Volgend jaar wil ik met een groepsreis naar Costa Rica. Ik ga alleen, maar wil niet echt ‘alleen’ gaan.
Nu ben ik voornamelijk nog aan het twijfelen over wanneer ik het beste kan gaan. Ik wil niet echt in het hoogseizoen gaan, maar er moet natuurlijk wel voldoende te zien zijn als het om flora en fauna gaat. In het droogteseizoen stel ik mij zo voor dat er niet echt veel in bloei staat.
Ik ben afgelopen juni met een singlesreis van Fox geweest en ondanks dat het officieel regentijd was, hebben we er weinig van gemerkt. Ik vond het dus een prima periode en alles was mooi groen en in bloei en ook genoeg beesten te zien.
Is de singlesreis jou goed bevallen? Op dit moment denk ik er zelf nog over om een ‘gemengde’ groepsreis te boeken. Wat ik zo hoor, is dat bij een singlesreis meer dan de helft vrouw is en in mijn ervaring geeft dat meestal wel heibel.
Wat zijn jou ervaringen?
De singlesreis is mij erg goed bevallen. We waren geloof ik met 9 mannen en 11 vrouwen, maar kan ook andersom zijn, in ieder geval ongeveer 50/50. Wij hebben geen heibel gehad in de groep tussen de vrouwen onderling, maar gingen juist leuk met elkaar om. Ik denk echter dat het per groep kan en zal verschillen.
Bij mijn eerste singlesreis naar Thailand waren er 15 vrouwen en 5 mannen en ook toen geen heibel gehad. Hooguit met 1 persoon, maar die lag bij niemand echt lekker in de groep. Nu ga ik volgende week met 11 mannen en 9 vrouwen naar Indonesië.
Wat ik je dus zou aanraden is gewoon de groepssamenstelling te bekijken (of op te vragen indien het niet standaard op de site van een organisatie te zien is). Een ‘gewone’ groepsreis kan ook heel leuk zijn maar kan weer erg tegenvallen als alle stelletjes en gezinnetjes op zichzelf zijn en niet meer dan noodzakelijk met alleengaanden willen integreren. Zelf zou ik er niet snel voor kiezen doordat ik slechte ervaring heb gehoord van mensen, maar dat is mijn mening en er zijn uiteraard ook genoeg positieve ervaringen.
Succes in elk geval met de reis uitzoeken, is toch al deel van de voorpret