Weggeven van kleding, pennen, zeep en snoep

Hallo!

Ik hoor van verschillende mensen die in Cuba zijn geweest, dat Cubanen erg blij zijn met dingen als zeep en oude t-shirts bijvoorbeeld. Kinderen kun je blijmaken met snoep en pennen. Nou vind ik het een leuk idealistisch idee om bijvoorbeeld een schoonmaakster van een hotelkamer geen geld, maar zeep en oude kleding mee te geven. Maar zijn ze hier ook echt blij mee? Wie heeft hier ervaring mee? En met welke spullen kun je Cubanen nog meer blij maken?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Nicky

Hoi Nicky!

Jaaaaaaa! Elke Cubaans is super blij met wát je hem/haar ook maar geeft! Zelf neem ik altijd een koffer vol mee, waarvan ik niets mee terug naar huis neem. Alle kleren die ik meeneem, schoenen, bad- en toiletspullen blijven in Cuba achter.

Uiteraard neem ik ook altijd cadeautjes mee, dat doe ik voor mijn “familie” in Santiago. Liefst iets typisch van de plaats waar ik woon en daarbij dan nog wat praktische dingen.

Overigens kan het zijn, dat praktische dingen niet altijd gebruikt worden waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn. Zo heb ik ooit eens onderzetters met typische Nederlandse afbeeldingen gegeven. Die vonden ze zo mooi, dat ze nu als schilderijtjes aan de muur hangen!!!

Op Cuba is niet veel te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niets is. Er zijn wat dollarwinkels, waar veel Cubanen amper iets kunnen kopen, waar ze goedkope toiletartikelen en parfums verkopen, daar heb ik ook wel eens groot ingekocht om weg te geven aan vrienden. Dat was gemakkelijker dan meenemen.

Wat verder nog goede dingen zijn om weg te geven: papier (tekenblokken, lijntjesschriften e.d.), pennen (ook erg handig om altijd in je tas te hebben, zodat je als je onderweg bent aan bijv. kinderen kan geven), juwelen (niks duurs, maar alles is welkom: oorbellen, kettingen, armbandjes, ringen etc.) enzo…

Neem kleine dingetjes mee. Dat is ten eerste handig in de koffer mee te nemen en ten tweede kun je meer mensen plezier doen. Beter vele kleine dingetjes meenemen, dan een paar grote. Dat laatste is ook leuk, maar vooral als je op een gegeven moment Cubanen goed kent en voor hen terug gaat.

Dat is het wel zo’n beetje… Ik hoop dat je hier al iets mee kan. Wellicht hebben andere Cuba reizigers nog tips of aanvullingen.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Liefs,
Carolina

die balpennen voor de kinderen vind ik een leuke tip

grin Dank je Bart! :slight_smile:

Ik wil hier wel nog even een antwoord uit een andere topic van je quoten:

Zeer goede tip! Probeer het weggeven van dingen juist uit te breiden. Geef de schoonmaaksters in de hotels wat, maar zeker niet alles. Geef ook op straat en liefst buiten de steden, dus in de kleinere plaatsen en dorpen je spullen weg.

Probeer zo veel mogelijk een koffer te vullen met spullen die je allemaal af kan staan. Wij hebben zoveel… Als iedereen steeds één koffer met spullen af zou staan, kunnen we Cuba allemaal een beetje helpen. En op een wel heel gemakkelijke manier!

Liefs,
Carolina

Hoi Bart & Nicky,

Ik ben Erwin en heb een poos op Cuba gewoond, en wil graag ook even reageren. Het pennen idee voor de kinderen is zeker goed, kleurpotloden
en een kladblok ook, zeker omdat je hier goedkoop veel koopt, en dat daar moeilijker is. Kleding ook top maar, beperkt, het neemt veel ruimte in op reis, en broeken zijn voor 10-20 $ in Cuba te koop. Goeie schoenen, met name merkgympen voor de kids zijn uiteraard erg in trek.
Zeep meenemen ??? In iedere goeie supermarkt in Cuba - let wel even op grote verschillen in prijzen - kun je voor maximaal 2$ grote flessen shampoo of zeep halen. Veel minder luxe handzeep koop je bij de peso shop voor ze, ze halen daar spullen met het bonnen boekje, maar je kunt ook zaken kopen. Koop dat dan aub voor de Cubanen…
En speelgoed over ??? Altijd welkom !

