Aankomende zomer ben ik van plan een reis van 3 weken te maken naar Myanmar met mijn vriendin. Ik heb zelf al veel backpackervaring, zeker in Azië, maar ik zit al een tijdje met twijfels gezien de spanningen de laatste tijd in Myanmar.
Ik hoop dat iemand die wellicht ervaring heeft met Myanmar mij hiermee kan helpen.
Volgens het reisadvies van Rijksoverheid is er een redelijk groot gedeelte van Myanmar waar het onveilig is om te reizen. Lijkt mij dus duidelijk om me te richten op het gedeelte dat wel te bereizen is. Mijn vraag is: zijn de mogelijkheden die dit gebied biedt de moeite waard voor een reis van 3 weken? Zijn de ‘bekende en standaard’ bouwstenen van Myanmar hiermee gedekt? Of is het wellicht zo dat de daadwerkelijke hoogtepunten van Myanmar net in het gebied liggen dat momenteel onveilig is?
We staan op punt om deze reis te gaan boeken, maar ik heb net nog even die bevestiging nodig dat we niet een reis gaan maken naar een gebied waar je nou net met deze spanningen niet heen moet.
De minder veilige gebieden liggen bij de grenzen, dat is al jaren zo. Hier zijn onrusten tussen de junta en de minderheden. Buitenlanders en buitenstaanders komen zonder permit het gebied niet eens in.
Het midden, waar Yangoon, Mandalay ne Bagan liggen is veilig.
Hoi,
Wij vertrekken in juni’15 naar Myanmar.
Onze reisdoelen zijn Mandalay e.o. , Bagan, Inle Lake en Kalaw . Dit moet m.i. geen probleem zijn.
Ook willen we naar Pyin Oo Lwin en met de trein door naar Hsipaw. Zou Hsipaw te bereizen zijn ?
Ben net terug uit Myanmar. We hebben de vier weken makkelijk om gekregen in de gebieden die gewoon toegankelijk zijn. Pyin Oo Lwin en de trein naar Hsipaw is prachtig en nog steeds veilig. Alleen de laatste halte, Laiso moet je skippen gezien hier vluchtelingen naartoe blijken te kopen. Dit is echter nog wel een paar uur ervan af. Zelf vond ik Hsipaw een van de mooiste gebieden, Mandalay vond ik niet heel bijzonder.