Myanmar (birma)

ik wil in december/januari naar Myanmar (ongeorganiseerd) ik heb al veel op internet gelezen maar vind al deze info nogal verwarrend.
wie heeft ervaring met (zelfstandig) reizen in Myanmar en kan mij wat tips geven

hallo,
ben in mei naar myanmar geweest. erg bijzonder land. nog echt autenthiek azie. je gaat echt wel een stukje terug in de tijd.
wat ik je vooral wil aanraden is in de 1e plaats om zelfstandig te gaan reizen (maar dat was je al van plan las ik), het is goed te doen als je je een beetje voorbereid en weet waar je heen wil en op die manier kun je er voor zorgen dat je zoveel mogelijk van je geld aan de plaatselijke bevolking uitgeefd en niet aan de regering.
er wordt gezegd dat je niet naar myanmar mag reizen maar ik heb duidelijk gemerkt dat de plaatselijke bevolking blij is met een beetje toeristme. de mensen zijn behoorlijk arm en kunnen je geld erg goed gebruiken. denk nou niet van ze bespringen me overal en vragen om geld want dat is in de meeste gevallen niet zo, alleen in bagan (waar de meeste toeristen komen) vind je overal bij de tempels mensen die soeveniers willen verkopen. op die plekken vind je zo’n 6 ‘kraampjes’ met soeveniers en er zijn genoeg dagen dat er maar 1 of 2 toeristen langs komen dus ja… je kan het ze ook niet kwalijk nemen dat ze hun best doen je iets te verkopen.

de tekstruimte is wat klein dus ik ga hier maar weer verder…
de mensen zijn bijna altijd supper vriendelijk. het kan zo gebeuren dat er iemand op je afstapt en vraagd of hij een beetje engels met je mag oefenen.
koop op de markt een paar mango’s (overheerlijk) en ze zijn helemaal blij.
bijzonder om te zien zijn de moniken die elke ochtend met hun bedelnap de straat op gaan om eten te verzamelen en de volgeladen pickup’s en bussen, die zijn echt nooit vol, er kan er altijd nog wel eentje bij, die moet dan op dak of erachteraan gaan hangen, de moniken gaan vaak bovenop, een vrouw mag dat niet die mag nooit hoger zitten als een monik.
er zijn 2 plaatsen die mij niet zo aanspraken en dat zijn yangoon en mandalay, kan niet precies zeggen waarom maar ik denk dat er te weinig sfeer is.
wel heel bijzonder vond ik pyin o lwien, hsipaw, kalaw en bagan. voor deze plaatsen zou ik absoluut teruggaan. zie hoe de mensen leven, ga naar de markt, maak een trekking, ga met een paardenkoets langs de tempels in bagan, probeer de trein van pyin o lwin naar hsipaw enz. allemaal supper!!!