Have fun in Cuba ! :thumbsup:

Erwin

Hoi Erwin, ik heb je verhaal over Baracoa ook gelezen, je zal wel een mooie tijd gehad hebben daar:)

De ballpennen vond ik zo handig omdat ze klein en niet duur zijn. Ik heb zelf inderdaad een keer een lange broek voor 17 cuc gekocht omdat ik de andere had weggegeven:)

1 like

Nou vind ik het een leuk idealistisch idee om bijvoorbeeld een schoonmaakster van een hotelkamer geen geld, maar zeep en oude kleding mee te geven. Maar zijn ze hier ook echt blij mee?

Nee, tenzij je oude kleding bijvoorbeeld een paar in zeer goede staat verkerende nikes zijn. Op oude uit de mode zijnde kleding zitten ze echt niet te wachten, die kunnen ze zelf wel kopen voor weinig.
En wie in een hotel werkt heeft meestal ook wel genoeg zeep.
Geven zij goede service dan geef jij gewoon geld, niet teveel maar genoeg.
Een normaal mens kijkt een gekregen paard overgens niet in de bek maar heeft wel zijn/haar voorkeuren.

Hoi,

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb nu in ieder geval meer een beeld wat wel en niet meegaatin de koffer!

Groetjes,

Nicky

even een oud onderwerp aanslingeren

zijn tandenborstel en tandpasta luxe goederen in Cuba?
Ik kan namelijk makkelijk aan een redelijke hoeveelheid komen maar wil ook niet voor schut staan als daar niemand het wil hebben.

enneh, zijn er nog meer mensen die een idee hebben over kleding. wel of niet? zijn ze er blij mee of beledig je ze met je kleding die uit de mode is.
Natuurlijk is de kleding die ik achter wil laten netjes en nog best hip ook (ben er een beetje uit aan het groeien :crybaby: )

Ook tandpasta en tandenborstels zijn zeer welkom.
complimenten voor bolletjeom.nl Ziet er mooi uit.

bedankt voor het compliment en het antwoord. Er gaan wat tandenborstel en pasta mee!

Dus housekeeping krijgt gewoon fooi in de vorm van geld op het kussen zegmaar?

Maar die balpennen he, geven jullie die gewoon aan de kinderen op straat?
Ik ga namelijk van de zomer ook naar Cuba en wil best wel wat balpennen enzo meenemen, maar heb geen idee hoe ik dat daar moet aanpakken… Om daar nou met balpennen te gaan zwaaien? Iemand tips… :stuck_out_tongue:

Wees maar niet bang om alles wat je kwijt wilt, ook kwijt te raken, de kinderen zwermen vanzelf om je heen als je bv in een parkje op een bank gaat zitten en gewoon afwacht. Ik ben ook wel eens langs een schooltje gegaan om daar schriften en pennen af te geven. De bevolkingsgroep die niet met CUC’s (toeristen pesos) in aanraking komt (dus niet op wat voor manier in de toeristenbranche werkt) is het meest gebaat met alles wat je maar aan te bieden hebt, omdat zij niet in de “dollar winkels” kunnen kopen. Neem bv resten toiletartikelen mee (creme’s, tandpasta, zeep), echt, alles is welkom en ze zijn je er echt dankbaar voor!
Ik geef meestal aan het eind van mijn reis de kleding weg die ik kan missen.
Heel veel plezier in Cuba, het is een heerlijk land!

Lijkt mij een heel goede reden om géén pennen mee te nemen.
Ik zou er geen moeite mee hebben als ze mensen die bedelen propageren dan wel stimuleren hoge boetes geven.
Hulp is mooi maar niet zo.
Of zou je het ook fijn vinden als je eigen kind leert dat bedelen profijtelijker is dan werken?
:chin:

als een kind in de toekomst met werken wel die balpen zou kunnen kopen dan is aangeleerd bedelen niet wensbaar
helaas ligt het in Cuba allemaal net even anders. Het maakt niet uit hoe hard je studeert of werkt, je verdient allemaal evenveel=weinig en kan daarmee terecht in winkels die niets verkopen.
Mocht je veel geluk hebben dan kom je te werken in de toeristenindustrie. Daarvoor moet je goed engels spreken dus hard studeren…en dan is een pen verdraaid handig!

ik sta soms in een pesowinkel waar ze me vragen om een pen zodat ze verder kunnen met hun papieren administratie van de kassa…

Mijn ervaring is dat iedereen op straat gelukkig wordt van zeep. dus ik neem die uit de hotels mee. Kamermeisjes hebben makkelijk toegang tot zeep maar vinden het toch heel leuk om iets te krijgen zoals oorbelletjes ofzo. Schooltjes zijn dolblij met pennen en schriften. Mijn tandenborstels waren ook erg populair.
Ik geef overigens pas iets als ik ook een beetje echt contact met iemand heb gehad. ik sta niet mijn tas open te ritsen om aan tien graaiende handen iets uit te delen.