Waarschuwing voor Tioman eiland!

Hallo allemaal!

Dit jaar heb ik een jaar rondgereisd door Azie samen met mijn vriend. Een vriendin kwam mij opzoeken in Maleisie om 3 weken met ons op te trekken.
We zijn een aantal dagen op het eiland Tioman geweest aan de oostkust van Maleisie.
Twee weken later zijn wij allebei ziek geworden. Zij was inmiddels al naar huis en ik was in Thailand. Beiden hebben wij een tijd in het ziekenhuis gelegen voor de parasiet sarcocyste bij ons is vastgesteld.
Wij zijn, nu 2 maanden verder, nog steeds aan het uitzieken hiervan. Het gaat om een parasiet die normaal gesproken alleen in dieren voorkomt maar dus per ongeluk ook in jou terecht kan komen. Er zijn maar een aantal honderd gevallen wereldwijd bekend en deze mensen zijn bijna allemaal op Tioman eiland geweest.
De parasiet nestelt zich in je spieren waar hij wacht tot hij verder kan gaan in een volgend dier, wat bij een mens dus niet gebeurd. Bij mij heeft de parasiet een sinustrombose en een longembolie veroorzaakt.
Inmiddels is het CDC in Amerika bezig met een onderzoek waar de parasiet kan zitten op Tioman en waarom het alleen daar voorkomt. Zij hebben ook een melding afgegeven aan reizigers die naar dit eiland gaan maar ik weet dat bijna niemand dit checkt.
Omdat er wel veel reizigers op dit forum zitten wil ik toch even een melding maken!
Als je meer informatie wilt check dan de volgende website:

http://wwwnc.cdc.gov/travel/notices/outbreak-notice/sarcocystosis-malaysia-outbreak.htm

1 like

Klinkt heel heftig. Heb je nou zelf geen idee hoe je het precies heb opgelopen.? Met dieren in contact geweest op het eiland. ? Lijkt me verstandig dit eiland dus voorlopig te mijden.

Nee heb geen idee en de artsen ook niet. Ik heb nu een 18 pagina dikke enquete in moeten vullen waar ik allemaal heb geslapen, gegeten en gedronken en inderdaad of er contact is geweest met dieren. Er word een onderzoek ingesteld naar het eiland en ook de Maleisische overheid is er mee bezig.
Ik zou in ieder geval de site van het CDC goed in de gaten houden over vorderingen!

Hopelijk leverd het onderzoek wat op. Dat kan soms verrassende uitkomsten hebben. Hier in Filippijnen heerst in de afgelegen gebieden bijvoorbeeld nog steeds malaria, de steden zijn malariavrij. Sinds een paar jaar zijn er ook regelmatig uitbraken van dengue. Maar die dengue komt meest voor in de steden, en niet in afgelegen gebieden, terwijl zowel malaria als dengue door dezelfde muggen word verspreid. Rara hoe kan dit ?

Na uitgebreid onderzoek kwam men er achter dat de vele autobanden die als ballast op de daken van krottenwijken werden gelegd de boosdoener waren. Die autobanden regenen vol water een unieke plek dus voor de mug om eitjes in te leggen.

Ook voor dengue is nog geen vaccin en geen medicatie voorhanden helaas.

Gelukkig komt het hier op Palawan nog niet voor.

Hopelijk hoe je geen blijvende schade van de parasiet over die je op Tioman heb opgelopen.