Wat gebeurt er met het plastic (afval) in Kenia?

Heeft iemand enig idee, wat er gebeurt met het plastic afval in Kenia? Ik heb wel eens iets gezien, dat ze van het plastic palen maken, deze zijn ook gebruikt op de Thika highway. Weet iemand nog iets anders?

Jose de plastic palen is het enige product wat ze hier van de palstic afval maken. Maar in Uganda is een project gestart om plastic flessen te vermalen en de korrels te exporteren. Ik was c.a. 5 jaar geleden op een bijeenkomst van een forum waar dit werd besproken maar heb helaas geen update meer hier over.
Maar voor je info de plastic palen worden nu ook gebruikt bij de afrastering van de National parken.

Ik vind het raar dat niemand erkent dat de meeste plastic samen met de andere afval meestal net buiten de huizenrij in de gracht belandt ,en als de hoop groot genoeg is wordt verbrand. Zou dat niet met 90% van alle afval zo zijn in Kenia?

Is dat niet overal zo in de wereld?Er is overal afval verspilling,het is nergens voor nodig,maar het
gebeurd. Dat recyclen doen ze in Kenia zeker niet slechter dan in nederland.
Jaap

in de dorpen van kenia is géén afval ophaaldienst
men gooit de vele kleine plastic zakjes in een gat vlakbij hun huis
en wordt terzijner tijd verbrand
als het nog niet is weggewaaid of door geiten of kippen verspreid wordt

net als overal bij iedere boodschap die je doet krijg je het in een plastic tasje
wij hebben nu inmiddels vier afval bakken bij ons huis
container voor
papier
tuin/groen afval
rest afval
en nu ook een knapzak voor zacht plastic

Dat dacht ik ook , ik was totaal verrast door het antwoord van Jaapb, ik heb nooit een ophaaldienst gezien op de buiten ,enkel brandende stortplaatsen .Een vergelijking met Nederland is nogal fel overdreven .

Ik weet hoe het afval verbranden gebeurt, wij doen hetzelfde in de tuin. Er is een gat gegraven, en daar wordt het afval in verbrandt. In het dorp liggen her en der plastic zakken verspreidt, niemand maakt zich er druk om. Ze krijgen daar verder geen voorlichting over… Alleen in Nairobi heb ik wel eens een afval ophaal wagen gezien, geen idee wat er dan mee gebeurt? Het zal wel ergens verbrandt worden. Zelfs hier in Nederland scheidt niet iedereen het afval, wegens tijdgebrek, of vinden het vies om het te scheiden. Hier hebben ze ook geen idee, wat het met de aarde/ natuur doet. Plastic verteert slecht, dat spoelt aan op de stranden (buiten het zicht van de toeristen) en blijft daar jaren liggen. Wat weer de natuur aantast, vooral de riffen. Ik vroeg mij het zo af, of iemand weet of er iemand of een bedrijf zich druk maakt over de reclycling van plastic in Kenia?

in nairobi is iemand gestart om van het afval plastic kunstof palen te produceren

maar het grootse deel waait rond op afvalbergen
of wordt ter plaatse verbrand wat heel erg ongezond is

of nog erger het komt in de zee en verstoort daar het milleu

men noemt het plastic soep

met dramatische gevolgen in nabije toekomst

http://www.post-gazette.com/stories/business/news/recycled-bags-may-stimulate-kenyan-textile-venture-668662/

1 like

Overdreven? Laat je niets wijsmaken kijk gewoon zelf wat er in werkelijk heid gebeurd en kijk dan naar kenia of andere landen.
Zie b.v. wat zelfs in een grote stad (amsterdam West)dus nog geen eens een dorp gebeurd.
Afhaaldag grote herrie vracht wagen op diesel rijd langs de huizen (vervuiling diesel en vrachtauto rijden stoppen ,rijden stoppen verbruik in km super veel) dat gaat dan verplaats worden naar de vuiverbranding.
Dus dit moet je eerst vergelijken.
De volgende dag komt er weer zo een slecht rendementwagen voor compost en andere vuilnis.
(gaat weer naar de zelfde vuilverbranding!!!)
Dus als je alleen dit punt al neemt (men doet dat om mensen niet te onmoedigen om te scheiden van afval)

De grote fout is dat het gewoon verkeert om gedaan word men laat de mensen scheiden met veel
verlies enz. .
Kijk maar wat hier geschreven word er zijn al mensen met 7 emmers en bakken te gek om los te lopen.

