Ben van plan om in oktober/november naar Cambodja en Laos te gaan voor 3 - 4 weken. Wat is een absolute must om te bezoeken? Ik houd er wel van om actief bezig te zijn en echt authentieke dingen van het land te bezoeken. Graag tips hiervoor!
Is het goed mogelijk om alles ter plekke te regelen of moet ik vanuit NL al een hoop vastleggen?
Als je echt het authentieke Cambodja wilt zien en actief wilt zijn, kan ik je Ratanakiri, de provincie in het Noordoosten van Cambodja (grenst aan Laos en Vietnam) van harte aanbevelen! Vanuit het stadje Banlung (een soort wildwest stadje met rode stoffen wegen…) kan je trekkings doen in de nabijgelegen jungle en overnachten bij de minderheden families die daar middenin de jungle wonen! Een unieke ervaring kan ik je zeggen. Daarnaast ligt op 5 km afstand van Banlung een kratermeer met heel helder zwemwater, kan je olifantentochtje maken, watervallen bekijken, rubberplantage bezoeken enz. Mocht ik je enthousiast hebben gemaakt en je wilt meer info, hoor ik het wel van je!
Groeten Chantal
Ik zou voor Cambodja zeker naar Siem Reap gaan om de tempels te bezoeken.
Verder is de hoofstad ook erg gezellig phom phenh.
Verder in Laos zou ik naar Luang Prabang gaan en Vientiane vonden wij ook erg leuk.
Je hoeft niets vooraf te regelen dat is daar goed te doen.
Ben net twee weken terug en ben oa ook naar Laos en Cambodja geweest. Het noordoosten van Laos is geweldig mooi, langs de Namu rivier vooral! Luang Prabang is een leuk stadje. Vientiane vond ik niet heel bijzonder, al vond ik het National Museum wel de moeite waard en het Buddha Park. Ben ook naar de Four Thousand Islands geweest, in het zuiden, dat is vooral relaxen. Het water was toen erg laag, dus ik kan me voorstellen dat het in Oktober er veel mooier is. In Cambodja is Phnom Penh natuurlijk een must! Ik vond het zelf een geweldige stad Angkor Wat in Siem Reap vond ik niet het meest interessante wat ik heb gezien, maar dat komt omdat dat soort dingen mij nou eenmaal minder interesseert dan de mensen en de levende cultuur om me heen. Maar als je van tempels en geschiedenis houdt, moet je daar zeker heen. Sihanoukville en de eilanden zijn ook de moeite waard! Ik heb toen zelf een snorkeldagje naar een aantal eilanden gedaan. Erg mooi! Bamboo Island vooral. Ben na Cambodja even naar Ko Tao geweest en daar vond ik het ‘tropische strandgevoel’ minder dan daar.
ik heb net het rondje weer gedaan.
In Cambodja mag je Siem Reap en Angkor Wat natuurlijk niet overslaan.
als je niet heel veel hebt met tempels dan kan je overwegen om een diepte investering te doen en een gids voor 1 dag te huren. dat is $20 /$25 voor een hele dag. ongeacht met hoeveel mensen je bent. dus verzamel wat andere mensen en het valt best mee in de prijs.
Het voordeel van een gids is dat die hopen steen dan gaan leven. hij kan je levendig vertellen over de geschiedenis en wat je ziet.
als je intresse hebt dan ken ik nog een goede. mail me maar dan krijg je zijn adres.
Phnom Penh en het royal palace, national museum en de killing fields mag je ook niet overslaan.
sihanoukville is lekker realxen aan het strand. de enige keer dat je kust tegen kunt komen op je rondje.
In Laos:
ik weet niet of je van zuid naar noord gaat of andersom maar in Vang vieng (wat ik persoonlijk een vreselijk stadje vind) kan je niet alleen de rivier afdobberen in een binnenband maar ook een heel stuk kayaken richting Vientiane. erg leuk.
De 4000 eilanden in het zuiden zijn relaxed. mijn voorkeur gaat uit naar Don det over Khong en kon.
fietsje huren, watervalletjes kijken ( de grootste qua volume in azie) en dolfijnen spotten.
champasak is ook een leuk plaatsje om te verblijven voor een bezoek aan Wat Phu. vooral omdat veel mensen dit paseren. mooi uitzicht over de mekong en erg slaperig stadje. lekker rond fietsen in de omgeving en de mensen bezig zien.
Luang Prabang in het noorden is misschien wel het mooiste stadje van heel Azie.