Myanmar staat momenteel bovenaan mijn lijstje van landen die ik wil bereizen!
Nu is het zo dat, naar alle waarschijnlijkheid, ik in de periode van mei tot augustus kan gaan (wil zo’n 3 à 4 weken reizen ergens in deze periode)
Wie heeft er ervaringen in deze periode? Hoe zit dat qua regenseizoen?
Daarnaast ben ik, vrouw, van plan om alleen te gaan. Is Myanmar vergelijkbaar met andere landen in ZO-Azië? Eerder gereisd in Thailand en Indonesië, daar was het prima te doen.
Zijn er in bovengenoemde maanden meer backpackers? En kun je dan gemakkelijk op de bonnefooi reizen ?
Hoor graag ervaringen!
Hoi Stephanie,
Wij hebben vorig jaar in augustus door Myanmar gereisd en vonden dat qua weer prima te doen. Wij hadden af en toe wat regen en 1 verregende dag in drie weken maar ook dagen met stralende zon (vooral rond Bagan). Houd in je route wel een beetje rekening met het klimaat. Het regenseizoen is in sommige gebieden wel heftiger.
Als vrouw alleen reizen kan prima qua veiligheid. Wij kwamen minder backpackers tegen dan in bijvoorbeeld Thailand maar ze waren er zeker wel. Omdat je niet in het hoogseizoen reist, kan reizen op de bonnefooi makkelijker en zullen overnachtingsplekken minder snel vol zitten.
Hoi,
ik ben vorig jaar alleen gegaan naar Myanmar. Heb mij zeer veilig gevoeld. Ze vonden mij gewoon interessant en waren dus voornamelijk gewoon onder de indruk. Ik heb bewust over al hostels genomen om contact met toeristen te krijgen aangezien ik los van groepsreizen groepen niemand tegenkwam bijna.
Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat er weinig solo backpackers zijn in Myanmar? Of ben je deze wel tegengekomen in de hostels?
Hoe lang was je in Myanmar? En hoe is het way betreft kosten, vergelijkbaar met omliggende landen? Had jij veel hostels geboekt ?
Een boel vragen… ![]()
Hoi! Veel vragen, gelijk heb je:)
Ik ben enkel backpackers tegen gekomen in hostels. Op straat en bij de highlight zag ik voornamelijk groepsreizen, daar heb ik nooit aansluiting mee,
in hostels is t wel fijn. Ik heb bijvoorbeeld in het grote Yangon een vrouwenhostel gevonden waar ik meteen n week met twee meiden ben doorgereisd. Leuk.
de kosten: dagelijks leven zeer goedkoop. Hostels ook(15-20 euro), hotels slaap ik nooit in maar das wel prijzig op zich (20 en hoger). Ik heb mijn aankomst geboekt zodat ik niet geheel alleen door n grote stad hoef te zoeken!, verder kwam ik gewoon ergens aan en liep ik langs dr hostels, guesthouses op zoek naar n plekje … Ze zeggen dat je vooraf moet boeken maar dit valt reuze mee!
ik ben twee weken gegaan… Dat vond ik genoeg aangezien je natuurlijk maar n klein deel kan bereizen. Een tip om te besparen op nachtjosten: nachtbussen zijn kuxe en zeeer comfortabel!!
mocht he meer vragen hebben kun je altijd contact opnemen, ik ga misschien dit jaar terug dven tijdens mn reis…het is een geweldig land!
Wij vonden Myanmar wel wat duurder dan de omliggende landen (Thailand, Laos etc). Vooral de hotels/hostels maar ook bijvoorbeeld bussen en taxi’s (en binnenlandse vluchten). Eten kan wel heel goedkoop. En iedere euro die je uitgeeft is het waard want wat is het een fantastisch land!
Bedankt voor alle reacties!
