Ik maak momenteel plannen om deze zomer naar NZ te gaan.
Nu stel ik me de volgende vragen:
Zijn de bekendste wandelingen allemaal toegankelijk in de winter (Milford track, Tongariro Crossing, …)?
Is het aan te raden meerdaagse wandeltochten te maken in de winter (overnachten baart me het meeste zorgen)?
Welke wandelingen van ± 1 dag zijn de moeite om te doen in de winter?
Is het nodig te reserveren voor de Great Walks?
Wat betreft activiteiten:
Kan je in Queenstown de meeste adrenaline activiteiten nog doen in de winter of is de stad dan omgevormd in een heus skioord?
Moet er op andere plaatsen ook gedacht worden aan geschrapteactiviteiten vanwege de winter?
Zo dat is het voorlopig zowat.
Hopelijk weten jullie er een antwoord op.
Bedankt alvast.
Ik weet dat je de reis al een tijdje aan het voorbereiden bent, wat leuk dat je nu kiest voor de winter!
Ik neem aan dat je de website van het Nieuw-Zeelandse Department of Conservation gevonden hebt, dat is zeg maar de natuurbeschermingsorganisatie van de overheid van NZ.
Op de website kun je ook nu nog lezen dat er in bepaalde parken gewaarschuwd wordt voor sneeuwval en lawines: het DOC gaat er vanuit dat jij zelf kunt bepalen of jij die condities aankunt of niet.
Voor de nachten kun je slapen in hun hutten, die moet je vooraf reserveren. Door dit reserveringssysteem weten ze ook wie waar zou moeten zitten en komt een wandelaar niet aan op de gereserveerde plek, maar is hij of zij 's ochtends wel gestart, dan weet men waar gezocht moet gaan worden…
Ik weet van verhalen wel dat bijvoorbeeld de Tongariro Crossing eendaagse wandeltocht zelfs in de zomer gesloten kan zijn, vanwege gevaarlijke omstandigheden (in dit geval was het dichte mist): het is dus goed om wat vrijheid in je reisplan te houden, zodat je een of twee dagen laten alsnog lopen kunt.
Queenstown gaat 365 dagen per jaar door met de activiteiten, maar sommige activiteiten zullen inderdaad niet altijd doorgaan. Raften op een dode rivier is bijvoorbeeld niet leuk in de winter: er komt dan te weinig water uit de bergen om de stromingen leuk te houden.
Ik zou denk ik even contact opnemen met de organisaties om te vragen hoe hun activiteiten verlopen in de winter.
Toch is er genoeg te doen in al die dorpjes hoor, Nieuw-Zeelanders gaan in de winter ook niet binnen zitten!
Tja, de rest… surfen en andere wateractiviteiten is een kwestie van een winter-wetsuit aantrekken, maar bijvoorbeeld de walvissen hebben bepaalde periodes van het jaar dat ze NZ aandoen.
OK, we hebben beslist zowel Routeburn als Milford track te doen in Fiordland.
En in Abel Tasman de Coast track.
Voor het geheel trekken we 10 dagen (van de 35 dagen in totaal) uit, is dat realistisch (met het feit dat we in de winter gaan in het achterhoofd)?
Daarnaast hopen we ook de Tongariro crossing te doen en een wandeling in Te Urewera.
Nog een vraagje (off topic):
Wat is de beste optie wat betreft vliegreis? En met beste bedoel ik goedkoopste.
Aankomen in en vertrekken vanuit Auckland of Christchurch en op het laatste de camper helemaal terugrijden naar die luchthaven?
Of toch aankomen in Christchurch/Auckland (waarbij de voorkeur uitgaat naar Christchurch) en terug vertrekken vanuit Auckland/Christchurch (hier dus Auckland).
Nadelen van optie 1 zijn dat ja tijd verliest om de camper terug te rijden en het je meer (benzine+veerbootkosten) kost. Voordelen zijn dat je een heen/terug reis kan boeken.
Optie 2: Je beperkt het tijdverlies en onnodige kilometers. Maar je kan geen heen en terug reis boeken, waardoor de vlucht veel duurder wordt. Of zie ik dat verkeerd en kan je dat efficiënter oplossen (vlucht heen/terug tot sydney of iets in die aard)?
