Waarom Myanmar?

Ik ben aan het denken om naar Myanmar te gaan in 2015, ik denk in november.

Het klinkt als een interessant land, maar dat gevoel komt denk ik meer vanwege de ontwikkelingen daar de laatste jaren. Heb al het e.e.a. van Azie gezien maar Myanmar dus nog niet.

Ik moet echt nog heel veel research doen maar wanneer ik Google op Myanmar zie ik eigenlijk voornamelijk foto’s van tempels. Harststikke mooi natuurlijk, maar er moet toch meer zijn?

Wat heeft Myanmar nog meer te bieden, behalve ongetwijfeld een vriendelijke bevolking?

Inderdaad heel veel tempels.
Maar ook alles wat daarmee te maken heeft.
De rituelen, de wijdingen tot monnik, de bananen- en bloemenverkoopsters.
De kinderen die je koperen belletjes willen verkopen.
En als je denkt: ik kan wel zo’n kleintje kopen om haar een plezier te doen, heeft ze ook nog opeens een papa- en mamabel in de aanbieding. Onweerstaanbaar. :wink:

Een dag een motor/brommerrijder huren om je mee te nemen in de omgeving. 15$ geloof ik.

Ook trouwens louche mannen die van alles in de aanbieding hadden. Ik denk dat ik niet hoef te vertellen wat dat zoal was. Maar niet hinderlijk. Je zei ‘No’ en er werd verder niet aangedrongen.

Een ervaring van mij was dat ik tijdens een nachtelijke busreis naast een monnik zat die geen Engels sprak, dus het contact beperkte zich tot vriendelijk naar elkaar lachen.
De buschauffeur begon de rit (boeddhisme is inderdaad belangrijk in Myanmar) met een cd op het videoscherm in de bus van een boeddhistische song, bedoeld als eerbetoon aan een heilige monnik denk ik.

Gelukkig heb ik later op YouTube deze song nog terug kunnen vinden. Hij zat nl. echt in mijn hoofd gebrand (want werd meer dan één keer vertoond), dus ik herkende het meteen.
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Su7gSeQpnkk” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Verder niet te vergeten:
-De thee die je altijd geserveerd krijgt, zelfs als je een kopje koffie besteld. -:slight_smile:
-De mooie gele versieringen op de gezichten van heel veel vrouwen.
-Ik heb nog nooit zo lekker gegeten als in een familierestaurantje in (…moet ik nog even nazoeken. Als jet het wil weten zoek ik het het nog wel op. Ik gun ze de klandizie nl. heel erg.). Ik heb er 3 keer gegeten en het was elke keer echt verrukkelijk. Ik moest wel altijd even wachten want alles werd vers bereid. Eén keer werd een dochter er op uit gestuurd om een ingrediënt op de markt te halen wat blijkbaar niet voorradig was. Maar de wachttijd was goed te overbruggen met Myanmar-bier.
-Lekker en goedkoop eten aan de straattentjes. Maar je kent Azië, dus dat zal je wel herkennen. (Alleen hebben ze hier wel héél erg kleine krukjes ;-))

Ik zou zeggen: GAAN!!!

Heel veel! De vriendelijkste bevolking ter wereld. Echt, authentiek Azië in de kleine dorpjes. Bagan, met de enorme droge vlakte met honderden tempelruines. Bergen, meren, eindeloze rijstvelden. Wij zijn al in heel wat Aziatische landen geweest maar Myanmar staat echt met stip op 1! Misschien kunnen deze blogs je over de streep trekken? http://www.springnaarmyanmar.nl/blog

Dank voor de reacties.

Rene ; ik herken nu al zaken die typisch Aziatisch zijn en daar heb ik ook weer zin in. M’n laatste 3 reizen waren naar India, dat was helemaal geweldig. Maar het op straat eten op een veel te klein plastic krukje met een lekker biertje heb ik daar wel gemist. De relaxte sfeer is zeker aantrekkelijk die in Myanmar blijkt te hangen. Boeddhisme helpt daar zeer zeker aan mee heb ik het gevoel. Maar ik heb toch ook een beetje actie nodig om me heen. Alleen maar rustig hoeft voor mij ook niet. Of ik schat het helemaal verkeerd in. Maar ik zit er wel aan te denken om het te combineren met een paar dagen Thailand. In 2008 ook geweest en Bangkok vind ik voor een paar dagen opnieuw beleven wel leuk! Ik zal je video ook nog even bekijken.

Spring op reis ; dank voor de blog. Ga ik ook nog even checken!

Myanmar is een mix tussen India en Thailand enz. Natuurlijk zal je de slowboot op de rivier, de rijstvelden enz wel al kennen. Overal staan er stoepa’s en boedha’s Maar bv. Bagan is dan toch weer wat anders dan Angkor. Trek er vaak met de fiets of brommer op uit, bv. in Hpa-an.
Ik zou misschien ook wat meer naar het noorden gaan, Pyin Oo Lwin, Hispaw… voor een trekking.
De mensen zijn idd heel vriendelijk.

Hi Rene,

Zou je voor ons dat leuke familierestaurantje willen opzoeken? Zou super zijn!
En in welke stad was/is het?

Dat ga ik in het weekend doen.
Ik moet even in mijn doos met herinneringen gaan snuffelen.

1 like

Myanmar is een fantastisch land in alle opzichten. De beste tip die ik kan geven is om contact op te nemen met Ernst-Jan Boogaards, hij is Nederlander maar woont en werkt in Myanmar als professioneel tourleader/gids. Hij kan je alles vertellen wat je wilt weten over Myanmar en je kunt ook je reis of onderdelen ervan via hem boeken. Je vindt hem op de website van TravelMoodz, waar je als reiziger rechtstreeks in contact komt met gidsen wereldwijd. Hierbij de link naar zijn profiel en je kunt hem vrijblijvend om advies vragen: http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/ernst-jan-bogaards

Succes en veel plezier met alle voorbereidingen.

Het weekend is een maand geworden :frowning:

Ik heb gegeten in Barani Restaurant.
Museum Road, Tharzi Qtr, Nyaung Shwe.

Als je van het centrum naar het museum loopt is het aan de linkerkant.

Voor de mensen, de cultuur! Toch weer een heel ander stukje Azie!!

Wij zijn er paar maanden geleden heen geweest en willen iedereen die de zelfde vraag als Jelmer heeft overtuigen om wel naar Myanmar te gaan. Wij hebben drie maanden door Azië gereisd en vonden Myanmar een van onze leukste bestemmingen. Op onze reisblog Thisworldstillrocks kun je alles over onze reis door Myanmar lezen. Waarom myanmar. Hier vind je alles over **[[/FONT]anmar/"]Myanmar](http://thisworldstillrocks.nl/my[FONT=Verdana)**.[/SIZE]