Hoi Nicky!
Jaaaaaaa! Elke Cubaans is super blij met wát je hem/haar ook maar geeft! Zelf neem ik altijd een koffer vol mee, waarvan ik niets mee terug naar huis neem. Alle kleren die ik meeneem, schoenen, bad- en toiletspullen blijven in Cuba achter.
Uiteraard neem ik ook altijd cadeautjes mee, dat doe ik voor mijn “familie” in Santiago. Liefst iets typisch van de plaats waar ik woon en daarbij dan nog wat praktische dingen.
Overigens kan het zijn, dat praktische dingen niet altijd gebruikt worden waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn. Zo heb ik ooit eens onderzetters met typische Nederlandse afbeeldingen gegeven. Die vonden ze zo mooi, dat ze nu als schilderijtjes aan de muur hangen!!!
Op Cuba is niet veel te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niets is. Er zijn wat dollarwinkels, waar veel Cubanen amper iets kunnen kopen, waar ze goedkope toiletartikelen en parfums verkopen, daar heb ik ook wel eens groot ingekocht om weg te geven aan vrienden. Dat was gemakkelijker dan meenemen.
Wat verder nog goede dingen zijn om weg te geven: papier (tekenblokken, lijntjesschriften e.d.), pennen (ook erg handig om altijd in je tas te hebben, zodat je als je onderweg bent aan bijv. kinderen kan geven), juwelen (niks duurs, maar alles is welkom: oorbellen, kettingen, armbandjes, ringen etc.) enzo…
Neem kleine dingetjes mee. Dat is ten eerste handig in de koffer mee te nemen en ten tweede kun je meer mensen plezier doen. Beter vele kleine dingetjes meenemen, dan een paar grote. Dat laatste is ook leuk, maar vooral als je op een gegeven moment Cubanen goed kent en voor hen terug gaat.
Dat is het wel zo’n beetje… Ik hoop dat je hier al iets mee kan. Wellicht hebben andere Cuba reizigers nog tips of aanvullingen.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!
Liefs,
Carolina