Wat Is Dit?

weet iemand soms wat dit is?

http://users.pandora.be/pluisje/forum/naamloos.JPG

Geen idee, maar ben erg benieuwd. Traditioneel religieus symbool, muziekinstrument, wapen, of onderdeel van een tuinhekje :smiley: ? Misschien moet je het doorsturen naar het Afrika museum of het KIT of zo? Laat even weten als je er achter komt wat het is.

Groet,

Hilde

ik had een mail gestuurd naar het muzeum, maar nooit antwoord gekregen

Op een ander forum kreeg ik uiteindelijk een oplossing

Quote:
ja het is een traditineel zulu wapen. ik heb een jaar in zuid afrika gereisd. het zijn de enigste cerimonele wapens die de zulus in het openbaar mogen dragen. speren en soortgelijken zijn verboden. het is een symbool ook voor de zulu indentiteit, geen van de andere stammen in z.a. hebben dat wapen. er zijn onnoembaar veel legendes over het wapen zelf. (voorbeeld: als je je vijand ermee slaat word hij impotent, het is een belichaming van het bot van een voorpoot van een mannetjes leeuw enz. enz.)
het is ook wapen die jongeren (mannen zonder transitie ritueel van jongen naar man) mogen hanteren. na he tritueel mogen ze een oorlogs-speer dragen, of uberhaubt een jacht speer en meedoen met de jacht of plunderingen op andere stammen.
het is geen! vee drijvers gereedsschap! dit is een bekende misvatting die vaak gemaakt word. daar gebruiken ze lange smalle takken voor.
ik hoop dat je wat eraan hebt.

Dus: EEN ZULU WAPEN.

Zijn we daar ook weer uit