Wij hebben het volgende dilemma in alle keuzes rondom reisplan in juli… Walvissen staan hoog op de verlanglijst, Hermanus zou the place to be zijn. Maar qua weer lijkt het handiger in juli om in het noorden te blijven, is het walvisspotten daar net zo goed als in Hermanus? Of is Hermanus zo bijzonder dat we toch beter ook daar heengaan?
Wij zijn afgelopen jaar in Juli in allebei de plaatsen geweest, maar helaas geen walvissen
kunnen spotten!
Volgens de lokale mensen is Hermanus de beste spot maar later in het jaar September/ oktober!
En inderdaad, zeker als je niet heel ruim in je tijd zit en wellicht voor de eerste keer naar
en door Zuid Afrika gaat reizen , zou ik kiezen voor het noorden!
Rond september zijn ze pas dichterbij de kust en langs de gehele kust kan je ze dan zien. De Kelders en Hermanus zijn wel de beste plekken vanaf september… In july kan je al mazzel hebben, maar inderdaad eerder dan in Sodwana Bay. Dus suc6 en hopelijk zijn ze er al vroeg…
Niet te hard vastpinnen op walvis-spotten dus… Ff mindset veranderen! Dan is inderdaad het noorden wellicht qua klimaat een beter plan; Kaapstad lijkt ons ook heel leuk, maar Hermanus was daar de hoofdattracties voor ons. Jammer dat we maar 3 weken hebben!!
Gezien klimaat is het inderdaad beter / lekkerder om in het noorden / noordoosten van Zuid-Afrika te blijven. Eventueel Swaziland er nog bij meepakken voor 1 of 2 overnachtingen. En sowieso is het land dermate groot dat je heel makkelijk 3 weken daar kunt doorbrengen hoor. Genoeg mee te maken, te beleven en te zien!
Heel veel plezier met alle voorpret. Mocht je je willen gaan orienteren, persoonlijk met deskundigen willen praten over de mogelijkheden, denk dan aan de vele vakantiebeurzen die de komende weken in Nederland worden georganiseerd. Bijv. 10&11 januari in Amsterdam, 14 tm 18 januari in Utrecht, 24&25 januari in Maastricht.
Voor de beurs in Amsterdam heb ik trouwens nog een paar vrijkaarten. Als ik je daar een plezier mee kan doen, stuur dan ff een privé bericht met je e-mailadres. Voor de beurs in Utrecht hebben we een link voor het online bestellen van goedkopere toegangskaarten en voor de beurs in Maastricht krijgen we heel binnenkort waarschijnlijk nog een paar vrijkaarten.
Walvissen staan hoog op je lijst, alleen dat je niet in het voorjaar in zuid Afrika bent als de walvissen naar de kust trekken en je ze van land kan spotten.
Er bestaat een mogelijkheid om tijdens de sardine trek walvissen te spotten ten zuiden van Durban, de meeste kans heb je bij Port ST Johns.
Niet ieder jaar is er en sardine trek dat hangt af van de watertemperatuur die moet minder dan 20 graden zijn. Zou je het geluk hebben om dit schouwspel te mogen zien met walvissen, dolfijnen, robben, Jan Van Genten, albatrossen, en soms orka’s, ik vergelijk het met de trek van de gnoe’s in de Serengeti ook een geweldige ervaring, dit zal je altijd op het netvlies blijven staan, bij mij althans wel.
Ek wens ek hier kon by. Jan
Wij zijn in augustus afgelopen jaar alleen in het noorden geweest. De rit naar Cape Vidal was mooi, maar vanaf daar hebben we echt gigantisch veel walvissen gezien. Mocht je ze echt willen zien kan je ook per boot vanaf St Lucia, kost wel wat en je wordt door elkaar geschudt en wordt 100% nat, maar het is wel een geweldige ervaring. Ze garanderen daar overigens ook min of meer dat je ze ziet.
Anders gewoon de gok wagen en lekker een dagje op het strand van Cape Vidal hangen, wij hebben daar in een halfuurtje een aantal walvissen zeker 25 keer zien springen.
We overwegen nu van alles wat mee te pikken door van Kaapstad naar Joburg te reizen. Wat ik lees op het forum is dat te doen in 3 weken en hoef je geen expliciete keuzes te maken! Het wordt hoe dan ook een bijzondere reis waar we zo veel mogelijk uit willen halen!
Hebben wij ook gedaan, en geen moment spijt daarvan!
Vanaf Kaapstad door de tuinroute en vervolgens langs de kust tot East Londen en,
vanaf daar richting Bloemfontein om Golden Gate NP te bezoeken en vervolgens
naar Hluluwe Imfolozie en st Lucia (Cape Vidal) en vanaf daar nog een heerlijke 3 weken
in het noorden bij familie en vrienden!
3 weken is wel erg kort om van Kaapstad naar St. Lucia, Sodwana bay etc te gaan, veel km,s rijden dan. Je moet genieten en niet alleen maar in de auto zitten, day is wel erg zonde.
gewoon nog een keer terug komen en weer een stukje Zuid Afrika doen is…