Ik ben alvast aan het rondsnuffelen voor een eventuele volgende backpack vakantie en iedere keer kom ik weer terug bij Myanmar.
Ik vraag met alleen af hoe het zit met veiligheid als je met al je geld op zak rond moet reizen?
Myanmar is volgens mij een van de veiligste landen ter wereld. Geen moment onveilig gevoeld ondanks hoeveelheid geld waarmee je loopt. Zelfs een keer per ongeluk onze tas in het mandje op de fiets laten staan met geld, paspoorten etc. erin. Tien we na een uurtje terugkwamen stond ie er gewoon nog met een jongetje erbij die er voor ons op gelet had haha.
Afgelopen december in Bagan, Yangon, Mandalay en Inle Lake geweest. Ik heb me nooit ergens onveilig gevoeld. Ik zou me dus inderdaad niet al te veel zorgen maken op dit vlak. Zelfs de straathonden waren mak, zeker vergeleken met de straathonden die we in Thailand op verschillende plekken tegenkwamen…
Myanmar is veilig voor toeristen, overal waar spanningen zijn tussen bevolkingsgroepen mogen toeristen niet komen. Er zijn buiten de toeristengebieden de nodige checkpoints. Een Birmees zal je niet snel meenemen naar een plek die mogelijk voor buitenlanders verboden gebied is. Ondanks de prille vrijheid heeft het regime nog een grote controle op het land en haar bevolking.
Vorig jaar november in Myanmar geweest en de mensen zijn er heel vriendelijk. Alleen op de meer toeristische plaatsen wat opdringeriger maar ja… op welke toeristische plaatsen heb je dat niet
Net terug uit Myanmar. De geldautomaten schieten overal uit de grond. Wij hadden uiteindelijk veel te veel dollars bij ons. Hotels heb ik meestal via Agoda geboekt en dan betaal je met de creditcard. Onveilig heb ik me zeker nergens gevoeld. Wel het geld verdeeld over 3 personen, maar dan vooral om bij verlies van een tas niet al ons geld kwijt te zijn.
Je hoeft echt niet meer alle geld cash mee te nemen! Ben er dit jaar geweest en overal vind je mastercard creditcard automaten! wel moet je voor fees voor bepaalde gebieden nog steeds ongevouwen nieuwe dollars meenemen, daar checkte ze bij mij streng op steeds…
Updated - - -
Ps: ik heb daar als vrouw alleen gereisd en ik heb me geen minuut onveilig gevoeld. Ook niet s avonds… Omdat ik bijna geen toerist tegen kwam en dus veel met de lokale bevolking etc in bussen zat heb ik ze mogen leren kennen als een warm welkom gevoel en erg behulpzaam, zeker de vrouwen!!