Spullen weggeven

Het is bijna zo ver,

A.U.B snel reageren.

Wij gaan Zaterdag 28-06-08 naar Cuba.
Nu hebben we heel veel spullen verzameld +/- 8 kilo.
Hiervoor heb ik nu een aparte weekendtas, die zit nu helemaal vol.
Is dit wel verstandig ? onderscheppen ze die niet bij de douane in Cuba ?

Dit zit er in:
Veel knuffels 15 stuks
Smurfen van de AH 30 stuks
Jetix Knikkers 100 stuks
Zeepjes 100 stuks
Voetbalplaatjes
Pennen 30 stuks
T-shirts 7 stuks
Kleine tubes tandpasta 30 stuks

We krijgen dit echt niet meer tussen onze gewonen bagage.
Daarom alles in een aparte weekendtas.
Wie heeft hier ervaring mee ?

Verder wordt er hier en daar afgeraden om in het openbaar spullen weg te geven omdat dit de onderlinge verhoudingen zou verstoren en kan leiden tot ongewenst bedelgedrag.

wie kan daar iets over vertellen.

Groetjes,
Remko

Hoi Remko,

Leuke verzameling neem je mee! :slight_smile:

Wel een lastige vraag. Ik heb er geen ervaring mee om een apárte reistas mee te nemen voor de spulletjes die je wilt gaan weggeven. Ik zorg namelijk altijd gewoon dat mijn eigen koffer vol zit met alleen maar dingen om weg te geven.

Ik heb wel een keer meegemaakt dat een van de ritsjes van mijn koffer opengeknipt was, waardoor mijn koffer een klein beetje open kon. Ze hebben een hand in het gat gestoken en letterlijk gezócht naar kleine dingen. Vond het heel vreemd. Maar ik moet bekennen dat ik het idee heb dat dit niet op Cuba gebeurd is, maar nog op Schiphol, waar mijn koffer achtergebleven was…

Het risico is er altijd… Zorg gewoon dat je er een goed slot op hebt zitten, maar ook weer niet te groot. Het zou gewoon goed moeten gaan, lijkt me.

Qua weggeven: ik doe dat meestal ook niet in het openbaar. Soms kan het wel als een goed ruilmiddel fungeren. Ga op je gevoel af en kijk wat kan. Als er niet al te veel andere mensen bij zijn, kan het best.

Alvast een hele fijne reis gewenst!

Liefs,
Carolina

Dag Carolina, dag Remko,

Ik ben voor onze dochter en haar vriendin het één en ander aan het voorbereiden. Zij gaan op 22 oktober naar Havana om daar een Spaanse cursus te volgen (gedurende twee weken) en natuurlijk salsadansen. Ze hebben enkele vrije dagen, zodat ze wat van de stad en de omgeving kunnen zien. Kijk ook bij even voorstellen.
Hoe is het je vergaan met het uitdelen van alle kleine, leuke dingetjes die je bij je had. Aan wie heb je ze gegeven en wat is verstandig om te doen. Ik kan nl. niets hiervan terugvinden.
Alvast bedankt voor de reactie!

Amicalement,

Jennita.

Beste Jennita,

Het uitdelen van spulletjes is nog een onderneming op zich.
Zo kan je namelijk beter niet in het openbaar waar veel mensen zijn zomaar iets uitdelen, dat staat een beetje raar.
Ook kunnen mensen zich dan verontwaardigd voelen.

Het is goed om altijd een klein voorraatje in de rugzak te hebben als je overdag en s’avonds op stap gaat. Zo konden wij goede momenten uit kiezen om wat weg te geven. Deze momenten moet je niet gaan opzoeken want dan ben je heel lang bezig, tenzij je een weeshuis of een school wil gaan bezoeken. ( aanrader )

Wij zijn in Trinidad bij een weeshuis voor kinderen geweest die geen vader meer hebben, de moeder heeft het dan te druk met werken zodat de kinderen daar worden opgevangen. Deze mensen waren super blij met onze komst.

Verder is het goed om aan oude mensen, gehandicapten en kinderen te geven.
Gezonde volwassenen kunnen werken en zelfs aan de toeristen wat verdienen, deze moet je dus niet zomaar wat in de handen drukken. Tenzij ze natuurlijk een goede bestemming hebben voor de spulletjes wat vaak wel het geval is.

Natuurlijk is het altijd leuker om het direct zelf aan die persoon te geven die het hardst nodig heeft.

Voorbeelden:

Tijdens een wandeling zagen we kinderen spelen op een veranda met bierdoppen.
Die hebben we allemaal een mooie glimmende knikker gegeven.
( Parelmoer Knikkers doen het goed )
Deze blije gezichtjes vergeet je nooit meer.

Oude opa’s, slecht ziende, kreupel etc. een T-shirt gegeven.

Oude oma’s zeepjes.

Knuffel voor het weeshuis, maar ook tandpasta en tandenborstels zijn meer dan welkom.

Wij hadden een aparte weekendtas bij ons met +/- 8 kilo aan spulletejs
Zo hebben we +/- 250 mensen wat kunnen geven.

Op de website van Cubajunky is een lijst te vinden met adressen van weeshuizen.
Ook kun je er vinden wat je het beste mee kan nemen voor de mensen.

Dit is een super goede en betrouwbare website over Cuba

What to bring for the Cuban people?
http://www.cuba-junky.com/cuba/what-to-bring.html

Orphanage Houses in Cuba
http://www.cuba-junky.com/cuba/help.htm

Veel plezier en succes dames !!!

Cuba is een prachtig land.

Remko.

Op straat geef ik dingen alleen maar weg als ruilmiddel (voor bijv. de wegvragen). Verder geef ik het liever binnenshuis aan mensen. Aan mensen die ik al ken (als kadootjes) of aan nieuwe vrienden. Kan altijd wel redenen bedenken waarom ik een kadootje wil geven. :wink: :slight_smile:

Verder natuurlijk ook altijd super om papier en pennen e.d. aan scholen te geven. Er is nooit genoeg.