Walk with Lions

Ik was me van de week aan het verdiepen in bijzondere dingen die men in Vic.Falls kan doen. Ik kon geen Zimbabwe topic vinden dus dan maar hier aangezien velen die Botwana bezoeken ook 1 of 2 dagen de Vic Falls zullen gaan bezoeken.

Walk With Lions, iets wat meteen me aandacht trok. Blijkbaar is het mogelijk om in een prive park in de omgeving van Vic.Falls een bezoek te brengen aan een leeuwen opvang centrum. Dit cetrum bied aan om een wandeling te maken onder begeleiding van 3 gidsen en een gewapende hoofdgids met leeuwen. Tijdens het lopen mag je de dieren ook aanraken.

Ik heb dit wel eens in Thailand met Tijgers gedaan waarbij die beesten stoned van de drugs waren en nauwelijks nog fut hadden om te bewegen. Als ik de beelden hiervan zie zijn de beesten 100% bij alleen wat ‘tammer’ door dat ze dit dag in dag uit gewent zijn te doen.

In Gaborone, Mokolodi Game Reserve, hebben ze twee jachtluipaarden die door mensen zijn groot gebracht en die je kan bezoeken. Tijdens dat bezoek kan je ze aaien en kroelen. Dit heb ik inmiddels 3x gedaan en heb me geen moment onveilig gevoelt, nou moet ik zeggen dat ik een aanval van een jachtluipaard zou kunnen overleven maar ik ‘twijfel’ of ik dat bij een leeuw ook zou kunnen…

Ik heb ook de nodige wandel safari’s gedaan waarbij ik oa. Olifanten en Neushoorns ben tegen gekomen tot op een paar meter afstand. Maar een Leeuw is toch iets anders.

Mijn vraag is dan ook of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en wat jullie gedachten hier over zijn.

Controversieel topic. Ik persoonlijk ben hier niet voor. Een Leeuw hoort in de vrije natuur en niet geaaid te worden…

Lees verder: Wildlife Extra - Petside

Gr. Hans

1 like

Daar ben ik het opzich mee eens, echter is het natuurlijk de vraag of de leeuw het in het wild zou overleven. Neem bijv. die jachtluipaarden in Mokolodi, die zijn gevonden als cub nadat boeren hun moeder had gedood. Ze hadden geen overlevingskans in het wild en zijn hier opgenomen. Vervolgens zijn ze gewend geraakt aan mensen waardoor ze nu ‘tam’ zijn geworden. De vraag is natuurlijk of ze op een andere manier hadden kunnen worden opgevangen maar die vraag is voor deze dieren te laat. Ik weet niet hoe het met die leeuwen zit dus daar kan ik nog niet over oordelen. Maar zoals je zelf al zegt Controversieel topic.

Ga je link eens rustig bekijken. Bedankt daarvoor.

Ik heb dit afgelopen zomer gedaan. Ook een dubbel gevoel, maar ik kon de kans niet weerstaan. Ik denk dat ze oprecht proberen de leeuwen weer (in groepen!) uit te zetten en na 18 maanden op leeftijd komen ze niet meer in aanraking met mensen. De groep mensen waar we mee liepen was klein en ja, er is een risico, omdat ze niet gedrogeerd zijn. Je krijgt heel duidelijke instructie en ik had het niet willen missen. Op http://www.flickr.com/photos/vmbo-toppers/sets/72157627532406202/ kun je foto’s er van zien.

1 like

Hoi Monique,

Ik heb een paar vragen en hoop dat jij of iemadn anders ze kan beantwoorden.
Hoeveel leeuwen zijn daar en waar komen ze vandaan?
Waarom kunnen/worden ze niet in het wild uitgezet?
Moeten ze de hele dag met de toeriscten lopen? Dat is erg tegen de natuur. Normaal slapen ze overdag en gaan ze eind middag/avond op jacht.
Hoe lang loop je met ze?

Het is natuurlijk mooi om zo dicht bij een leeuw te zijn. Maar zoals je al schrijft is het erg dubbel.