Ik begrijp je heen-terugreisverhaal niet helemaal. Zal wel aan mij liggen…
Maar wat wij gedaan hebben: Heen- en terugvlucht naar/van Auckland. Daar een camper gehuurd en van Noord naar Zuid gegaan. Daar geeindigd in Christchurch en vervolgens met binnenlandse goedkope vlucht van C naar Auckland. Zo voorkom je onnodige km’s en boottocht. Dit is ons erg goed bevallen
Winterwandeltochten: daar heb ik geen tips voor. Wij waren er in mrt-april, dus herfstperiode met soms circa -5 in de nacht ( maar alle wegen waren nog wel open op Zuidereiland).
Onze route staat op: deefennoortje.shareyourstory.nl
Bedankt voor je antwoord.
Dat is inderdaad ook een goede optie waar ik eerlijk gezegd niet eerder aan gedacht had.
Wanneer heb jij jouw vlucht dan geboekt of weet je eventueel wanneer je aan de laagste prijs kan boeken? Nu staan die vluchten rond de 1400 euro, wat ik eigenlijk wat veel vind.
Mijn vlucht was onderdeel van een around-the-world-ticket. Deze heb ik dus niet losgeboekt of zo. Ik weet niet wat goede sites zijn om dit soort tickets te kopen in NZ. Heb geen tips voor je helaas. Wel erg prijzig inderdaad 1400 euro. gr deef
Het ligt er ook net aan wat je wilt, mijn vliegtickets zijn meestal ook rond die prijs. Maar ik wil altijd graag goede vliegtijden, datum mogen veranderen, niet te lange, maar ook niet te korte stopovers, of juist een paar dagen op een pacifisch eilandje, enzovoort.
Een snelle zoektocht (je gaat volgend jaar zomer toch?) nu geeft mij voor 8 juni heen en 7 juli terug 829 euro (vliegen op CHC vanaf AMS met Qantas) of 1297 (vliegen op AKL vanaf AMS met Air NZ), waarbij Air New Zealand bij mij een enorme voorkeur heeft. Al was het maar vanwege de mogelijkheid om via Amerika te reizen, een stopover daar te doen en op de terugweg dus even lekker op een strandje te liggen en te zwemmen in een blauwe lagune, waarvoor je dan alleen wat extra aan luchthavenbelasting betaald. :vak02:
Inderdaad zo’n stopover zie ik ook wel zitten, ik dien echter ten laatste 12 augustus terug in het land te zijn
Ik had gezocht op een midweekvlucht (meestal toch het goedkoopst) en dus vertekken rond de 3de juli, terugkeren rond de 7de augustus.
En is die eerste vlucht heen en terug naar christchurch dan? Zo ja, jij raad het dan ook aan om een binnenlandse vlucht van Auckland terug naar Christchurch te nemen om een internationale retour vlucht te kunnen boeken (om het zo goedkoop mogelijk te houden)?
Die twee opties van jou liggen al in een meer aantrekkelijke prijsklasse, ware het niet dat ik enkel in de ‘echte’ zomermaanden kan gaan (in juni heb ik helaas nog examens ).
Wat betreft stoptijden en vliegtijden ben ik niet kieskeurig en mag het gerust het goedkoopste alternatief zijn. Qua datum mag het niet al te veel veranderen aangezien we daar alles ook wel gezien willen krijgen en ik op tijd terug wil zijn.
Wij gaan komend februari 5 weken en hebben een goedkope vlucht geboekt via Kilroy Travel. Enige nadeel was dat we heen en terug vanaf Auckland vliegen (we hadden liever Christchurch als aankomst of vertrek willen hebben), maar het ticket hebben we daarom kunnen boeken voor onder de 1100 euro. We vliegen met Korean Air, dus stopover in Seoul. Maar verder prima tijden, etc. Wellicht nog een optie?
Bedankt voor je antwoord.
