer ook voor het eerst naar Cuba en heb iig wat zeepjes gekocht die ik in de Casa’s waar wij verblijven willen achterlaten (Nu 0,59 ct bij de Big Bazaar van nivea)
In ieder geval ga ik niks op straat uitdelen, daar heb ik vervelende verhalen over gelezen. Misschien neem ik ook nog van pakjes paracetamol mee of wat zaadjes of id.
Tsja de weggevertjes kennen een paar verschillende soorten problemen. Een daarvan is bijvoorbeeld of het op de juiste plaats terecht komt. In het centrum met de mooie coloniale huizen is het zo slecht nog niet, genoeg mensen wonen onder zinkplaten in huizen zonder vloer. Maar die zie je minder snel. Cosmetica is in latijns amerika duur, scheermesjes doen het bijvoorbeeld goed, voor zowel mannen als vrouwen. Maar degenen die zich daar druk over maken hebben misschien niet de grootste behoefte aan weggevertjes.
Voor gastheren van de casa’s en mensen die je als vrienden zou beschouwen kun je iets typisch Nederlands geven, koop bijvoorbeeld bij de xenos van die kleine klompjes. CD’s met muziek doen het ook goed, want anders dan in andere landen, is een mp3 downloaden en op cd branden niet bereikbaar voor de meeste mensen. Maak af en toe eens een praatje met personeel, zo hebben velen bijvoorbeeld nog nooit water uit een flesje gehad en je kunt ze blij maken met iets kleins.
Ik heb veel mensen blij gemaakt met muziek, posters, kleding en kleine cosmetica. Eventueel door het later op te sturen (duurt wel een week of 6) maar ze zullen dolgelukkig zijn met een brief uit het buitenland
Cuba is feitelijk een 3e wereldland. Wat men graag ontvangt zijn:
huidverzorgingsproducten, shampoo, haarverzorging, etc.
Nette- voor de tropen! - gedragen kleding, korte broeken, jurkjes, rokjes,etc…plus schoenen. Dames meestal maat 36-37, heren iets groter.
Feitelijk is alles welkom, want alles moet in de CUC winkels worden gekocht door hen, terwijl ze maar plm 15 cuc per maand verdienen… = 15 dollar…
plus hun gesubsidieerde eten per maand apart, dat wel, maar erg weinig…
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Ik ben best bereid om aan het einde van mijn reis wat kleding en spullen achter te laten, maar ik zit de laatste dagen in een resort in Varadero…
In Varadero heeft men het relatief een beetje beter omdat men in CUC fooi krijgt, etc… Iets geven onderweg is het beste: een kind bij een fruitstalletje,
de koetsier van een paardenkoets, aan diegene van wie je een foto maakt onderweg, etc…
Cubanen zijn - gelukkig - een trots volk, speel dus niet de rijke westerling, maar doe eea met respect en discreet.
Voor iets echt waardevols voor iemand met wie je wat meer contact hebt: een oud mobieltje wat nog werkt en simcode vrij is met een oplaadsnoertje…, medicijnen, zoals antibiotica, een oud horloge, bijvoorbeeld een swatch…, etc…
Ik ben inmiddels terug van een mooie vakantie in Cuba. We hebben wat spulletjes meegenomen en inderdaad weggegeven wanneer we het gevoel hadden dat we dit moesten doen. We hebben mensen die vragen, toch wel vaak overgeslagen. Spontaan de laatste spulletjes (wat bodylotion en nagellak en een ballon) op het vliegveld nog aan een man gegeven die het toilet beheerde; hij was helemaal blij. Dat was mooi om te zien:-)
Leuk de verhalen te lezen over de weggevertjes. Ik ben ook net terug en we hadden heel wat zeep cosmetica en scheermesjes tandpasta meegenomen. We hebben het ook naar ons gevoel weggeven (en niet aan de mensen die er om vroegen). Op een gegeven moment kwamen we in contact met twee jongens die ons twee dagen op sleeptouw hadden genomen. Pas toen wij vertelde dat we die dingen weggaven zeiden ze ook wel scheermesjes te willen krijgen.
Het gaf ons wel een goed gevoel. We waren blij dat we het hadden meegenomen.
Een volgende keer zou ik ook meer t-shirts meenemen, daar werd veel naar gevraagd.