1 like

De Afrikaanse leeuw wordt bedreigd door ziektenzoals FIV (kattenaids) en tuberculose (TBC). TBC is een fatale aandoening die wordt overgedragen op de leeuwen doordat zij tijdens de jacht in contact komen met TBC-besmette tamme runderen. Leeuwen raken eveneens besmet doordat het tamme vee de ziekte verspreidt onder de wilde rundersoorten, bijvoorbeeld de waterbuffel. Bijna alle in het wild levende leeuwen zijn inmiddels besmet met TBC! Daarnaast wordt er ook nog steeds op leeuwen gejaagd.
In het project bij Victoria Falls kreeg ik veel informatie. Heel veel is te lezen op http://www.lionalert.org/pages/lion-program.html
We liepen in een kleine groep (8 mensen) een uur met de leeuwen. Heel vroeg in de ochtend! De leeuwen waar ik mee liep (broer en zus) waren 14 maanden, als ze 18 maanden zijn wordt al het menselijke contact verbroken. Toen we met ze liepen zagen we dat met name het vrouwtje al heel duidelijk jachtinstincten had - ze liep met regelmaat weg, sluipend en springend naar vogels in het struikgewas. Het is duur, maar door de presentatie en hoe het is opgezet, is het een manier om te proberen de leeuwenpopulatie weer te vergroten. Op de genoemde site kun je heel veel informatie vinden over de opzet van het programma.

1 like

@Ihlosi

Ik ben in 2010 bij de Vic Falls geweest en zat toen ook te twijfelen of ik juist wel of juist niet mee moest gaan op een lion walk. Je hoort tegenwoordig de meeste gekke verhalen over toeristische activiteiten met dieren. Ik ben ook bekend met de tijgertempel in Thailand n.a.v. documentaires die ik op TV heb gezien dat de dieren daar gedrogeerd worden, heel triest. Tevens zijn er inderdaad ook organisaties waar je in een kooi op de foto kan met een leeuwenwelpje maar die worden vaak als ze te groot worden verkocht voor canned hunting en daar wil ik absoluut geen geld aan bij dragen.

Ik heb in 2010 toch besloten om mee te gaan op lionwalk, mede zodat ik met eigen ogen kon oordelen hoe er met de dieren daar wordt omgegaan en ik daar nog geen gekke berichten over had gelezen. Uiteindelijk ben ik van mening dat ze daar daadwerkelijk goed werk doen en je gerust mee kan gaan met een lion walk. De dieren lopen vrij in het park, worden niet gedwongen om te gaan liggen voor een foto moment, want er worden alleen foto’s genomen als ze uit zich zelf gaan liggen, willen ze weg, dan zijn ze vrij om te gaan. De handler waar ik toen mee liep vertelde dat de dag voor mijn lion walk de leeuwen 1,5 uur waren weggeweest omdat ze achter een olifant waren aangegaan. Het hele verhaal wat vooraf werd verteld is volgens mij een goede opzet om de leeuwen populatie weer te verhogen. Tijdens de lion walk worden leeuwen bekend met hun omgeving en hun jacht instinct geprikkeld. Worden de leeuwen te groot om mee te wandelen dan gaan ze er s’avonds met een jeep mee op pad om hun te laten jagen en hun wordt gekeken naar de voortgang van de groep. Er zijn inmiddels als 2 groepen uitgezet in een semi wildpark waar ze leven als ‘wilde’ leeuwen, de welpen die hier uit voortkomen groeien op als wilde leeuwen en kunnen in wildparken worden uitgezet.

Het project is ook gevolgd door de BBC waarbij diverse afleveringen zijn gefilmd met de titel Lion Country en deze zomer start Animal Planet met opnames die in 2013 worden uitgezonden. Heel informatief om de afleveringen van lion country via je laptop te kijken.

Al met al heb ik mij na de lion walk in 2010 mij steeds meer verdiept in de ALERT organisatie en besloten om deze zomer bij hun vrijwilligerswerk te gaan doen in Zimbabwe. Het project is actief bij de Vic Falls in Zambia en Zimbabwe en in het Antelope Park in Zimbabwe. Ik lees veel positieve verhalen dus ik denk echt dat deze organisatie zich daadwerkelijke wil inzetten om de leeuwenpopulatie te vergroten.

Alvast een fijne trip naar de Vic Falls.