Dat is zeker ook een optie en heb onze reis eens ingegeven bij Kilroy. De retour vlucht komt daar op 1350 en de vlucht met aankomst in CC en terugvlucht vanuit AKL komt op 1450.
Dat ligt dus nog steeds in diezelfde prijsklasse.
Spijtig, desnoods wacht ik wel nog even als ik weet dat die prijzen zullen zakken.
Wij zijn ook bezig met het voorbereiden van onze reis naar Nieuw Zeeland. Vertrekken 26 april, dus nog net herfst!
Maar over de tickets; wij hebben geboekt bij Malaysia, € 1.040 p.p. En gunstige vluchttijden (vooral op de heenweg). We vliegen Ams-Auck en Auck-Ams, huren een camper van Auckland naar Christchurch en vanaf daar een binnenlandse vlucht naar Auckland ($69 p.p.). Daar kunnen we de camper niet voor terug rijden denk ik!
Wij hebben eind oktober geboekt, ongeveer een maandje geleden dus! Nu aftellen!
Ben ook benieuwd naar Malaysia. Een aantal jaar geleden naar Australie gevlogen met Emirates en dat is erg goed bevallen. De reden dat we nu met Malaysia vliegen is (naast de prijs natuurlijk) de redelijk vluchtijden en maar 1 overstap (Kuala Lumpur) van 3u.
Dat zijn inderdaad zeer gunstige vliegtijden.
Ik hoop dat je het er naar je zin zult hebben (het lijkt me ook een zeer goed moment om NZ te bezoeken, hopelijk zit het weer wat mee), maar daar twijfel ik niet aan.
Laat maar iets weten wat je ervan vond
Ik heb net een topic geopend met onze route!
We vliegen dus 26 april heen en 24 mei terug!
Het weer komt wel goed :zon02: haha. Maar we hebben ons er ook niet op ingesteld dat het een zonvakantie is, we gaan voor de natuur en het landschap dus dat maakt niet uit dan. Als zou een maand regen ook weer niet leuk zijn…
Ja wij zouden aankomen in Christchurch (ook Banks peninsula bezoeken) om dan via de kust (timaru en oamaru) naar Dunedin te rijden.
Van daaruit dan naar Invercargill en de Catlins.
Dan naar Fiordland NP (een of twee Tracks doen: routeburn, kepler en/of Milford).
Van daaruit naar Queenstown en de meren daar in de buurt.
Vervolgens via Haast Pass naar Franz Jozef en Fox Glacier (ook Matheson lake).
Dan naar Pancake rocks.
Om dan terug via Arthur’s Pass naar CC te rijden.
Van daaruit rijden we dan naar Kaikoura voor de dolfijnen of walvissen.
Dan rijden we via Blenheim en Nelson naar Abel Tasman NP en Picton.
Vervolgens steken we over vanuit Picton naar Wellington (mooi zicht op de Sounds op die manier).
Vervolgens vanuit Wellington naar Tongariro NP, Lake Taupo ,evt. Te Urewera NP) en Rotorua.
Vervolgens gaan we naar Matamata (hobbiton), Waitomo caves, Waipoua Kauri forest, Ninety mile beach + Cape Reinga en Bay of Islands.
Om de reis te eindigen in Auckland.
Ziezo dat is onze route, ik hoop dat je er wat aan hebt. Voor de duidelijkheid: wij doen hier zo’n 33 dagen over. Zoals je ziet zijn er een paar verschillen (Arthur’s pass kijk ik wel naar uit en Kaikoura ook), maar grotendeels komen de routes wel overeen.
Ik kreeg net een mail van Emirates met een link (Emirates | Vlieg beter) Misschien kunnen jullie daar nog een leuk ticket scoren? Weet niet of ze er een uiterste reisdatum aan geplakt hebben (niet goed gelezen :-))
We zijn met Emirates naar Australie gevolgen en zijn erg tevreden over ze! Echt top service! Nu niet voor ze gekozen omdat ze wat duurder waren, maar ze hadden wel onze voorkeur!
Dank je voor de link!
Om van de actie te profiteren moet je echter boeken tussen 3 en 9 december en we hebben afgesproken om in februari allemaal samen te boeken.