Wandelmogelijkheden omgeving Milford Sound

Hoi forumlezers,

Nog ruim 3 weekjes en dan is het zover! :cheer:
Ik ben nog zoveel mogelijk aan het lezen (voor zover ik tijd heb) maar waar ik ook vooral voor naar NZ ga is de natuur rondom Milford Sound.
Ik weet dat er een boot naar deze plek gaat maar dat dit ook erg toeristisch is. Is het de moeite waard om toch te doen ondanks de vele toeristen? Waar moeten we opstappen voor die bootreis? Ik heb ergens gelezen dat je eerst in een bus daarheen wordt vervoerd (de weg naar de opstapplaats zou gevaarlijk kunnen zijn). En de prijs ongeveer?
Daarnaast willen we (in de omgeving van Te Anau ?) nog verschillende een 1 of 2-daagse wandelingen doen. Ondanks dat ik de Lonely planet gids meeneem, hebben jullie wellicht nog tips welke wandelingen we niet moeten missen. We gaan met een huur-auto en hebben een tent bij ons. Waar kunnen we het beste overnachten om vlakbij een wandeling te zijn?
Misschien een keer een lodge/kamer o.i.d. huren vanwege de regenkansen?

Dan nog een paar vragen over onze route op het Zuidereiland.

• Ik hoorde dat highway(?) nr. 6, die langs de westkust naar beneden loopt, gevaarlijk kan zijn bij slecht weer. Wie heeft ervaring, of is dit alleen tijdens de wintermaanden zo?
  • Welke route adviseren jullie wanneer we vanaf Te Anou weer noordwaarts richting Christchurch rijden voor de terugvlucht? Hoe is de natuur langs de oostkust. (Ik hoorde ook dat Dunedin een mooi plaatsje moet zijn.).

Graag hoor ik terug.
Alvast bedankt en groetjes,
Marianne

Hai Marianne,

Ik heb zelf nooit gehoord van een bootreis naar Milford Sound gehoord en ik vond er ook niks over op het internet. Beter nog, zover ik kan zien is Milford Sound is niet met ander water verbonden dus het lijkt me vrij onmogelijk om er met de boot te komen.
Wel gaan er bussen van Te Anau naar Milford Sound maar als je een zelf een auto hebt is zelf reiden wel zo leuk. De weg van Te Anau naar Milford Sound is een van de mooiste wegen die ik bereden heb en absoluut de moeite waard om te doen.
In Milford Sound kun je een boot trip doen naar het einde van de Sound wat erg leuk is als je van varen houdt. Je ziet echter niet zo heel veel meer dan de zijkanten van de fjord en dolfijnen als je geluk hebt. Ook kun je kayakken in de fjord. De terminal voor de boot is erg makkelijk te vinden, dus no worries.
Als je daar wil wandelen dan is de beste optie denk ik een paar uur het Milford track inlopen en dan weer terug lopen. Er is verder niet zo heel veel te wandelen. Milford Sound is een bijzonder mooi plekje, zelfs als het regent, dus absoluut het bezoeken waard. ALs het regent dan zie je er honderden watervallen, erg indrukwekkend. En voor mij is de rit er naar toe vaak het hoogtepunt. Als je er wil overnachten dan wel van te voren boeken.

In Te Anau is de Keplar trek erg mooi. Je loopt door native bush naar boven. Boven kijk je uit over de Sounds. De tweede dag loop je over de berg toppen en de derde dag (slechts een halve dag) weer door de bush. Wel kleding meenemen voor elk weer type goede regenjas (wind en water dichte jas, trui, warme laagjes, wandelschoenen). Wij hadden sneeuw toen we boven zaten en dat was in februari. In Te Anau kun je spullen huren voor de hike als je zelf niet alles hebt. Je moet je ook goed insmeren tegen de zandvlooien, vooral als je bij het meer bent de tweede dag. Zandvlooien houden niet van vette zonnebrand creme dus dat helpt vaak genoeg als je aan het wandelen bent.

Dan nog een paar vragen over onze route op het Zuidereiland.

• Ik hoorde dat highway(?) nr. 6, die langs de westkust naar beneden loopt, gevaarlijk kan zijn bij slecht weer. Wie heeft ervaring, of is dit alleen tijdens de wintermaanden zo?
    *Die is prima te doen hoor. En als het een beetje bochtig is gewoon langzaam rijden.

