Eind januari zijn wij in (ik zal alleen de kustplaatsen noemen) St. Lucia en Kaapstad. We zouden graag walvissen zien! Ik las op internet dat de Southern Right Whales dan al weg zijn en dat we ook net de Humpbacks missen. Ik heb gelezen dat de Brydes Whale mogelijk het hele jaar door te zien is… Kan iemand dat bevestigen? Of zijn er nog andere walvissen die het hele jaar door te zien zijn? If so, is een trip naar Hermanus dan het best?
Ook heb ik veel gelezen over cagediving en het spotten van haaien. Nu weet ik niet echt wat ik van cagediving moet verwachten: is het niet te toeristisch/is het de moeite waard, zeker gezien de kosten? Zitten de haaien er het hele jaar door?
Overigens zijn we begin februari in Hentiesbaai (Namibie). Weet iemand of we daar een kans maken voor walvissen of haaien?
Heb je een duikbrevet of ben je bereid om dat te halen?
Ik ben vorig jaar in Zuid-Afrika geweest (in juli) en heb op verschillende plaatsen met haaien gedoken, en ik heb ook walvissen gezien.
Voor de walvissen is mijn keus gevallen op de beesten bij Hermanus. Een goede keus, want de walvissen kwamen ECHT heel dicht bij de boot! Volgens mij loopt het seizoen alleen niet door tot januari, dus ik denk dat er maar weinig trips zijn en niet veel kans om de walvissen te zien.
Wat de haaien betreft: er zijn verschillende plekken waar je met haaien kan duiken. In de buurt bij Kaapstad, bij Houtsbaai, heb ik verschillende soorten kleinere haaien gezien. (Hiervoor heb je een duikbrevet nodig.) Wanneer je iets naar het oosten gaat, naar Gansbaai, dan kan je daar kooiduiken met haaien. Ik vond het een aparte beleving, maar ik weet niet of ik het zo snel nog een keer wilt doen. Je zit in een kooi, er komt een haai op je af, en dan ga je met zijn alle kopje onder. Je wordt echter door het water behoorlijk terug omhoog geduwd in je wetsuit, dus het is lastig om rustig onder water te blijven. Ik zou dit veel liever met perslucht gedaan hebben… Verder kun je net ten westen van Durban (Umkomaas) ook prachtig duiken met verschillende haaien.
Thanks voor je reactie! Mooie reissite heb je trouwens!!!
Ik heb nog geen duikbrevet en mijn reisgenoot ook niet volgens mij! Ik zat er zelf wel al aan te denken om er een te gaan halen! Moet ik dat dan in NL doen of kan dat ter plekke?
We hadden al enige twijfels bij dat cagediven, dus we moeten nog maar ff kijken Weet je of de haaien er wel het hele jaar verblijven?
Weet iemand anders of er een walvissoort (muv dolfijnen) is die het hele jaar door voor de kust van ZA zwemt?
Je wilt in januari gaan? Ondanks dat ik zlef het hele jaar doorduik in NL, en dat best kan, is het denk ik geen aanrader om in water van minder dan 10 graden (dat is het op het moment) een brevet te gaan halen. Wat dat betreft kun je beter in Z-Afrika een cursus doen.
Een cursus duurt echter een dag of 4, en ik weet niet of je er de tijd voor hebt? Om met de whitetips te duiken (het kooiduiken) heb je geen brevet nodig. Ik weet trouwens niet wat het beste seizoen is om deze beesten te spotten.
Beste tijd hiervoor is in de ZA winter, maar je gaat in Januari dus aan die info heb je verder niets. Ik heb het zelf ook in Jan. gedaan, was absoluut gaaf, ondanks de beperkingen die Jenny al aangaf. Zeker een aanrader.
Hey allebei! Bedankt!
4 dagen hebben we helaas niet hiervoor, dus dat brevet wordt uitgesteld naar de zomervakantie Dan wordt het mogelijk toch gwn kooiduiken of snorkelen
Weet jij of die haaien er het hele jaar door zijn, Martijn?