Afval moet je gewoon verwerken en niet scheiden bij het begin maar bij het einde.

Wat een kenia betreft, niemand houd iemand toch tegen om plastic te verwerken?
Iedereen kan dat beginnen en zo moeilijk is dat niet.
Plastic is juist het gemakkelijkste om te recycling.
Je hoeft het maar een beetje warm te maken en in een eenvoudig persje te doen en je produkt komt er uit.
Lijkt me prima voor kenia ,maar dat wil nog niet zeggen dat Nederland het zoveel beter doet zoals ik
hier boven aangaf.

Jaap

Jaap

Als het zo makkelijk is, als jij zegt, waarom doet niemand dat dan? Wat bedoel jij met een eenvoudig persje?

Ja Jaap een goede vraag van Jose geef de gegevens en we kunnen proberen om wat youth te intresseren voor deze materie.

Een klein werkschema + kostenplaatje erbij en ik ga het dan proberen te promoten bij de mensen die wat invloed hebben en jobs willen creeren.

Als er meer van deze ideen leven om wat voor Kenia te doen stuur het dan naar [EMAIL=“polac.kenya@hotmail.com”]polac.kenya@hotmail.com en als het reeel is dan wordt het doorgespeeld naar de mensen die meer banen in Kenya willen creeren.

Graag een voorstel met een kostenplaatje met volledige naam en email voor de verdere correspondentie.

Ook op deze manier kunnen we Kenya helpen door onze kennis door te geven.

1 like

Dit is een vrij goedkoop ontwerp van een plastiek pers
http://i.marktplaats.com/00/s/NDgwWDY0MA==/$(KGrHqR,!owFD9oLy89iBRH-iCm2pQ~~60_84.JPG

Tijl waar kan ik het op marktplaats vinden de link werkt niet

keeska, het is een foto van een plastic pers die gebruikt voor citrusfruit. Is dit serieus of een grap tijl?

Goeie initiatieven.
Bijv. van Watamu Marine (o het strand op te ruimen)
Alle beetjes helpen…

Als je echt will weten waar wereldwijd de plastiek naar toe gaat

Onderweg van Nairobi naar Mombasa kwam ik dit tegen langs de weg… Geen idee door wie of met welke reden, iemand enig idee?

Lianne waar was dat ongeveer het kan zijn dat iemand daar de plastic zakken verzameld en schoonmaakt (en dat dit een manier van drogen is) waarna de zakken weer gebruikt worden. Wanner ik het formaat goed inschat zijn het de grotere zakken voor 5 kilo waarvoor je op de markt 10 tot 15 Ksh betaald dus hier is een wijs iemand bezig om een inkomen te creeren.
En het is in Kenya zo dat wanneer iemand iets begint en enig succes heeft er meerder direct het zelfde proberen zodat je vlug een heel veel zakken ziet hangen. Het zelfde geld voor de grote plactic flessen en de jerrycan van kookolie die worden verzameld en schoongemaakt waarna ze gebruikt worden als wateropslag deze kosten op de markt hier 50 - 100 Ksh afhankelijk van de inhoud.

Dus er is wel een beetje hergebruik van plastic maar het probleem is de dunne zakjes die je overal ziet waaien en waarvan geen hergebruik mogelijk is.

Kees,
Ik gok dat het net voor Taita Hills was (vanuit Nairobi gezien) maar zeker weten doe ik het niet meer. Het waren in ieder geval geen zakken, maar drinkflessen van een 1/2 of 1 liter. En ze zaten vast in het prikkeldraad, echt als een hek. Ik denk niet dat iemand ze er nog weer uit zou halen, zo zag het er niet uit… Misschien een creatieve oplossing voor al het afval?

1 like