Welke route adviseren jullie wanneer we vanaf Te Anou weer noordwaarts richting Christchurch rijden voor de terugvlucht? Hoe is de natuur langs de oostkust. (Ik hoorde ook dat Dunedin een mooi plaatsje moet zijn.).
*Rond Duneden is het inderdaad erg mooi. Maar verder noorwaards is het net Nederland. Het is plat plat plat met veel landbouw en niks te zien voor 2 dagen. Dus ik kan je dit niet aanraden. Vanaf Kaikoura wordt het pas weer interessant.

Groetjes vanuit het Tongariro World Heritage Park :wereld:

Wie heeft je wijsgemaakt dat de weg van Te Anau naar Milford Sound gevaarlijk is? iemand die busreizen organiseert waarschijnlijk?

Overal waar ik vooraf heb gelezen word deze weg als één van de mooiste van Nieuw Zeeland omschreven en toen we hem reden voldeed hij werkelijk aan al deze verwachtingen. Ik zou zelfs dringend adviseren hem zelf te rijden ipv in een volgepropte bus. Wij reden hem met verschrikkelijk slecht weer, onzettend veel regen. En dat betekende dat we een ongekend gigantische hoeveelheid watervallen aan beide kanten van de weg zagen. echt fenomenaal.

En ´s avonds toen we terugreden en het weer was opgeklaard was het een compleet ander gezicht, met kleurende rotsen in de ondergaande zon.
Die bootreis, verwar je die niet met de rondvaartboten in het fjord? ZOrg dat je lekker laat in de middag bent, dan is iedereen al weer (met de bussen) vertrokken, en pak je de laatste (lege) rondvaartboot.

Zie je laatste vraag nu pas,

Wij zijn van Te Anau in tweedagen naar Christchurch gereden. Eerste dag naar Omarama via Lindis Pass (een tip die ik hier op wereldwijzer kreeg) die route is erg mooi, en onderweg kun je nog even een bungee jump maken

Tweede dag doorgereden via Lake Tekapo, en na Tekapo is de pret echt over. Saai en plat. Maar wij moesten de camper inleveren in Christchburch dus je moet een keer die kant op. Maar volgens mij is het laatste stuk naar Christchurch vanuit iedere richting saai.

Dag Hink en Miekelien,
Bedankt voor jullie nuttige antwoorden en adviezen!
Aan de hand van de plattegrond en een boek (Lannoo gids) heb ik me nu veel beter kunnen orienteren op het zuidereiland. Ook heb ik nog e.e.a. van internet geplukt en gaat de Lonely Planet gids mee. Vooral het zuidereiland lijkt me qua natuur (behalve een stuk oostkust) geweldig , maar ook ben ik heel benieuwd naar het Tongariro park (mede door de info van Miekelien).
Het lijkt me helemaal top, nog ruim een week en dan gaan we…!>>>
Het enige waar ik wat tegenopzie is het links rijden. Ondanks dat we waarschijnlijk in een automaat zullen rijden, vind ik dit toch wel een beetje spannend. Vandaar mijn vragen over de wegen. Anderzijds hoor ik van mensen die er geweest zijn, nooit problemen over het rijden, dus dat moet wel goed komen.

Nu nog even stoeien met onze bagage, 20 kilo p.p. dat is heel weinig als je gaat kamperen…

Bedankt nogmaals voor jullie antwoorden
groetjes, ik zal zeker nog terugreageren als we weer in ons kikkerlandje terugzijn ! :wereld:
doei,
Marianne

Is die lannoogids vergelijkbaar met lonely planet?

Hallo,
Neen dit boek is iets heel anders. Dit kon ik in het Nederlands aanschaffen, dat leest wat makkelijker. Daarin wordt a.h.v. autoroutes verteld waar je zoals langskomt en wat interessant is om te zien. Eveneens ook veel achtergrondinformatie van gebieden en plaatsen, tips en dagtochten. Leuk geschreven met mooie foto’s.
groeten, Marianne

Maak je niet te druk om het links rijden. Het went best snel hoor, gewoon even goed je hoofd er bij houden. Kijk, als iedereeen links rijdt volg je vanzelf het voorbeeld…

Maar het grootste probleem zijn iedere keer weer die ruitenwissers en richtingaanwijzers. Tijdens de reis gaat het goed, maar terug in Nederland zet ik nog drie maanden lang de ruitenwissers aan als ik een afslag neem :retard:

Klopt het dat je de milford sound track al maanden van te voren moet reserveren?
Wij vertrekken eind dec.en het zit dus blijkbaar al helaal volgeboekt tot febr.?