Deze foto is genomen bij Konza, dat grote ICT-plan bij Nairobi. Hier worden de flessen aan het hek gehangen om de dieren af te schrikken die zich anders te pletter lopen op het hek dat er sinds vorig jaar geplaatst is. Ook een goede oplossing voor al die lege flessen…maar ja, nog steeds geen echte oplossing voor het plasticprobleem in de wereld.
Misschien is dit een idee?
http://www.youtube.com/watch?v=qPIHJRIpLRk
Het is een mooi idee. Je vraagt je af, waarom er niet in de hele wereld meegewerkt wordt?
Masaku (of ieder ander die dit weet), waar kan ik dergelijke tassen, gemaakt van plastic tasjes kopen aan de Zuidkust? Ik ben er voor iemand anders naar op zoek, maar kan ze niet vinden.
@Jose. De apparaten om deze olie te maken zijn volgens mij vrij duur, alhoewel er ook mensen zijn die ze zelf bouwen.
http://www.mo.be/artikel/rwanda-al-vijf-jaar-vrij-van-plastic Hopelijk volgt Kenia snel!
Er is ook een stuk van zo’n flessenhek tussen Athi river en Machakos. Heb ik idd ook gezien. Bij Watamu turtle watch hebben ze een ‘‘muur’’ van die 5l waterflessen tussen hun en de buren.
Op de vraag waarom doet niemand dat dan?
kan ik natuurlijk geen antwoord geven omdat er miljarden dingen zijn die kunnen, maar niemand doet.
Met eenvoudig persje doel ik op dat de pers haast geen druk hoeft te hebben.
Dus vaak kan dan met een eenvoudig perje volstaan.
(denk b.v. aan oude boormachine standaard,autokrikje enz)
Dit in tegenstelling tot b.v. ijzer of andere materialen.
Om even een idee te geven van mogelijkheden.
Het meeste (bijna alles) plastic wat in kenia ligt en zwerft is het thermoplastic.
Dat wil dus zeggen dat het met wat warmte gewoon weer smelt en in een vorm gemaakt kan worden,
omdat het materiaal dan zacht is heb je daar dus weinig druk voor nodig.
Stel dat iemand zulke dingen wil doen dan kan hij twee kanten op of hij scheid het plastic
tot elke soort appart en gaat hi-produkten maken of hij doet niets anders
dan alles door elkaar persen voor producten die er niet toe doen.
Denk bij het laatste gewoon aan straattegels (wat zachter voor kinderspeelplaatsen etc)
inderdaad palen,of metselkuipen enz.enz. (zeg maar het grovere werk)
Om het even wat iemand wil gaan doen.
Vergeet ook niet de mogelijkheid om alleen het plastic te scheiden en gewoon weer te
malen en te hergebuiken.
(als iemand denk dat dit moeilijk is dan helpt misschien de code die op het plastic staat
te leren de verschillen direct te zien)
Dan heb je gewoon weer nieuw plastic.
Jaap
P.S. zit nu al weer maandje in kenia dus kan niet direct reageren)
Om het geheel niet al te vrijblijvend te laten zijn.
Hier een voorbeeldje van PVC te gebruiken.
Knikkerpomp
jAAP
Hallo Jaap er zijn bij de TU Twente meer oplossingen ontwikkeld voor landen als Kenya maar wanneer je het hier laat zien en zelfs de tekeningen en beschrijving in het Engels aan levert gebeurd er niets mee dat is mijn ervaring.
Maar ik blijf ze uitdelen en hoop dat er op een bepaald moment iets mee gebeurt.
Ik ga het printen en neem het mee, met de foto’s komen we al een heel eind. Mijn vriend is handig, kan veel zelf maken en anders is er wel iemand in het dorp die het kan. Bedankt
Ik weet het maar dat komt niet van niet willen maar van niet kunnen,veel van die dingen die ze als
TU Delft ontwikkelen komen voort uit westerse ideeen en gedachten die zijn te vaak niet bruikbaar.
Zelfs de door mij als voorbeeld gestelde knikkerpomp is op het randje (maar je ziet een jose67 ziet een mogelijkheidje)
Haar vriend is handig en daar kun je dus wat mee.
En misschien gaat iemand in het dorp deze maken dan is het helemaal leuk.
Ik wilde met het schrijven ook niet aangeven dat de oplossing er al is maar meer dat men even moet leren anders te denken.
Met wat eenvoudige denkbeelden moet dat wel te doen zijn.
Het gaat er maar om dat het plastic in een behoorlijke hoeveelheid binnen komt.
Jaap