1 like

Ik sluit me aan bij het verhaal van Danielle. Trouwens, in zuidelijk Afrika worden katachtigen meestal echt niet gedrogeerd om met mensen te wandelen. Je geeft ze gewoon goed te eten en al dat rauwe vlees doet vanzelf zijn werk. Dat betekent gewoon dat een leeuw gemiddeld zo’n 20 van de 24 uur per dag moet rusten om al dat rauwe vlees verwerkt te krijgen. Daarom ogen ze vaak zo sloom. Laat je daardoor niet misleiden maar geniet ook vooral van het moment en de kans.

En natuurlijk zie ik ook bij voorkeur een leeuw in het wild, maar daar kunnen we nog wel een hele aparte discussie over opzetten: wat is nu eigenlijk een leeuw nog in het wild?!

Veel plezier alvast.
Groetjes,
Natascha Snelder | www.zazoetravel.com

Beste Mensen,

graag zou ik hier even op willen reageren. ik heb deze excursie gedaan en ik vind het spijtig om te lezen dat hier mensen hun twijfels over hebben en negatieve dingen vermoeden zoals platspuiten met drugs enz. ik kan jullie uit eigen ervaring melden wat dit voor project is.

Het gaat hier om een project om leeuwen te fokken. de leeuwen stand zakt helaas dramatisch daarom is dit project op gezet. er worden leeuwen gefokt die worden dus in gevangenschap geboren en in de eerste jaren zullen ze ook in gevangenschap leven. in deze jaren van gevangenschap worden de welpen/leeuwen in stappen voorbereid om in het wild uitgezet te gaan worden. aangezien dat de eerste 2 jaar de socialiteit fase is kan je nog veel met de welpjes/leeuwen doen. deze welpen/leeuwen worden dus gebruikt voor Walk with Lions. let wel ondanks de jonge leeftijd van de leeuwtjes houd dat niet in dat je alles met ze kan en mag doen. het is maar net hoe hun stemming van die dag is, willen ze iets niet of nemen ze afstand dan heb je dat te respecteren en net zo goed als de regel dat je alleen van schouder tot staart aan mag raken en de kop niet. je moet ook altijd met een stok tussen jou en de leeuw blijven lopen dat is voor hun vertrouwd. er gaan inderdaad 3 a 4 gidsen mee waarvan 1 a 2 gewapend dit is omdat het een half open terrein is waar de wandelingen gehouden worden en hier dus andere wilde dieren (waar onder ook roofdieren) kunnen komen. maar het is meer uit veiligheid dan dat er ingegrepen wordt. door deze wandelingen hopen ze dat mensen meer respect voor de leeuwen gaan krijgen.

ook is het mogelijk om met Olifanten een trip te maken. ook dit heb ik daar gedaan en dit is ook een project te behoud en bescherming van de olifanten. hier worden olifanten opgevangen die gewond zijn geraakt en helaas niet meer terug de wildernis in kunnen. hier kunnen ze nog een mooi leven krijgen, het geld wat daarmee wordt ingezameld gaat naar de verzorging van de olifanten en naar projecten tegen de stroperij. toen ik daar was kwam er als toetje ook nog eens Sylvester de Cheeta langs deze Cheeta is vanaf welp door een mevrouw groot gebracht omdat haar moeder gedood was. ze gaat langs scholen om les te geven over de cheeta en ook wilt ze boeren bewust maken van de cheeta.

ik hoop dat ik via deze weg een beetje duidelijkheid heb kunnen geven en een positievere kijk op deze projecten heb kunnen geven. ik ben zelf ook vrijwilliger bij een natuurorganisatie en ik ben zelf tegen dierenmishandeling.

groeten pascal

Oké, hier wordt een topic uit 2012 weer nieuw leven ingeblazen. In de afgelopen jaren is er wel een en ander gewijzigd. Dit heeft ertoe geleid dat vanuit de ANVR de ‘leeuwenknuffelprojecten’ en olifantenrij-locaties sterk afgeraden worden.

Het is vanaf de buitenkant heel moeilijk om organisaties hier in Afrika te beoordelen op daadwerkelijk doel van een project / dierenbehandeling etc. Wij doen inmiddels met veel van die organisaties inmiddels geen zaken meer. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze allemaal slecht zijn, maar ze zijn ook zeker niet allemaal goed.

Met zonnige doch frisse groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

2012… jeetje ik moet echt weer is heen!

Leeuwen die in gevangenschap leven en opgroeien en aan mensen gewoon zijn kunnen niet meer uitgezet worden in het wild! Zij zullen gebruikt worden voor canned hunting!

.