Heeft iemand een goede en praktische route voor zo’n 2 weken Myanmar in juni/juli met aansluitend nog een paar dagen strand ( wat dan volgens mij niet zo haalbaar is in Myanmar), maar bijvoorbeeld Thailand of omliggende de landen?
En vanaf wanneer is het gunstig om op te vliegen? Bangkok? Kuala lumpur ?
Hoi Stephanie,
Wij vonden het het handigst en goedkoopst om op Bangkok te vliegen en vanaf daar een korte vlucht naar Myanmar te nemen. Dat is ook handig als je op een Thais strand je reis wilt afsluiten. Kijk anders eens op onze website: www.springnaarmyanmar.nl; misschien kunnen we je helpen met goede tips voor o.a. een mooie route.
Bedankt! Ik zal de site zeker even gaan bekijken.
Hebben jullie ook ervaring met reizen in Myanmar in juni? Hoe is dat mrt de moesson? En is er dan nog ergens een strandmogelijkheid ?
Wij zijn zelf niet in juni in Myanmar geweest maar hebben begrepen dat het in juni net wat minder regent dan in juli en augustus. Het hele regenseizoen hebben je de meeste kans op goed strandweer op een eiland ergens in de Golf van Thailand
Dus reizen kan dus prima, maar je moet wat rekening houden met de moesson?! Klopt dat?
En een grove indicatie van kosten van een reis van een kleine 3 weken, low budget, kunnen jullie dat vertellen ?
Hoi Stephanie,
Wellicht heb je al antwoord op je vragen. Maar toch ga ik een poging wagen. Mijn vriend en ik zijn afgelopen Juli 3 weken in Myanmar geweest. We hebben in Yangon veel regen gehad. Dat kwam omdat er op dat moment een tyfoon langs China? raasde. Het heeft de hele eerste dag geregend en de tweede dag ook redelijk veel, die twee dagen waren hinderlijk. Daarna in Yangon alleen nog de vaste middag regenbuien, die waren niet hinderlijk. Wij hebben toen de route Yangon - Bagan - Inle Lake - Loikaw - Mandalay - Hsipaw - Pyin oo Lwin - Yangon gereisd. We hebben in Bagan, Inle en Mandalay prachtig weer gehad, volop zon. In Loikaw, Hsipaw & Pyin oo Lwin hadden we af en toe regen (ligt in de bergen) en redelijk veel zon. Op de eerste twee dagen na hebben we geen last van de regen gehad. In het regenseizoen wordt het je afgeraden om vanaf Yangon wat zuidelijker te reizen (dus naar Golden Rock en Myawlamine). We kwamen echter wel reizigers tegen die dat gedaan hadden, sommige hadden prachtig weer andere regen. Er is geen pijl op te trekken. Mijn advies is gewoon gaan, paraplu kopen en je voordeel pakken als het droog is. De bussen rijden gewoon en taxi’s ook.
We hebben vooraf 1200 dollars gekocht en meegenomen, met een gunstige wisselkoers, dus dat kostte ons zo’n 900 euro. Die waren na 2,5 week op, we hebben toen de rest van de week gepind en met creditcard betaalt. Uiteindelijk heeft de reis ons voor twee personen 1100 euro gekost voor 3,5 week. We hebben budget proberen te reizen, maar dat lukte niet overal (Bagan, Inle & Loikaw). Ga er vanuit dat alleen reizen wel iets duurder is als samen reizen. De prijzen in Myanmar stijgen verschrikkelijk hard en alles wordt vooral voor toeristen veel duurder.
Een tip: ga met de circular train in Yangon en dan vooral in het gewone gedeelte (airco heb je toch niet nodig). Deze kost echt niets, 1 euro ofzo. Je zit 3 uur in de trein en maakt een rondje om Yangon heen. Het geeft je een goed beeld van het leven in en rondom de stad en je maakt contact met de bevolking. Wij waren de enige toeristen in die coupe en mensen vonden het vreselijk interessant en wij overigens ook!